Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МО лансира рисков вариант за авиацията, за да избегне Русия

Проектът за закупуване на нов тип боен самолет за пореден път стартира без да има средства

19 коментара
МО лансира рисков вариант за авиацията, за да избегне Русия

След отказа на правителството да осигури финансиране за модерни изтребители и съпротивата срещу идеята българското въздушно пространство да бъде охранявано от други страни членки на НАТО, дискусиите продължават да циклят около удължаването на срока на годност на старите руски самолети МиГ 29.

В четвъртък се разбра, че военното министерство обмисля рисков вариант, с който да бъде заобиколена зависимостта на бойната авиация от Москва в краткосрочен план. Идеята е България сама да удължи летателния ресурс на двигателите на изтребителите МиГ 29, които в момента ползва българската военна авиация. По този начин няма да се подписва договор с руснаците, но отговорността за сигурността на полетите преминава изцяло на българска страна. Предложението беше обсъдено на заседанието на парламентарната комисия по отбраната в четвъртък, на което бяха изслушани министърът на отбраната Николай Ненчев и командирът на ВВС ген. Румен Радев.

Ген. Радев заяви, че ако получи заповед от Ненчев, ще се пристъпи към действие. Депутати и експерти обаче имат сериозни резерви около този вариант.

"Те летят на самолетите, да си правят сметката", коментира депутат от ГЕРБ.

Кризисната ситуация с българската военна авиация е предизвестена, тъй като през годините непрекъснато възникваха проблеми с руската държавна корпорация РСК "МиГ" и досега така и не са решени. Настоящият момент едва ли е най-благоприятен за преговори, като се има предвид открито провокативната и враждебна реторика на Кремъл спрямо България в контекста на конфликта между Русия и западните държави заради кризата в Украйна.

Договорът за поддръжка на българските МиГ-29 изтича на 9 септември и не се водят преговори за рамково споразумение, което да гарантира, че изтребителите ще летят до покупката на западни самолети.

Проблемът с най-новото предложение на МО се състои в това, че досега в България дори по соцвреме не са ремонтирани двигатели на MиГ 29. Не са налични резервни части, инструменти и системи за контрол и диагностика.

Изтребителите МиГ 29 са с два двигателя и на всеки всеки 350 часа трябва да бъдат пращани за преглед или ремонт в Русия. Ненчев обаче обяви, че това излиза твърде скъпо и не е склонен да подпише договор.

"Към момента единственият начин, ние да сме в състояние да носим дежурството (по охрана на въздушното пространство - бел.ред. ), е това да стане със самоинициатива и удължване на ресурса на двигателя на самолет МиГ 29 изцяло с личен състав от ВВС без това да струва никакви финансови средства на Министерството на отбраната", каза командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев, като допълни, че това представлява "голяма отговорност".

Бившият военен министър и депутат от БСП Ангел Найденов също определи като крайно рисково решението България сама да удължава ресурса на машините.

Според Ненчев обаче има вариант и Полша да ремонтира български изтребители, но това е доста спорно, тъй като руснаците вече заявиха, че Полша няма лиценз за това. В Министерството на отбраната обаче очакват полски експерти да дойдат в България и да обсъдят евентуално сътрудничество. Разглежда се схема, според която България да заменя с Полша четири двигатели без ресурс за два, които могат да се използват.

Според запознати шансовете да заработи подобна схема са минимални.

В същото време от Министерството на отбраната твърдят, че руската държавна корпорация е отказала да подпише договор за двигателите. Според Ангел Найденов това е било по технически причини – МО е искало руснаците само да удължат ресурса на двигатели, които са били останали с много малко летателни часове от 3 до 5, а не да ги ремонтират.

Ненчев съобщи още, че проектът за придобиване на нов изтребител ще бъде форсиран, като е взето решение да бъде внесен в Министерския съвет до 30 юни. Премиерът Бойко Борисов обаче на няколко пъти даде да се разбере, че не е склонен да стартира най-скъпия проект в модернизацията на армията и не е ясно как точно ще бъде финансиран.

