Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

На Кунева се пада да изнесе или издъни училищната реформа

В следващите месеци МОН трябва да даде ясна заявка ще има ли наистина промяна в образованието

7 коментара
На Кунева се пада да изнесе или издъни училищната реформа

Ще я бъде ли реформата в средното образование? Ще преминем ли от училище, насърчаващо зубренето на сухи факти към училище, насърчаващо мисленето, решаването на конкретни казуси, работата в екип и произвеждащо подготвени за живота хора с определени знания и умения? Отговорът на тези въпроси предстои да даде с работата си през следващите месеци Министерството на образованието и науката, което в разгара на трескава подготовка на новите учебни програми, стандарти и учебници се сдоби с нов министър.

Скандалът около новите програми за II и VI клас взе главата на министър Тодор Танев, който подцени потенциала на вечните драми, които настъпват в системата когато нещо трябва да се промени, особено ако са намесени българските класици и най-вече “турското робство“.
От новия министър Меглена Кунева - първият образователен министър, който не е излъчен от системата на образованието, избрана с крехка подкрепа и в условията на коалиционни брожения, зависи изпълнението на същността на реформата, приета със Закона за училищното образование.

А създалата се истерия около местенето и махането на едно или друго произведение поставя на карта цялостното реализиране на училищната реформа. Всичко е в ръцете политическия екип на министерството, който трябва да упражни контрол над свършеното от експертите, да го защити и преведе на разбираем за обществото език и да обясни защо то е важно.

Ако не успее, под натиска на масова психоза, слухове и манипулации, и Кунева като предшественика си бързо може да се окаже в отбранителна позиция, в която набързо направени крачки назад да обезсмислят реформата.

Като първа и неотложна задача пред Кунева се очертава решението да бъдат ли отложени новите програми и учебници за първи и пети клас с още една година и да не влизат в сила наесен. Това трябваше да са първите деца, които ще учат по новата философия и учебници, но заради късно приетия закон и кратките срокове издателите твърдят, че учебниците няма да са готови за 15 септември.

Отлагането на новите учебници за I и V клас ще успокои напрежението

Ангажирани с образованието експерти коментираха пред Mediapool, че новите учебници за I и V клас е по-разумно да се отложат заради напрежението, което ще се генерира в обществото.

“Няма изцяло правилно решение. Тук законодателите трябва да поемат отговорността и да преценят. При всички положения издателите няма да са готови с новите учебници за 15 септември, поне така твърдят. Така че трябва да се прецени дали е по-важно да не се спира хода на реформата и учебната година да започне по новата учебна програма, а учебниците да са готови няколко месеца по-късно или пък да се отложи с една година издаването на тези учебници, но реформата да продължи в останалите насоки. Реформата не се изчерпва само с учебниците за първи и пети клас“, коментира пред Mediapool Асен Александров, директор на 51 СОУ "Елисавета Багряна" в София – едно от най-напредничавите и желани от родители и ученици училища. Според него ще е грешно да се отложи действието на целия закон заради само един аспект от него – учебниците за първи и пети клас.

Според Александров би могла да се започне учебната година по новите програми и по старите учебници, но това би създало голямо напрежение. “Вижте, за една дума, написана в съвсем различен контекст (бел.ред. съжителство), падат министри, пък ако оставят 120 000 деца без учебници, не си представям какво ще стане. А те всъщност няма да са без учебници, защото могат да работят по старите“, коментира Александров.

Според Боян Захариев от “Отворено общество“, който от години следи образователните политики, също е по-разумно новите програми и учебници за тези два класа да се отложат.

“По-добре е да се направят по-бавно, по-хубаво и да се избегнат излишни проблеми, като започне учебната година. Това не е само мое мнение. Има широко съгласие сред експерти и неправителствени организации, които се занимават с образование, че това е разумна стъпка. А и самите учебници ще станат по-добри, ако се направят по-бавно“, коментира Захариев.
Той посочи, че образователните документи като програми и стандарти са с огромен обем и бързането не върши добра работа при изработването им, защото после някой трябва да ги изпълнява дума по дума.

Реформата не се свежда до разместване на автори

“Основна задача на МОН трябва да бъде неговите експерти да разяснят на разбираем език какво се цели с образователната реформа и тук медиите трябва да се включат отговорно“, коментира Александров.

