Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Летище Кондофрей ще конкурира софийското с карго полети

Радомир иска 50 млн. лв. от новия държавен фонд за растеж за пътищата в района

16 коментара
Летище Кондофрей ще конкурира софийското с карго полети

Запустялото летище в Кондофрей, чиято писта беше възстановена през лятото, ще конкурира аеропорта в София при карго полетите и нискобюджетните линии. Целта е бившата военна база да се превърне в интермодален логистичен терминал с помощ от държавата и европейските фондове. Това става ясно от съобщение на пресслужбата на правителството, като на заседанието в сряда кабинетът е предоставил безвъзмездно бившите казарми и терени с площ от 225 дка на община Радомир.

Проектът е от стратегическо значение за Радомир, където се надяват публично-частното партньорство да доведе до разкриване на стотици работни места. За целта кметът Пламен Алексиев вече е внесъл предложение до областния управител на Перник за държавна подкрепа от 50 млн. лв. от новия държавен фонд "Растеж и устойчиво развитие на регионите".

Изграждането на логистичната база е вторият етап на инвестицията направена от "София Уест Еърпорт" в летището в село Кондофрей, което през лятото беше тествано, каза Пламен Алексиев пред Mediapool.

За да влезе в експлоатация аерогарата е нужно да се построят складовете, както и да се оправят пътищата от летището към магистрала "Струма", първокласния път за София и връзката с жп линията. За целта кандидатстваме за финансиране от 50 млн. лв. пред новия държавен фонд, каза кметът. Макар все още правилата за кандидатстване да не са ясни, Алексиев уточни, че проектът вече е внесен при областния управител на Перник, който да го придвижи към Министерския съвет, каквато е процедурата.

Преди дни финансовият министър Петър Чобанов обясни, че таванът за финансиране на общински проекти, включително и на тези, които се реализират чрез публично-частно партньорство, е 15 млн. лв. Кметът обаче е оптимист, че държавната помощ ще е по-висока. Аргументите му са, че новото летище в общината е обект с национално значение и второто по големина за товарни превози след това в Бургас. Освен това с изграждането на базата кметът се надява голяма част от над 1200 безработни да намерят препитание.

По думите на кмета проектът ще се разраства и след складовете и терминалите се планира и изграждането на състезателен автомобилен полигон от "София Франс Ауто", представител на "Пежо" за България.

Проектът летище "София Запад"

Реализацията на проектът летище "София Запад", каквото е новото име на авиобаза "Кондорфрей", започва преди две години с купуването на пистата от Министерството на отбраната от частната "Селим Ко". За сделката се разбра в началото на 2013 г., след като сайтът "Биволъ" съобщи, че летището е купено от фирма, която е свързана със сина на министъра на отбраната в правителството на ГЕРБ Аню Ангелов. Причината е, че синът на Аню Ангелов – Пламен Ангелов, е съдружник, но в друга фирма с управителя на "Селим Ко" Владимир Ненчев.

В последствие "Селим Ко" се преименува в "София Уест Еърпорт", като капиталът на дружеството е 1 млн. лв. Половината от акциите са собственост на българското дружество "Випи Капитъл", а останалата част на регистрираното в Холандия "Ориол Инвестмънт Кооперати", според Търговския регистър. Управители на компанията са Владимир Ненчев и Конър Доусън, които не бяха открити за коментар на посечените телефони.

Плановете са летище “София Уест Еърпорт” да поеме карго превозите в региона. Освен това се цели и в нискобюджетните полети като евтина алтернатива на столичното летище. В допълнение летището в Кондофрей ще бъде използвано от леки въздухоплавателни средства, а също и от частни самолети.

Новото летище ще конкурира столичното с по-ниска цена на пътнически терминал и отделна цена за карго терминал с "потенциал за развитие на иновативен Карго Хъб за региона", е посочено на интернет сайта на компанията.

В момента съоръжението работи като летателна площадка, като има съответните сертификати издадени от Министерството на транспорта. Дължината на пистата е 2.5 километра, направена е рульовката и хангара, а карго терминалът се строи, каза кметът на Радомир.

На територията на бившите казарми в Радомир на ул. "Райко Даскалов", които са първите построени след освобождението през 1878 г. общината има намерение да направи музей на бойната слава. За целта ще се кандидатства за финансиране по оперативните програми през следващия програмен период, каза кметът Алексиев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

16 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #16

    Колко пътници ще обслужва това летище? Колко товари ще минат през него? Кой ще дава тези товари? Доколкото познавам този район, не бих инвестирал и 5 милиона в този проект.

  2. Анонимен
    #15

    И Тиквата се опита да направи Балчик с държавни пари но го отрязаха от EU.Тук казуса е сущият.

  3. Анонимен
    #14

    Ако се реализира този прекрасен проект, ще светне целият регион. Хората ще си останат по родните места и няма да им се налага да стягат куфарите за София или за чужбина! Такива проекти спомагат цели региони в България да не се обезлюдяват. Дай Боже да се реализира!!!

  4. Анонимен
    #13

    Да, поема всички гарго полети.

  5. Анонимен
    #12

    Военното летище в Кондофрей е до самата ж.п. линия и новия аутобан за Дупница и на няколко километра от ж.п. линията и пътя за Кюсъендил и Македония. Всичките чартарни полети за планинските курорти в Рила и Пирин могар да се поемат от това летище! Плюс е и това, че района е с много по-малко мъгли през зимата, за разлика от софийското летище, както и слабата населеност на района и липсата на проблеми със звуковото и екологично замърсяване! Остава и западняци да дойфат да създадат организаьията, инфраструктурата и поддръжката, щото известните от миналото като "бозаджии" кондофрейци надали ще се справят!!!

  6. Анонимен
    #11

    Браво!Прекрасен проект.Дано да се реализира! Най-добрият финансов министър на България, за последните 70 г., Дянков имаше добри идеи за справедливо разпределение на държавен ресурс и администрация, равномерно в страната, но тръгна да го прави по- брутално и по-бързо отколкото беше нужно. Иначе добра идея!

  7. Анонимен
    #10

    Някои нови софиянци яко ги е яд, че не всичко се излива в София като едно време и все още си живеят в комунизма. Хубавите длъжности, високите заплати,софийско гражданство, а в провинцията трева да пасат - безработица, ниски заплати липса на перспективи като в бананова република. В развити държави като Австрия , които са загубили 2 световни войни, големи са колкото България и са без полезни изкопаеми, няма разлика в стандарта на живот в малкия и големия град. Това е възможно да се случи чрез такива проекти. Другото е минало забравимо ако България не иска да е страна от третия свят с една столица и пустиня наоколо! Не съм от Радомир!

  8. Анонимен
    #9

    'бах ти имената имат летищата на София :)

  9. Анонимен
    #8

    Поредна експертна простотия от правителството на "експерта" Орешаркащ. Величествено летище в Кондофрей? А защо не - изграждане на щандове за лимонада в пустинята? Там знаете ли колко е горещо, народът ще се скъса да купува! Тикви!!!

  10. Анонимен
    #7

    Ей мързелани, бе! Да сложат поне още един чифт релси на това проектче мама му стара...че ще катастрофира някое влакче. Може и МАГЛЕВ до Радомир да построим, колко му е.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.