Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Летищата в Пловдив и София на концесия до 99 години

Цветелина Бориславова и инвеститори от Китай, Хонконг и Турция са кандидати за аерогарата в Пловдив

5 коментара
Летище Пловдив

Правителството ще одобри в сряда процедурата за отдаване на концесия на летището в Пловдив, а до две седмици такова решение ще се вземе и за аерогарата в София. Това съобщи транспортният министър Ивайло Московски по време на конференция "Стратегическа инфраструктура".

Двете концесии са подготвени по действащия закон със срок за отдаване от 35 години, но няма да има проблем те да бъдат удължени до 99 години с приемането на нов Закон за концесиите, който скоро влиза за обсъждане в Народното събрание, каза Московски.

Той уточни, че новият Закон за концесиите е съобразен с влизането в сила на новата европейска директива в тази област от 15 април. Една от промените е удължаването на срока на концесията от 35 на 99 години. Другите промени са свързани с възможност за "динамичното поведение" на концедента и концесионера, каза Московски, без да навлиза в детайли какво означава това.

Кандидат концесионерите

Интерес към концесията на летището в Пловдив са заявили "Пампорово" АД и инвеститори от Китай, Хонг Конг и Турция, каза Московски.

Мажоритарен собственик на "Пампорово" АД е Цветелина Бориславова през фирмата "Сиесайеф" АД, сочи справка в Търговския регистър. Дружеството стопанисва инфраструктурата в курорта Пампорово и е собственик на хотели. Бориславова нееднократно е заявявала интерес към концесията на летището. Целта е то да бъде разработено и с чартърни полети да осигурява туристи за курорта, за да се развие по подобие на Банско.

Московски не посочи кои са кандидатите за столичното летище, но в края на февруари каза, че интерес са заявили почти всички големи европейски летищни оператори.

Плановете бяха процедурата по отдаване на концесията на летище "София" да тръгне до средата на март с начална цена около 550 млн. лв. Процедурата е обвързана с плащането на концесионната такса за 35 години авансово, за да се платят дълговете на БДЖ.

Летището в Пловдив - от затихващи функции към входна врата за региона

В момента летището в Пловдив е със затихващи функции, но целта е то да се превърне във врата за развитие на региона. Затова заедно с концесията на гражданското летище ще се даде право на концесионера да изгради и оперира и карго терминал, каза Московски.

Аерогарата в Пловдив се ползва като резервно на столичното летище при лошо време, както и за чартърни полети за туристи за ски курортите.

Към момента само две авиокомпании - ирландската "Райънеър" и израелската "Аркия", работят на аерогарата в Пловдив. Те летят съответно до Лондон и Тел Авив.

За 2014 г. през аеропорта са преминали 104 000 пътници, сочи финансовият отчет на държавното дружество "Летище Пловдив". Приходите от дейността му са намалели до 3.8 млн. лв. спрямо 4.1 млн. лв. през 2013 г.  Загубата също е нараснала с 200 хил. лв. до 1.2 млн. лв. За деветмесечието на 2015 г. приходите от оперативна дейност продължават да падат и са със 17% по-ниски спрямо същия период за 2014 г.

През 2009 г. държавата инвестира около 40 млн. лв. в нов пътнически терминал на летището. Той може да обработва по 1000 пасажери в пиков час, но потокът не е достатъчен.

В опит да раздвижат нещата, общините от региона основаваха "Фонд за развитие на Летище Пловдив – Южната врата на България" през 2010 г. Те събираха по 50 ст. на жител годишно. Именно с помощта на общинското финансиране  бяха привлечени нискотарифните авиокомпании.

Три летища са отдадени на концесии

Към момента три летища у нас са отдадени на концесия. През 2006 г. германската "Фрапорт" взе летищата във Варна и Бургас. Към момента тя е мажоритарен акционер в съдружие с варненската група "Химимпорт" чрез дружеството "Еърпорт Сървисиз България".

Дружеството инвестира десетки милиони през годините и през миналата отчете рекорден брой преминали пътници, като резултатите на летището в Бургас са по-силни от тези във Варна.

В началото на тази година кабинетът даде на концесия и летището в Горна Оряховица на дружество, свързано с Румен Гайтански - Вълка и кардиохирурга Генчо Начев.

Концесии на пристанища

Още четири концесии, но на пристанища ще пусне правителството през тази година. Те са за портовете "Видин-юг", "Русе-изток" и "Русе-запад" и пристанище "Варна", съобщи Московски.

Към варненското пристанище интерес от години има варненската група "Химимпорт". Тя държи на концесия пет порта. Морските пристанища в Балчик и Леспорт чрез дружествата си "Порт Балчик" и "Пристанище Леспорт" и речните в Лом, "Видин-север" и фериботния комплекс във Видин.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Sonya Nikolova
    #5

    Nikolova Рейтинг: 0 Неутрално 6714:4129 мар, 2016 Които и да са концесионерите,първо трябва да изгонят наглите чистачки,които лъгаха пред цяла България,че взимат само 600 лева.Не казаха никъде за 36 дни отпуск,премии,карти,350лв.купони за храна,класове,нощен труд,ДМС и т.н.,наистина около 1500 лв.на месец. Бойко Борисов им повярва и ги спаси,но той знае ли,че на тия 100 тетки,половината работен ден им преминава в спане?

  2. Коментарът е изтрит в 17:05 на 29 март 2016 от автора.
    #4
  3. kaloto
    #3

    В държава, в която държавния апарат не работи единственото правилно решение е даването на концесия. Вижда се, че предприятията са на загуба или на малка печалба, а когато дойдат частниците нещата се променят, защото управлението става по-добро и продукта по-изгоден и по-конкурентен. Пример са морските летища, направени са сериозни инвестиции за милиони и резултатите не закъсняват, като всяка година отчитат ръст на пътниците. Независимо, кой вземе летищата Пловдив и София съм оптимист, че ще се подобри ситуацията на тях. Летище София се нуждае от незабававен ремонт на Терминал 1, а летище Пловдив от незабавна смяна на политика и привличане на още авиокомпании.

  4. RedDevil
    #2

    Ах, скритата лимонка Цветелина :)

  5. Nikola Nikolov
    #1

    Майчице, мила!!! Като погледне човек кои са собственици на най-апетитните имоти в България и започва да му се повръща!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.