“Образователната реформа не е разместване на някакви автори, добавяне или изваждане на автори, а има много по-съдържателна цел. Например всички си посипваме непрекъснато главата със сол, че 40% от децата ни са функционално неграмотни според изследването PISA. И натам трябва да се насочат усилията на реформата – този процент да бъде намален например на 20% за определени срокове“, коментира Александров.

“Проблемът е, че манталитетът родителите е да се разправят защо е написана петица на детето, а то си знае урока. Те карат детето да разкаже урока и гледат в учебника дали изброява всичко. В резултат на което нашите деца не са научени да мислят самостоятелно, да анализират фактите, да могат да извличат информация. Оказва се при изследването на PISA, че ние сме включили такива неща по математика, че децата не са способни да изчислят обема на стая, която не е правоъгълник“, посочи той.

По думите му точно това трябва да се обясни на родителите и цялото общество, че един претрупан материал, при който е важно колко образователни единици са изтръскани в главите на децата, няма как да научи децата да мислят.

Когато по-малко означава повече

“Затова реформата търси намаляване на образователното съдържание с цел задълбочаване на знанията. Намаляването не е с цел децата да бъдат лишени от някакви знания. Един от основните акценти на реформата е намаляване на съдържанието за сметка на задълбочаване на знанията на учениците“, коментира Александров.

При това положение все нещо трябва да отпадне от учебните програми, без това да се драматизира и да се превръща в проблем.

Според него е необходима и ударна квалификация на учетилете, за да бъдат изпълнени целите на реформата.

“Ако възприемаме реформата като някакво преместване на учебно съдържание, няма да се придвижим кой знае колко напред“, смята той.

“Основното в реформата е как да се преподава и какво искаме от учениците да научат. Това трябва да доведе до нови форми на организацията на работата в клас. Учениците да работят в групи по дадени проблеми и задачи. Да се дават задачи, върху които трябва да се разсъждава. И точно тук трябва да се помогне на учителите чрез някакви вътрешни квалификации, чрез курсове, които да създадат водещите наши университети“, посочи Александров.

От зубрене към оценяване на постижения и реална самооценка

“Общо взето българските ученици зубрят и ето това трябва да премахнем. Това е свързано с един много важен компонент, според мен – системата на оценяването. Самата система подтиква към това зазубряне, защото поставя етикети – този е двойкар, онзи - тройкар и ето другият е отличник“, коментира Александров.

“Ученикът трябва да получи оценка въз основа на разнообразен набор от дейности – работа вкъщи, писане на есета, интерпретирането на данни, работа в групи, представянето на нещата пред класа. Учениците да имат определено портфолио, в което се събира дейността им по отделните предмети през срока и годината и на базата на тези извършени дейности да получават своята оценка. Докато у нас - два или три пъти изпитване, възпроизвеждане на материал и това трябва да се промени. И тук стандартът за оценяване ще бъде страшно важен. Първо, така да се направи, че да е разбираем за учениците“, коментира той.

В 51-во училище е въведа самооценка на учениците и се учат реално да оценяват своите постижения. Александров коментира, че това е и едно от най-важните умения в живота – да имаш реална самооценка за направеното.

Бързай бавно

Според Захариев ключово в работата на МОН и политическия екип на министерството оттук нататък е максимално да бъде изпипан огромния набор от документи около реформата, след което те да бъдат представени на обществото по най-добрия начин, като общественият дебат бъде модериран, така че да се концентрира върху съществените въпроси, а не толкова върху детайлите.

“В МОН има много по-дълбок проблем със синхронизирането и координирането на всички тези огромни документи и нови идеи, така че те да не влязат в противоречие помежду си в момент, когато вече са публикувани и трябва да започнат да работят и това да доведе до недоразумения в образователната система. Това е много трудна задача, която изисква първо сериозни административни усилия и включва управлението на една машина, в която участват стотици експерти от различни ведомства и професии и накрая всичко това, което е огромно по обем да се обсъди с широката общественост. Според мен задача с такава сложност скоро не се се е появявала в нашата администрация. Това не е обикновено предизвикателство“, коментира Захариев.

