Министерството на отбраната скоростно придвижва напред проекта за придобиването на нов многофункционален модулен патрулен кораб, който може да се окаже най-скъпият в модернизацията на въоръжените сили и да глътне над 700 млн. лева.
Парите за първата вноска – 80 млн. лева, бяха заложени целево в бюджета за 2016 г. от финансовото министерство. Според неофициална информация на Меdiapool приоритетното финансиране на проекта е било изненада и за Министерството на отбраната (МО). Твърди се, че неочакваната щедрост от страна на финансовия министър и изборът именно на този проект в комплект с българската фирма изпълнител са били договорени с премиера.
От МО потвърдиха, че прогнозната стойност на проекта се движи между 650 и 740 млн. лева.
Кой проект е приоритетен?
Военноморските сили доскоро държаха приоритетно да се модернизират старите белгийски фрегати на въоръжение в армията, на които бойният флот разчита от години. Проектът за новия модулен кораб обаче изненадващо го изпревари и преобърна плановете в последния момент.
Ресорните депутати от ГЕРБ също следят развитието на случая и неофициално заявиха, че имат въпроси, най-вече какво налага да бъде обявен именно този проект за приоритетен.
Предвижда се "черупката" на кораба ще бъде произведена в България, а останалото оборудване и въоръжение да бъдат закупени отделно.
Въпреки че министерството разполага с ведомствения завод "ТЕРЕМ Флотски арсенал", запознати с проекта очакват строителството на "черупката" да се насочи към корабостроителница във Варна.
Според неофициална информация от бранша и министерството с най-големи шансове за поръчката е фирмата "МТГ Делфин".
Коя е фирмата?
МТГ "Делфин" е семейна фирма, създадена от Димитър Стоянов и Калояна Димитрова, и има опит с производството на кораби, на които по-късно се монтира военно оборудване.
Според експерти обаче строителството на модулния кораб е трудна задача и изисква много сериозни способности, като поръчката би била изпитание за всички корабостроителници в България.
МТГ “Делфин“ АД е основана през януари1991 г. като първата частна кораборемонтна компания в България. До 1995 г. извършва ремонти на кораби, принадлежащи на БМФ, докато след 2000 година се ориентира към международния пазар и в момента 80 - 85% са чуждестранните ѝ клиенти, и само 15 - 20% са български компании.
През 2012 година съвместното дружество между Параходство БМФ на Кирил Домусчиев и “Варнафери“ възлага на “Делфин“ преустройство на ро-ро кораб във ферибот. През същата година “Делфин“ става спонсор на футболния отбор на Домусчиев Лудогорец заедно със собствената му компания БМФ.
Изпълнителният директор на компанията Светлин Стоянов взе наградата “Мистър Икономика“ в категория "Индустрия" за 2015 година.
Проектът се форсира
Министерството на отбраната е изпратило искания за информация до основните корабостроителни компании в България и чужбина, вече има изготвено изходно задание и осем оферти за проекта.
Според МО, за да бъдат усвоени заложените в бюджета целеви средства за първите плащания, поръчката трябва да бъде обявена най-късно април месец.
Ако това не се случи, тези пари ще бъдат усвоени за поддръжка на корабите, включително за модернизация на фрегатите, но проектът на този етап се форсира.
Идеята за строителството на военни кораби в България не е нова и беше разглеждана още по времето на първото правителство на Бойко Борисов. Тогава обаче придобиването на многофункционален модулен патрулен кораб не бе сметнат за приоритет предвид високата му цена.
Правителството на Пламен Орешарски също обяви намерение да поръча строителството на военни кораби в България с основен мотив да подпомогне българските фирми, но това не се случи.
Проекти за над 1.5 млрд. лева
Проектът за придобиването на многофункционален модулен патрулен кораб е само част от амбициозната програма на военното министерство за тази година.
Министър Николай Ненчев обяви, че смята да сключи и договора за придобиване на нов тип боен самолет, който също ще излезе над 700 млн. лева.
За плащането на първите вноски и по този проект са заделени целево 80 млн. лева, но останалите средства се изплащат години наред и задължават няколко последователни правителства.
Първият кабинет на ГЕРБ се оплакваше години наред, че е получили в наследство плащанията по сделките за придобиване на нови хеликоптери и товарни самолети.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
5 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Целта е ясна, а причината е:
Американският аналитик Роби Греймаер: НАТО "проспа" укрепването на Русия в Черно море, т.е. НАТО вече не може активно да действа в Черно море и да събира разузнавателни данни, пише аналитика на Атлантическия съвет на САЩ в статия за Foreign Affairs. По негово мнение, алиансът рискува да отстъпи на Москва и Средиземно море.
FT: присъствието на Русия в Средиземно море подкопава позициите на НАТО
Пускането на руски ракети от акваторията на Каспийско море, от подводниците …
в Средиземно море и самолетите на стратегическата авиация също показват, че Средиземноморския регион се намира в зоната на досегаемост от Русия, пише автора на материала. В заключение авторът, пише,че НАТО още има възможност да увеличава своето присъстствие в региона и да "въздържа" Русия. За целта НАТО ще трябва да организира "въздушня полиция" по образеца на тази,която патриулира в небето над Прибалтика, а също и да увеличи постояното военно-морско присъствие. Греймер предлага, че за целта в Черно море ще трябва постоянно да бъдат дислоцирани военни кораи със система ПРО "Иджис".
Така че и в българското небе скоро ще има повече самолети, та "суверинитетът" на България ще бъде пълен. Всичко става много добре, ама защо българите бягат от тази хубава,"суверенна","процъфтяваща" страна???
Хубави хора, хубава олигархия, хубава демокрация, хубава кражбица! Така е в САЩ=частни медии плюс свръх-богати си правят каквото си искат! Само че в САЩ те плащат 85-95% от данъците! А тук-около 0,5%! Колкото плащат-толкова и влияние да имат върху харченето на обществените пари! А тук олигархията е на принципа-кръв повръщам, пари не връщам! Лукойл-внесени данъци -много, но това са ДДС и акцизи, платими от крайния потребител! 15 год от как е приватизиран-все на загуба! Как ли не е фалирал! Банките-и те ако плащат,плащат мизерни %. Търговците-също! "Цялата иконмика е в офшорни ръце"(Божидар Данев, БНР)
Не знам как се чувстват онкоболните, за които не достигат дори болкоуспокояващите, когато слушат такива бодри новини. Но се боя, че мнозина ще развием рак, докато ги слушаме. А това е само част от колатералните щети от патриотарското затъпяване. Врагът не е външен, а е отвратително вътрешен. Уви.