Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Над 60% от българските ученици се притесняват от ниски оценки

Една трета от децата се чувстват аутсайдери в клас

2 коментара
Над 60% от българските ученици се притесняват от ниски оценки

Над 60% от българските ученици се притесняват да не получат ниски оценки, като същия страх изпитват две трети от техните връстници в държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Момичетата показват по-висока тревожност за постиженията си в училище. Това показват данни от международното оценяване PISA за физическото и емоционално състояние на учениците през 2015 година, данните от което бяха публикувани в сряда.

Изследването отразява самооценката на 15-годишните за тяхната удовлетвореност от живота, очакванията за бъдещата им реализация и техните притеснения.

55% от българчетата споделят, че изпадат в състояние на безпокойство, когато предстои да бъдат изпитвани, дори и да са добре подготвени. Цели 62% от децата посочват, че стават нервни, когато не знаят как да се справят с конкретна задача.

Авторите на изследването са помолили учениците да оценят живота си по скала от нула до 10. Почти 43 на сто от българчетата са напълно удовлетворени от живота си. Само 14% са избрали стойности от 0 до 4, което означава, че не са удовлетворени.

Средната степен на удовлетвореност за децата от страните в ОИСР е 7.3. При българчетата показателят е сходен – 7.4. Има обаче съществена разлика в равнището на удовлетвореност на момчетата и момичетата. Момчетата са по-доволни от живота си, като това се отнася както за страните от ОИСР, така и за България.

Образователните постижения на децата в училище оказват слабо влияние върху тяхната удовлетвореност от живота – показателите са еднакви при отличниците и при децата с ниски резултати.

60% от българските ученици са амбициозни

Момичетата посочват по-често от момчетата, че се стремят към високи оценки в училище. Същевременно те по-рядко определят себе си като амбициозни. 59 на сто от българските момчета и 56 на сто от момичетата твърдят, че желаят да бъдат най-добри във всичко, което правят. Средно за ОИСР процентът на амбициозните момчета е 68, а на момичетата – 62.

От голямо значение за амбицията на детето да успее е неговият социален статус. В почти всички страни децата с по-нисък социален статус показват и по-малки амбиции за успех. Учениците с по-силна мотивация обикновено декларират, че са и по-удовлетворени от живота си.

68 на сто от българчетата споделят, че са част от живота на училищната общност. За страните от ОИСР този процент е 73.

30% от децата у нас се чувстват аутсайдери в клас при 17% в ОИСР

Цели 30 на сто от българските ученици обаче твърдят, че се чувстват аутсайдери в клас. За страните от ОИСР този дял е едва 17 на сто.

Резултатите на тези деца по природни науки в PISA са с 22 точки по-ниски, отколкото на 15-годишните, които се чувстват част от училищния живот.

Изследването посочва също, че в много страни физическият или вербалният тормоз е често явление. Тези данни са “измерени“ през очите на жертвите – самите деца са споделяли колко често са били подложени на тормоз. Кибертормозът е посочен като най-новата форма на агресия.

Прекарването на повече време в Интернет прави учениците самотни

Изследването установява също, че почти 91 на сто от 15-годишните в ОИСР използват телефони с интернет.

Около 61 на сто от тях са влезли в мрежата чрез смартфон, когато са били на възраст под 10 години. 18 на сто са го направили преди шестия си рожден ден. Учениците, които използват интернет повече от шест часа на ден, са по-неудовлетворени от живота си – закъсняват повече за училище и се чувстват по-самотни.

Спортът и закуската помагат за по-добро представяне в училище

15-годишните са питани също как прекарват времето си извън училище. 66 на сто от българчетата посочват, че се занимават с някакъв спорт преди часовете, а 69 на сто – след това.

За страните от ОИСР този процент е по-нисък – съответно 43 и 66 на сто. Момчетата проявяват по-голяма физическа активност от момичетата. Има пряка връзка между заниманията със спорт и резултатите в училище – колкото по-често спортуват децата, толкова по-високи оценки получават.

26% от момичетата и 18% от момчетата в ОИСР споделят, че не закусват. Сутрешното хранене обаче явно има значение - момчетата, които закусват, изкарват с 10 точки повече от връстниците си, които пренебрегват закуската. При момичетата тази разлика е 6 точки.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. trezwomislesht
    #2

    Не са важни оценките а знанията които получаваш. Трябва така да се провеждат изпитните сесии, че да се оценява разбирането на даден материал, а не това, което си наизустил и след определен период ще забравиш. Ако си разбрал методиката, няма нужда да помниш наизуст формулата, защото я има във всеки справочник. Ако обаче наизустиш формулата без да разбереш къде и как да я прилагаш, много скоро ще я забравиш.

  2. анита хегерланд
    #1

    Противно на общоприетото мнение, че слабите ученици са най-стресирани, животът показва, че е точно обратно. Оценките в училище се възприемат като мерило на интелектуалните способности и постижения и най-голям стрес изпитват отличниците. Те учат много, за да докажат високата си самооценка пред другите.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.