Според него именно слабостите по управлението на този процес са коствали поста на Танев, а не липсата на прозрачност. “Предишният министър можем да го обвиним във всичко друго, но не и в непрозрачност. Напротив. Той имаше склонност да говори повече от необходимото и не когато трябва“, коментира Захариев.

Той прогнозира, че тепърва ще има множество дебати около различни елементи от реформата. Захариев даде пример, че участва като експерт в изготвянето на стандарта за институциите в образованието, където е залегнала идеята на закона за иновативни училища, които ще имат по-голяма свобода какво и как да се учи в тях и по какви методи да се преподава. Критериите, по които ще се отсява кои могат да са иновативни също ще предизвика сериозна обществена дискусия, смята Захариев.

Той е на мнение, че няма нужда обществото да участва в работната част по изготвянето на документите и това по-скоро ще пречи.

Общественият дебат трябва да се модерира към дълбочината на проблемите

“Общественият дебат трябва да се модерира с правилни послания, с участие на хора от министерството, които трябва да обясняват и защитават идеите и разговорът да се насочва към по-дълбоки теми. Това си е изкуство. Целта е обществото да може да разбере цялостната идея и да започне по-дъблок разговор и това не е лесно да се постигне и тук вече лидерството в министерството е важно“, посочи Захариев.

Според него другият подводен камък пред новия министър освен изнасянето на целия обществен дебат по реформите, е в политическото пространство и опасността Кунева да се окаже без политическа подкрепа. Това, в съчетание с общото напрежение в обществото, може да попречи на работата ѝ, смята той.

_______________

Този документ е  създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Фондация ‟Инфо спейс“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Гост-ту-дъ-пост
    #7

    Отн.: ... Тодор Танев, който подцени потенциала на вечните драми, които настъпват в системата когато нещо трябва да се промени, особено ако са намесени българските класици и най-вече “турското робство“
    Ами не е точно така. Или по-скоро точно тока не е.
    Проблемът е че писането на учебници от десетилетия се възлага на прагматично неграмотни лица, като напр. титладжиите от БАН.
    В теория на лингвистиката имаме форма на езика (синтаксис), смисъл на езика (семантика) и езикът като контекст (прагматика).
    Драскачите

  2. fantom
    #6
  3. pepe
    #5

    Има едно съвсем просто нещо, признаването на което, макар че е очевидно, се "отбягва" /упорито/, и то е, че не можеш да добавиш нови знания, идеи, разбирания и т.н., без да увеличиш общото количество /неща за научаване/ или да махнеш някой стари. В случая - няма как да включиш в програмата нови знания /като например неща, свързани с компютри, даване на основни икономически и правни понятия и т.н./ без да извадиш или поне намалиш някой от вече включените. Не можеш дори да добавиш изучаване на нови

  4. Милостипросим
    #4

    "...идеята на закона за иновативни училища, които ще имат по-голяма свобода какво и как да се учи в тях и по какви методи да се преподава..." Ама да бе, нека да има училища за децата на мислещите хора, за които истината е основна ценност. И да има училища, в които да зубрят, да скандират, силно да любят и мразят, ако искат да имат и военно обучение. Мултикулти е идея за прилагане от нямаикъде, а не за препоръчване, какво остава за задължително прилагане.

  5. анита хегерланд
    #3

    Уикипедия: "Мисленето е висша степен на човешкото познание, процес на отражение в мозъка на окръжаващия го реален свят, основано на два принципно различни психофизиологични механизма: обучение и непрекъснато попълване на запаса от понятия, идеи за нови съждения и умозаключения. Мисленето се характеризира с ПРОБЛЕМНОСТ - започва с поставянето на въпрос и е насочено към решаването на някаква задача. Дава ни обобщено познание за действителността." Учениците трябва да наизустяват понятията, да разбират съжденията, които сами да интерпретират и да бъдат подбуждани с въпроси, проекти, задачи, при които да търсят решение да даден проблем, дори и ако той вече е решен от науката, която изучават.

  6. Entdecken
    #2

    "На Кунева се пада да изнесе или издъни училищната реформа" Няма арлтернативи - Хем с помощта на Вълчев ще изнесе всичко което може да се изнася, трансферира, превежда, прибира и т.н., и хем ще издъни и реформата.

  7. fantom
    #1

    Боже, колко глупости на едно място, Боже!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.