Ти си това, което четеш

Mediapool започна кампания за изобличаване на фалшивите новини чрез собствените им похвати

10:53 | 03 март 2017 | 23 коментара

На 2 март започна кампания на Mediapool.bg, която изобличава фалшивите новини чрез собствените им похвати. Съвсем целенасочено всички елементи и материали на инициативата са изготвени в стила на фалшивите новини, за да покажат нагледно механизмите им на привличане на внимание, начина им на създаване и подвеждащото им влияние върху ежедневните мнения и избори на хората. Посланието на кампанията е "Ти си това, което четеш". To означава, че всеки трябва съзнателно да избира източниците си на информация и да проверява дали са достоверни, защото от информацията, която консумираме, зависят решенията, които взимаме. Кампанията предлага и няколко начина за разпознаване на невярна информация в медиите. Не твърдим, че са изчерпателни (справянето с фалшивите новини е глобално предизвикателство), но пък сме сигурни, че критичният подход и осъзнаването на проблема е първа крачка за решаването му.

Най-интересният елемент на кампанията е Генераторът на фалшиви новини, с който всеки може да създаде фалшива новина за свой фейсбук приятел и да я разпространи в социалната мрежа. Употребата му показва колко лесно и бързо може да бъде наклеветен един човек. Всичко, което е нужно, е негова снимка и въображение за написване на скандално заглавие.

Другата полезна функция на генератора е, поне за ден или два, създадените с него новини да залеят фейсбук и да изместят истинските фалшиви новини. Затова призивът му е "Напиши фалшива новина за приятел, заглуши фалшива новина от интернет".

Платформата на кампанията е онлайн вестникът Жълт байрак (bairak.bg) - фалшив вестник, срещу фалшиви новини. Читателите попадат на него по традиционния начин - подведени от сензационна новина. В единия случай новините са за самите тях, дошли от генератора, а в другия - шокиращи разкрития за видни личности от българското Възраждане. Заглавията им не звучат достоверно, но пък привличат вниманието. Предизвикват любопитни кликове за продължението на историята. В днешните времена на възход на псевдопатриотизма с неговите речи, страсти и клетви читателите трябва да се замислят какво щеше да е мнението ни за онези времена и герои, ако възрожденските медии бяха жълти, ако фабрикуваха фалшиви новини, поръчани от храненик на тогавашната власт и омаскаряваха дейците за свобода и правда.

А какво е бъдещето ни, щом днешните дела и герои са изкривени от фалшиви новини?

Първото нещо, което виждат читателите на Жълт Байрак щом попаднат на сайта, е кратко видео. То обяснява как се разпространяват фалшивите новини, какъв е ефектът им върху обществото и съветва хората да проверяват източниците и достоверността на информацията, която четат. Тук вече сензационният тон е в минимална доза, защото се набляга на най-сериозния аспект на проблема с фалшивата информация – тя създава фалшива реалност.

В дъното на Жълт байрак има фейсбук корица (cover photo) с посланието "Ти си това, което четеш". Всеки съпричастен с каузата може да свали корицата и да я качи в своя фейсбук профил, за да привлече вниманието на приятелите си към проблема.

Всички български журналисти могат да се присъединят към каузата, защото в днешно време те имат дълг към себе си и към обществото – да си върнат достойнството като гилдия чрез спазване на професионална етика и хигиена, както и чрез предоставяне на достоверна и проверена информация на гражданите. За да има независими медии в България, не някой друг, а самите журналисти трябва да си ги извоюват.

Журналистите в Mediapool

Mediapool.bg е сред първите онлайн медии в България и през всичките 17 години на съществуването си вярваме в каузата на независимата и качествената журналистика. Вярваме, че мисията на медиите е да информират хората и знаем, че не може да има гражданско общество, ако няма информирани граждани.

Още по темата
Още от Анализи и Коментари

Искат ли БСП и ДПС да пришият Пеевски на Борисов?