Ти си това, което четеш

Москов ще се съобрази с КС и ще прецизира разделянето на здравните пакети

Дотогава ще действат сегашните правила и НЗОК ще плаща по сегашния един пакет с дейности

Здравният министър Петър Москов обяви в сряда, че ще се съобрази с мотивите на Конституционния съд и текстовете за разделянето на плащаните от здравната каса медицински услуги в основен и допълнителен пакет ще бъдат прецизирани, така че да отговарят на съдебното решение. Дотогава ще продължи да действа сегашното положение, при което НЗОК покрива един пакет с медицински услуги.

Разделянето на пакета трябваше да влезе в сила от 1 април, но сега вероятно ще бъде отложено за средата на годината, докато министерството успее да изготви промени в Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) и наредбата към него, така че да отговарят на мотивите на Конституционния съд (КС).

Преди ден КС отмени разделянето на пакетите, но мотивите за решението все още не са публикувани. Основният аргумент на КС е, че текстовете в ЗЗО са неясни и детайлите са уредени в наредба, вместо в самия закон.

Москов: От решението на съда не произтича проблем за системата и пациентите

“Аз казвам каква е философията и какви са целите на Министерството на здравеопазването. Доколкото съдът не тълкува намерения и цели, а тълкува конкретни текстове, ние ще се запознаем с мотивите на КС, които ще излязат през утрешния ден и там, където текстовете не са достатъчно прецизни и са дали основание на съда да постанови това решение, ние, съобразявайки се с мотивите на съда, ще променим тези текстове и отново ще ги внесем като поправки на закона“, заяви Москов пред журналисти преди заседанието на Министерския съвет.

Съдия Румен Ненков: Критериите, по които се разделят здравните пакети, трябва да са в закона

Разделянето на здравните услуги на основен и допълнителен пакет е отменено от Конституционния съд, защото текстовете позволяват на министъра непрекъснато да променя правилата, обясни конституционният съдия Румен Ненков в сряда пред БНР.

По думите му, видът на здравните пакети трябва да бъде определен в закона, а не чрез наредба. Това е единственото възражение на съда, разясни Ненков мотивите на съда, които все още не са публикувани.

“Говорим за разделение на пакетите от закона. Не ставаше ясно на базата на какви критерии става това разделение и какво следва от това разделение. Това го научаваме от наредбата, че става дума за извършване на здравни дейности и на лечебни дейности в различно време. Най-напред тези, неотложните, които са, трябва веднага да се извършат, и другите, които могат да бъдат отложени до два месеца, но това трябва да бъде направено в закон, за да не може изпълнителната власт, в лицето на министъра на здравеопазването, непрекъснато да променя правилата на играта“, заяви Ненков.

Според него от решението на КС не произтича проблем нито за здравната система, нито за пациентите.

Той обясни, че остава в действие старата наредба, регламентираща наличието на един основен пакет, по който плаща здравната каса. А от снощи в здравното министерство се пренаписва новата наредба, регламентираща разделянето на пакета на основен и допълнителен, като тя също ще се съобрази с мотивите на КС и ще бъде публикувана отново за обществено обсъждане.

Детайлите от наредбата лесно могат да бъдат прехвърлени в закона

Миналата седмица Москов предложи за обществено обсъждане нова промяна в ЗЗО, с която да "разясни" идеята си за здравните пакети, вероятно усещайки каква ще бъде съдбата на оспорения пред КС текст. С промяната министърът изрично уточнява, че двата пакета гарантират на всеки здравноосигурен достъпно лечение в съответствие с развитието, тежестта и остротата на съответното заболяване. Така той се опитва да отговори на критиките, заради които БСП и АБВ атакуваха текста пред КС - а именно, че дискриминира част от хората, като ги лишава от лечение, финансирано от НЗОК.

Предложената поправка му дава и преднина в придвижването на закона към Министерския съвет и Народното събрание. Според юристи обаче тя пак не отговаря на мотивите на КС, че е необходимо по-ясно и детайлно регламентиране на двата пакета.

Сега Москов може да предложи изцяло нови поправки или да използва тези, които да бъдат допълнително преправени в парламента. При всички положения обаче, след като министерството вече детайлно е разписало как се разделят заболяванията в основния и допълнителния пакет в проектонаредба, много бързо тези детайли могат да бъдат прехвърлени в закона.

Приемането на новите текстове обаче може да се проточи до средата на годината и то ако институциите действат ударно.

НЗОК продължава да плаща за заболяванията, както и досега

Докато промените се подготвят, здравната каса ще продължи да плаща за заболяванията по досегашните правила, т.е. за един пакет с медицински услуги. С разделянето се предвиждаше 200 клинични пътеки да попадат в основния пакет и за тези заболявания да се влиза веднага в болница, а 60 пътеки попадат и в основния, и в допълнителния, като лекарят ще преценява според тежестта на състоянието дали пациентът веднага да бъде приет в болница или да препоръча планов прием, който може да бъде отложен с до два месеца. И едва 3 клинични пътеки останаха изцяло в допълнителния пакет.

Разликата е, че сега НЗОК ще продължи да плаща по всички 263 пътеки и отново по лекарска преценка приемът може да бъде отлаган, но без това да е императивно записано или задължаващо.

Това вероятно ще обърка и бюджетните прогнози на касата, тъй като през по-дълъг период ще се плаща по старите правила и е възможно това да й остави по-малко пари за финансирането на основния пакет, когато двата пакета все пак влязат в сила.

Според юристи на НЗОК е възможно да се получи правен вакуум след отмяната от КС на текста за здравните пакети в ЗЗО и на практика в закона да не остане нито една дума за какво трябва да плаща здравната каса.

Здравната карта влиза в сила от 1 април, засега

Останалите ключови моменти от здравната реформа на Москов няма пречка да влязат в сила от 1 април, поне засега. Друг основен момент от промените обаче също виси на косъм, след като Върховния административен съд (ВАС) се произнесе, че методиката за изработване на областните здравни карти е подзаконов нормативен акт и е трябвало да бъде обнародвана в Държавен вестник, а министерството не го е направило. Това прави уязвими в съда всички областни карти и Националната здравна карта, която определя от колко и какви болници и отделения има нужда страната по населени места.

На тази база по определени критерии НЗОК има право да пресява с кои болници да работи на местата с излишък.

Засега обаче законовата уредба около здравната карта действа и трябва да влезе в сила от 1 април.

Още по темата
Още от България