Ти си това, което четеш

Магистралата Русе – Велико Търново ще мине през четири защитени зони

Десет срещи с обществеността за трасето на магистралата
Лили Границка | 18:57 | 24 октомври 2017 | 2 коментара

Бъдещата магистрала между Русе и Велико Търново (133 км) ще засегне четири защитени зони, ще мине в близост до предприятия, ще засегне къщи и обработваеми площи. Това показва публикуваният Доклад за оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) на страницата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Докладът е дело на "Данго Проект Консулт" ЕООД и разглежда трите варианта на магистралата "син", "червен" и комбиниран. Експертите препоръчват комбинирания вариант като най-щадящ околната среда.

Прогнозите са трафикът по бъдещата магистрала да достигне над 10 000 автомобила дневно чак през 2045 година. За сравнение в момента толкова се движат средно между София и Пловдив.

Трасето на магистралата Русе – Велико Търново по комбинирания вариант е с дължина от 133 км, преминава през две области – Русе и Велико Търново и десет общини.

Началото на магистралата ще бъде при бъдещия втори мост на Дунав, който се предвижда да е в източната част на промишлената зона на Русе – на около 3 километра от сега съществуващото съоръжение.

Магистралата ще обхожда западно Велико Търново, а краят й ще е след град Дебелец по посока на второкласния път II-55.

Трасето на магистралата се развива по нов терен извън съществуващия сега първокласен път I-5.

Проектът е разделен на три участъка - Русе – Бяла (40 км), обход на град Бяла (36 км) и Бяла – Велико Търново (57 км). По него е заложено изграждането на 22 моста и виадукта с обща дължина от близо 15 км.

Ще бъдат засегнати 3848 имота с обща площ от 11 725 дка. От тях 695 дка е орната земя, има и 48 дка овощна градина.



Маршрутът на магистралата преминава през четири защитени зони – "Ломовете", реките Росица, Янтра и Дряновска. По това трасе обаче магистралата ще бъде извън природния парк "Русенски Лом".

При строителството на магистралата има голям риск да бъдат засегнати складови бази на военния завод "Дунарит" и на производителя на биогориво и крупен автомобилен и жп превозвач "Булмаркет".

Общественото обсъждане на доклада по ОВОС ще се проведе между 28 ноември и 1 декември 2017 г. Предвидени са общо 10 срещи в населените места, през които ще преминава трасето на автомагистралата.

На 28 ноември е дискусията в общините Павликени, Горна Оряховица и Велико Търново, а на 29 ноември в Полски Тръмбеш, Ценово и Бяла. На 30 ноември докладът ще бъде представен пред жителите на общините Борово, Две могили и Иваново. На 1 декември е обсъждането в община Русе.

Изграждането на магистралата е сред приоритетните обекти на правителството, тъй като направлението осигурява транзитния трафик по коридор ІX и международен път Е85.

С построяването й ще се подобри транспортното обслужване на международния и вътрешен трафик, ще се повиши безопасността на движението и транзитният трафик ще бъде изведен извън населените места, посочват от пътната агенция.

Магистралата Русе - Велико Търново ще бъде основната връзка, която ще свърже планирания втори мост над река Дунав при Русе с Велико Търново, както и с първокласните пътища София - Велико Търново – Варна и София - Плевен – Русе. Магистралата ще има връзка и с бъдещата магистрала "Хемус", чието строителство трябва да продължи през следващата година.

Трасето на три варианта посочено в Доклада по ОВОС

Началото на трите варианта се намира на границата между Румъния и България на предвидения за строителство втори мост над Дунав при Русе.

Червен вариант - от км 0+000 до км 131+825 – Преминава покрай вилни зони и селищни образувания около Русе, източно от с. Басарбово и западно от с. Иваново, като пресича р. Русенски Лом, продължава в западна посока северно от регулацията на с. Тръстеник, преминава между селата с. Горно Абланово и с. Екзарх Йосиф, югоизточно от с. Белцов и западно от с. Ценово.

Развитието на трасето преминава между с. Ценово и с. Пиперково, доближава се западно до регулацията на Гара Бяла и преминава южно от с. Пейчиново, след което продължава почти да се движи в южна посока. В следващия си участък трасето преминава през начупен хълмист релеф, като пресича коритото на р. Кощра и р. Елийска, продължава западно от с. Иванча, продължава в южна посока, преминава западно от с. Стефан Стамболово и пресича следата на АМ "Хемус".

После се предвижда да се спуска към р. Росица, да преминава източно от с. Водолей и да пресича р. Негованка. Трасето продължава западно от с. Хотница и пресича р. Бохот, изкачва се до с. Самоводене и се спуска към р. Янтра.

След р. Янтра до края теренът става планински, след което преминава от юг на жп гара Дебелец и гр. Дебелец.

Син вариант - от км 0+000 до км 121+600 - Преминава покрай вилни зони и селищни образувания около гр. Русе, пресича р. Русенски Лом между селата Басарбово и Иваново, преминава западно от гр. Две Могили, западно от регулацията на с. Батишница и продължава в южна посока.

После ще преминава между гр. Борово и с. Пет Кладенци, западно от с. Каранци и ще пресича два пъти р. Янтра. Трасето ще продължава източно от селата Петко Каравелово и Куцина, след което преминава западно от с. Крушето и продължава право на юг, където пресича следата на АМ "Хемус".

Пресича р. Росица и заобикаля от запад с. Янтра, като продължава между селата Поликраище и Първомайци, преминава от западната страна на село Самоводене.

Следващият терен е планински и както при другите варианти и тук ще има тунели, след това трасето преминава от юг на ж.п. гара Дебелец и гр. Дебелец.

Препоръчваният комбиниран вариант – от км 0+400 до км 133+240, е компилация между червения и синия вариант.

Още от Бизнес

Трябва ли правителството да разреши строителството на втора "кабинка" в Банско?