С наличните ресурси България може да охранява сама въздушното си пространство до средата на следващата година, каза още министър Ненчев. Оттам нататък трябва да се търсят варианти.

Ненчев представи в последните месеци серия идеи за развитието на бойната авиация в кризисни условия.

Първо категорично обяви, че няма да подпише нов договор с РСК МиГ, тъй като сумата по него – 80 млн. лева - е много голяма. Той открито допусна възможността България да последва балтийския опит и да плаща на друга страна от НАТО за охрана на небето си. След последвалите негативни реакции министърът не е отправял повторно това предложение.

След това лансира авангардната идея охраната на въздушното пространство да бъде поета от още по-старите изтребители МиГ 21. Командирът на Военновъздушните сили Румен Радев обаче възрази, че това няма как да стане, тъй като няма достатъчно техника и летци.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. bars
    #19

    Който си няма своя армия ще храни чужда.Това се отнася не само до самолетите,но и да сухопътното покритие на територията.Вероятността турците да ни пазят е голяма.Това не тревожи демократично мислещата част на форума.За тези хора факта,че България се движи бавно но сигурно към вечността е без значение.Да са живи и здрави натовските ни приятели за да ни пазят,както опазиха навремето Кипър.

  2. andrei
    #18
  3. Dr. Web Browsing
    #17

    Вижда се че никът "Филка Русофилка" показва много добра осведоменост и информираност по въпросите на армията и техните въоръжения, както и по тяхната инфраструктура. Тогава да я попитам какво е мнението й по въпроса за следното: - правителството хем отказваа да осигури финансиране за необходимите там нови изтребители (доколко са модерни или не, това е друг въпрос), хем като чуе за идеята българското въздушно пространство да бъде охранявано от други страни членки на НАТО настръхва и се дърпа като магаре на мост, а същевременно се впуска в дискусии за това дали и доколко е възможно удължаване на срока на годност на старите руски самолети МиГ 29.

  4. Емил Станоев
    #16

    По решение на Земеделеца България ще остане без самолети за охрана . а в не много далечно бъдеще и без армия .

  5. Емил Станоев
    #15
  6. rotos
    #14

    Много се краде! Правителството на орешарски изтегли едни 8 милиарда евро, не се разбра, къде отидоха и за какво, предполага се че са по нечии банкови сметки на "Наши другари"; Правителството на бойко борисов също изтегли една огромна за нашите мащаби сума – и тия пари потънаха като Титаник. И така общо към 12 милиарда беха налице и никой не се "сети" да закупи от тех поне една ескадрила истински самолети, въпреки че имаше добри оферти. А сега – немало пари, имало по-важни задачи и т.н. и т.н.

  7. nik
    #13

    КТБ бе фалирана от финансовия министър Чобанов /ДПС/, т.н. финансово разузнаване към ДАНС /ДПС/, главния гуверньор Искров /ДПС/, с активното съдействие на прокуратурата и МВР, към онзи момент също небезразлични към ДПС. А защо? Защото турците и руснаците не се разбраха кой ще държи ключа за банката, прилапала стратегически предприятия, но и станала врата към енергетиката. В която надпревара руснаците просто избутаха турците. /Купили били и авиоремонтния завод!?/ Които обаче не си затраяха, а сложиха

  8. strobo
    #12

    Явно ще минат и без изтребителна авиация, а и кого мислят да изтребват наоколо, в радиус от 1600 км? ИДИЛ, не могат да долетят до Палмира....

  9. Равашола
    #11
  10. nik
    #10

    Там е работата, "Равашола" /№ 9/,че сакралната фраза "оправяйте се, ние сме до тук" се чува в различни вариации през всичките години на прехода. Когато все управляваха приятелски правителства - тройни, двойни и експертни. Тук го пише: "... през годините непрекъснато възникваха проблеми с руската държавна корпорация "РСК МиГ" и досега така и не са решени". Проблемите с руснаците и досега не са решени, та ще бъдат решени при "вражеското" управление днес? Едва ли. По-скоро ще има нови и по-разнообразни.Но

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.