Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Красимир Вълчев: Неуките хора са най-голямата заплаха за България

Ходенето на детска градина и училище трябва да е задължително, а учителите да вземат по-големи заплати

11 коментара
Красимир Вълчев, архивна снимка БГНЕС

Бъдещето на България не зависи от броя на населението, а от образованието му. Увеличаването на броя на необразованите е една от най-големите заплахи за страната и нацията. То води до миграция на образованите и заплашва функционирането на институциите, икономиката, гражданско общество и нормална житейска среда. Рецептата за решаване на проблема включва задължително образование и мотивирани учители.

Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев по време на конференция за образованието и демографията, организирана от Софийския университет "Св. Климент Охридски".

Неуките раждат повече и по-рано

Министърът цитира изследвания, според които, необразованите жени раждат по-рано и повече деца, които често са със забавено развитие. Той отбеляза, че у нас "коефициентът на възпроизводство на майки с образование по-ниско от основното е 3.5 пъти по-висок от този на останалите, като това се отнася не само до броя на децата, но и до по-ранните раждания".

Според него, ако правителството иска само да увеличи раждаемостта, ще постигне целта лесно като спре да образова децата. "Другият подход е да образоваме повече деца. Обаче пада раждаемостта. Трябва да решим кое ни е по-важно – броят на населението или образователната структура“, каза Вълчев.

Той добави, че в семействата на родители, които не са завършили училище, няма книжки, образователни материали и култура на уважение към образованието. Децата, израснали в такива семейства, натрупват големи дефицити още преди да тръгнат на училище, а това е предпоставка за ранното им отпадане от системата.

Образованите бягат

Вълчев добави, че нарастването на дела на необразованите кара образованите хора да мигрират. Този проблем бил по-голям от въпроса с намаляващото население на страната, тъй като така се губят не само младите и образованите, но и техните поколения.

"През следващите години миграцията ще е културна, не икономическа. Образованите ще искат да избягат от необразованите“, заяви министърът.

В училище по принуда

Според Вълчев решението на проблема е сложно, а двата основни фактора за решаването му са задължителното образование и мотивираните учители.

Той отново повтори, че дори и с принуда държавата трябва да включи и задържи децата в образованието. Това е една от рекламираните от кабинета на Бойко Борисов политики.

"Където отсъства семейството, трябва да е силна държавата. Непосещаването на детска градина трябва да се счита за престъпление. Образованието до 16 години е конституционно задължение и държавата има право на принуда“, заяви министърът.

Вълчев за пореден път обясни, че максимален брой права трябва да бъдат обвързани с посещение в детска градина или училище. Той припомни, че и в момента част от помощите, които родителите получават за отглеждането на децата си, се спират, ако те отсъстват от училище. Законът обаче не се прилагал от общините.

Вълчев припомни, че се подготвят нормативни промени, които да увеличат възможностите за даване на помощи в натура - под формата на обувки, дрехи, помагала, тетрадки. Преценката дали родителите да получават пари или стоки ще се прави от учителите.

"Така родителят не може да изхарчи подкрепата за алкохол“, посочи Вълчев.

Инвестиции в учителите

Според министъра трябва да се повиши престижът на учителската професия, тъй като в момента преподаватели стават учениците с по-нисък успех, докато до 1990 г. е било обратното. Тази тенденция можело да се промени с увеличение на заплатите на педагозите.

Вълчев смята, че средното възнаграждение трябва да е 120% от средната заплата за страната и предлага допълнителни стимули за учителите, които работят с деца от уязвимите групи или в малки населени места.

"Ако днес по-слабите ученици стават учители, в бъдеще всички ученици ще имат по-слаби образователни резултати и всички специалисти и професии ще бъдат захранени с по-слабо образовани кадри", коментира министърът.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #11

    Проблемът с необразованите преминава през няколко други по-малки проблема: ценностите се размиха и започват да се заличават след падането на Берлинската стена, която ни отделяше и по този показател в образованието и културата. Голямата миграция обрича бедните региони на мизерия, която не е предпоставка за образованост. Другата причина е в все по-засилващата се абстрактност, наукообразност, голяма конкурентност и състезателност в системата, материалната диспропорция не само между децата, но и между отделните училища, райони, градове и държави. Отпадналите пълнолетни ученици трябва да учат професия, а не наука.

  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #10
  3. trezwomislesht
    #9
  4. trezwomislesht
    #8
  5. trezwomislesht
    #7

    Образованите не бягат защото са принудени да съжителстват с необразовани, а защото няма къде да приложат образованието си срещу прилично заплащане. Много естествено раждаемостта е 3.5/1 след като българката обладана от еманципацията забрави да ражда отдадена на професионална изява и мечти за по лек начин на живот. Много по лесно се сменя партньор ако нямаш деца и брачни окови. Това се подготвя още в семейството от също такива еманципирани майки. Но тук е виновна и държавата, която не може ефективно

  6. tim
    #6

    Напълно съм съгласен с министъра. Най-точният пример е самият той - неук, но на висок пост. В България първо трябва да се реформира "висшето" образование. Средно в развитите страни в университети учат около 30% от завършващите средно образование. В България средно годишно завършват училище около 40 000 човека; 30% от това = 12 000 по 3 години обучение = 36 000 студенти. Ние имаме 280 000 и те струват на държавата 400 млн. лева годишно. След като "завършат" са негодни за нищо и отиват да работят за дребни пари тук или в Западна Европа.

  7. Горскио
    #5

    Сммешник. Направете всички социални осигуровки незадължителни, закрийте социалното министерство и прекратете всички сициални плащания, вкл. детските надбавки. . Гарантирам на смешникка, че до 2 години населението на България ще започне да нараства, а до 10 години ще започне драстично да намалява и процентът на неграмотното (разбирай цииганското население).

  8. Коментарът е изтрит в 03:18 на 14 октомври 2023 от автора.
    #4
  9. pepe
    #3

    Доживяхме го това чудо - министър на ГЕРБ да говори за образование /остава само да обяснят на Бойко Борисов какво означава то и че няма общо с инфраструктурата /поне не пряко де, макар че образованието в края на краищата се отразява на всичко//. :)

    Половината страни в ЕС /като бройка/ са по-малки от България - като население и/или като територия. И всички имат по-висок абсолютен брутен продукт /за продукт на глава от населението по-добре да не говорим/. Люксембург е град с население горе-долу колкото

  10. Димитър Мавров
    #2

    Според мен "ДЪРЖАВАТА" първо трябва да затвори повече от половината т.н. "УНИВЕРСИТЕТИ" и чак тогава да мисли за образованието на децата.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.