Ти си това, което четеш

Наесен оценка на министрите според работата им по е-управлението

Томислав Дончев с идея експерти от "Информационно обслужване" да обикалят администрациите по заявка
18:53 | 14 февруари 2018 | 3 коментара

​Премиерът Бойко Борисов обяви, че септември ще оцени всеки от министрите си според свършеното от него за въвеждането на електронното управление, тъй като това е тяхна лична отговорност месец, а не на нископоставените чиновници, сложени да реорганизират дейността на държавната администрация така, че наесен да няма вече изпращане и изваждане на документи на хартия, а всичко да става по електронен път.

Темата, за която министър-председателят напомни на миналото заседание на правителството и сръчка членовете на кабинета си, отново е била коментирана в сряда, става ясно от публикувана стенограма.

Вицепремиерът Томислав Дончев първи посочва в отговор на множество въпроси кой точно е отговорен за въвеждането на електронния обмен на документи от ноември 2018 между администрациите, че "за да има успех амбициозната програма, която следваме, трябва да сте отговорни персонално вие или човек на много висока позиция". "Практиката показва, че в масовия случай за отговорни лица за реорганизация на процесите или на електронизация на услугите са посочени нископоставени служители от общата администрация, които нямат абсолютно никакъв ефект", казва още той, но е прекъснат от Борисов.

"Лично министрите отговаряте. Никакви заместници, никакви други хора. Ако нещо хубаво направим в този мандат да остане, това е електронното управление. Всички партии от коалицията го имат в програмите си. Това е най-сериозната тема за борба с корупцията, то максимално ще облекчи бизнеса и хората и да пращаш някой друг, който да трябва да те чака да му кажеш какво да направи… Лично! Всеки да го сложи в календара си и ден по ден да следи докъде е придвижено. Имайте предвид, че това ще ви е оценката. И не си мислете, че като дойде септември, някой ще ни е забравил. Това е нещо много значимо и ако има някой против, да каже: „Против съм, считам, че това е харчене на ресурс, време и т. н.". Щом сме го приели, трябва да го докараме до край", заявява премиерът.

Дончев допълва, че практиката от тези няколко месеца показва, че нито един процес не може да бъде доведен докрай без политически натиск, "в най-добрия смисъл на думата".

"Няма опция административната реформа да се движи от самите администрации, те просто нямат интерес в тази посока. Суровата действителност е, че към момента само за ограничен кръг ведомства може да се каже, че са създали необходимата организация за въвеждане на електронно управление", казва вицепремиерът и посочва като такива Министерството на финансите, НАП, НОИ и Агенцията по вписванията. Той информира, че от половин година няма титуляри на ІТ отделите в здравното, социалното и образователното министерства.

Финансовият министър Владислав Горанов дава идея в "Информационно обслужване" да се създаде звено за споделени услуги на централната администрация на изпълнителната власт.

"Какво имам предвид? Ананиев няма да си намери лесно ІТ специалист за Министерството на здравеопазването или и да си намери някой, той няма да е на това ниво, което да позволи да бъде мотор на тези процеси. Спокойно може да има едно мобилно звено в "Информационно обслужване", на което да му се плаща по съответния начин, което мобилно звено, първо, да извършва одити на съответните ведомствени системи, и второ – да им осигурява обслужване: да ходи да побутне сървъра, както се казва, да ходи да конфигурира нещо, да направи нещо, да сложи системи и всичко", обяснява Владислав Горанов.

Според него, ако реформата се прави на парче в 120 администрации, трудно ще се намери персонал, а предлаганото от него звено можело по заявка да обикаля администрациите и да работи.

Дончев се съгласява с идеята, но напомня, че само преди месеци сред министерствата били търсени доброволци за включване в пилотната фаза на проекта за централизиране от счетоводно обслужване през ТРЗ услуги, през юридическа помощ до ІТ обслужване. Досега обаче се били включили само от здравното министерство и от агенцията по храните. Затова, според него, подобен подход изобщо не трябва да се базира на доброволното желание на една или на друга институция.

Външният министър Екатерина Захариева коментира, че в нейното ведомство нещата с електронното управление се раздвижили след като с обществена поръчка били наети по добри IT специалисти."Няма специалисти, които да дойдат за тези пари да работят. И да дойдат или са недостатъчно квалифицирани, или са с друга цел там, поне при мен. Всъщност, направихме си поръчка, плащаме си за информационни услуги, нещата започнаха да се раздвижват и то осезаемо", разказва тя.

Накрая Борисов обобщава, че електронното управление е едно от най-важните неща, които може да предложим в България на обществото.

Още от Бизнес