Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Над 2/3 от софиянци смятат, че чистият въздух зависи от хората

Масова подкрепа за безплатен билет при замърсяване, но по-слаба за забрани за движение на коли

9 коментара
Над 2/3 от софиянци смятат, че чистият въздух зависи от хората

Масово живеещите в София подкрепят предприемането на мерки срещу замърсяването на въздуха в града, като 69 на сто са на мнение, че това зависи от поведението на гражданите, докато останалите смятат, че грижата за чистотата на въздуха е изцяло общинска.

Най-силна е и подкрепата за дейностите, които общината трябва да на прави като миене на улици и въвеждане на безплатен билет за градския транспорт в дните с наднормено запрашаване на въздуха. Столичани декларират и голяма готовност да слязат от автомобилите си в такива случаи, както и са съгласни да бъдат спирани от движение колите, които нямат системи за пречистване на изхвърляните газове.

Не толкова голямо е обаче одобрението за мерките, които засягат хората лично – например идеята на Столичната община да затваря паркингите от синя и зелена зона, когато атмосферата е замърсена, и за забранява движението на автомобили в райони с наднормено замърсяване.

Това сочат данните от изследване на "Алфа Рисърч", представено в сряда относно нагласите на софиянци по предложените от общината мерки срещу мръсния въздух. То обаче е изследвало идеите на местната власт от преди промяната на значителна част от тях. Проучването е направено в периода 15-21 януари сред 800 души по поръчка на Столична община.

Огромна част от анкетираните – 86%, независимо от квартала, в който живеят, смятат, че има проблем с качеството на въздуха в столицата в определени дни от годината. Според хората основната причина за това е автомобилният трафик (51%), следван от отоплението на дърва и въглища (24%) и нерегламентираното горене на отпадъци в някои квартали (19%).

Сред обсъжданите през последните седмици възможни решения на проблема, ТОП 3 мерки, които гражданите са склонни да подкрепят, са по-честото миене на улиците (93%); осигуряване на безплатен градски транспорт в дни с високо замърсяване (92%), както и въвеждане на зелен билет на цена от 1 лв. за целия ден за пътуване в градския транспорт (89%). Силна е подкрепата и за безплатно паркиране в буферните паркинги срещу билет за използване на градски транспорт (87%). Одобрение за тези мерки изразяват представителите на всички социално-демографски слоеве, независимо от техния социален и материален статус, посочва агенцията.

Софиянци обаче са разделени относно рестриктивните потенциални решения. Затварянето на центъра на София за автомобили в дни с високо замърсяване се одобрява от 60%, но останалите го отхвърлят. Аналогично, 55% одобряват идеята за намаляване на времето за паркиране в синя зона от 2 часа на 1 час. Евентуално увеличение на цената за паркиране в синя зона се посреща с още по-големи резерви и разделя хората в съотношение 50:50.

Доколкото всяко второ домакинство в София - или приблизително 600 хиляди души ползват автомобил практически ежедневно, 74 процента от шофьорите декларират готовност да ползват буферните паркинги и безплатен или евтин градски транспорт в дни с повишено замърсяване на въздуха. Други 58% биха излезли без автомобила си при наличие на предварителна информация за предстоящо замърсяване.

Почти всеки втори е готов да остави автомобила си и да ползва зелен билет за градски транспорт от 1 лв. в дни на изострен проблем със замърсяването. Най-ниско (35%) е одобрението за забраната за влизане на автомобили в райони с повишено замърсяване и глоби при нарушаването ѝ.

Идеята за проверки на КАТ, които да следят дали автомобилите в столицата отговарят на еконормите и дали са технически изправни, се подкрепя от 81% от анкетираните. По-поляризирани са мненията за санкциите към нарушителите: 43% смятат, че те трябва да бъдат спирани от движение, а 38%, че трябва само да бъдат глобявани.

Позитивно настроени и към идеята да се отказва първоначална регистрация на автомобили, които нямат работеща система за очистване на отработените газове са 60%. 54 на сто пък смятат за полезно поставянето на стикери, отбелязващи екологичния клас на автомобила и в зависимост от това, избирателно допускане на автомобилите до определени зони в дни с високо замърсяване на въздуха.

При едва 9 процента отопляващи се с дърва, въглища и пелети домакинства в София – основно семейства с ниски доходи, над две трети от запитаните – 69%, са за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата като се продават само такива с ниско съдържание на пепел и сяра. За такива стандарти се говори от години, но нищо не се правеше за въвеждането им като последно обещанието е те да са факт през новия отоплителен сезон

Три фактора ще имат ключова роля за успешното решаване на проблема – мотивирането на гражданите към по-отговорно поведение, начинът на прилагане на предвидените мерки и реалният ефект, който ще бъде постигнат и установен със средствата на независим мониторинг, сочат анализите на авторите на проучването.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. brambar
    #9
  2. brambar
    #8

    Замърсяването на въздуха наистина се дължи на броя на автомобилите, отоплението с мръсно гориво и изключително лошата поддръжка на улиците и инфраструктурата на града. Софийските улици са се превърнали в коптор, да не говорим, че Столична община не почиства улиците изобщо. В нормалните страни това се прави всеки ден. Най-големият и основен проблем обчаче си остава липсата на редовен обществен транспорт, който да е насочен към нуждите и потребностите на столичани. Затова хората предпочитат да ползват

  3. анита хегерланд
    #7

    Замърсяване на въздуха се случва най-вече в крайните квартали и в селата около София, които са на твърдо гориво. Ако то не се забрани тази практика, въздухът ще мирише на въглища, а димът от тецовете няма да се вижда. Трябва да се измислят данъчни облекчения и други финансови мерки, хората да предпочитат купуването на съвременен автомобил, пред развалина.

  4. Real ''Mickey''
    #6
  5. Коментарът е изтрит в 02:07 на 25 януари 2018 от автора.
    #5
  6. Калико Джо
    #4

    Това че 40% не искат забрана за карането на коли в центъра, но пък 92% искат безплатен транспорт просто показва, че софиянци нямат реално желание да се справят с проблема, ами само да манкират загриженост.

  7. Real ''Mickey''
    #3

    "Над 2/3 от софиянци смятат, че чистият въздух зависи от хората" Точно както Папата ги изтипоса журналистите. :):) Ми разбира се че мръсния въздух особено в градовете ЗАВИСИ ОТ ХОРАТА!!! Някой да е твърдял противното?Каква е целта на това соц-изсл??? Тръмп да е казвал противното??? Момент - някой ще попита "защо намесваш Тръмп?" Ми защото точно това подсъзнателната манипулация на заглавието.

  8. Лизи Гугуткова
    #2

    Особенно хората от Общината на които плащаме данъци / и европейците/ около 1,5 милиарда лева на година, за да се Грижат за Нас!

  9. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.