Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Най-скъпата пътна поръчка е спряна заради нарушения

Липсата на решение за Креснеското дефиле и на изпълнител на тунел "Железница" застрашава европарите за "Струма"

5 коментара
Най-скъпата пътна поръчка е спряна заради нарушения

Изненадващо пътната агенция прекрати най-скъпата обществена поръчка за изграждането на тунел "Железница" за 250 млн. лв. Това е станало с решение на председателя на управителния съвет на агенцията Пирин Пенчев, което е публикувано късно вечерта на 4 април в профила на купувача.

Решението е изненадващо предвид факта, че служебният министър на регионалното развитие Спас Попниколов беше обещал до края на март да има избран изпълнител за изграждането на тунела. Интересен факт е, че Попниколов е бил член на комисията по избор на изпълнител като външен експерт, преди да стане министър.

Съоръжението с дължина 2 километра е част от магистрала "Струма". То е планирано в участъка между Благоевград и Крупник (лот 3.1), който се изпълнява от обединение "АМ Струма 3.1" с водещ партньор благоевградската фирма "Агромах". Договорът беше подписан още в края на 2015 г., но до момента още не е започнала работата на терен. След встъпването си в длъжност Попниколов каза, че има забавяне при изпълнението на този обект и обеща ускоряване. Вместо това обаче стана ясно, че държавата не е разчистила терена от гори, което започна едва преди дни.

Забавянето на строежа на "Струма" и липсата на решение за трасе на магистралата през Кресненското дефиле поставят под риск европейското финансиране за магистралата, което е около 1 млрд. лева.

Пет нарушения по процедурата

Настоящият шеф на пътната агенция е открил пет нарушения по процедурата за избор на изпълнител на тунел "Железница" и по тези причини прекратява поръчката.

Едната е свързана със стойността на поръчката. От закритата вече Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) разяснили на участниците, че прогнозната стойност от 250 млн. лв. може да бъде надвишавана, което е в противоречие с евроизискванията, смята Пенчев. Това се приема за изменение на първоначалните условия на търга и се смята, че "може да доведе до необосновано високи предложения", посочва още той.

Освен това мистериозно в хода на процедурата е установено, че част от представеното техническо предложение на участник в процедурата е изчезнало. Не става ясно как е възможно това да се случи. Посочено е обаче, че това не дава възможност неговата оферта да бъде оценена и по този начин не се гарантира равнопоставеност на участниците.

Друг порок на процедурата е бил, че в разяснение от януари 2016 г. изпълнителният директор на НКСИП Асен Антов разрешил представянето на банково удостоверение и гаранция в евро, въпреки че прогнозната стойност е посочена в левове. Това смесване на повече от една валута в процедурата противоречало на Закона за обществените поръчки, смята Пирин Пенчев.

Удължаване на срока за подаване на оферти също се оказва проблем, защото станало под натиск на участник. С решение от 26 януари 2016 г. НКСИП е удължила срока с 10 дни - вместо 15 февруари 2016 г. оферти са се приемали до 25 февруари. Междувременно на 25 февруари е постъпил въпрос, който е бил по-скоро молба за удължаване на срока. В него потенциален участник пише, че поръчката е от "голямо стратегическо значение" и затова "най-учтиво Ви молим с цел да се осигури по-конкурентно и качествено предложение" да удължите най-малко с четири седмици периода за подаване на оферти". Директорът на НКСИП е посочил за препратка именно гореспоменатото решение за удължаване на срока. В решението за прекратяването обаче се твърди, че удължаването е станало заради "искането на потенциален участник", което обаче не е било свързано с необходимост от разглеждане на документи или оглед на мястото за изпълнение, каквито биха били основателните причини за тези действия.

Най-вероятно кандидати ще обжалват решението

Търгът за изграждането на тунел "Железница" събра рекордния брой 17 оферти, което не се беше случвало от времето, когато Росен Плевнелиев беше строителен министър. Те бяха отворени през август 2016 г. и от тогава до 8 март нямаше никакво движение по поръчката, видно от профила на купувача.

Очаква се решението за прекратяване на търга да бъде оспорено от някой от кандидатите заради странните аргументи, с които се иска прекратяването на търга. В момента тече 10-дневен срок за обжалването ѝ пред Комисията за защита на конкуренцията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ДАНС е арестувала Стефан Гайтанджиев за открадната папка от АПИ, заради което бе спрян търгът за изграждане на най-големия тунел „Железница“ на магистрала „Струма“, съобщи OFFNews. Той е бивш главен секретар на дирекция в Агенцията от времето на кабинета "Орешарски".

  2. Pavlova
    #4
  3. brambar
    #3
  4. [email protected]
    #2

    Идеята на Радев,Нинова и БСП е да направи всички възможни спънки на правителството на ГЕРБ!

  5. Един от Европа
    #1

    Тунел ли ще строят. Някоя фирма се гласи да спечели общ. поръчка и да прибере пари ифициално и неофициално. Пътища няма те тунели ще ми строят извратен мазохизъм се шири в тая страна и на тоя народ му харесва всичко това, стои мирно, мълчи, търпи и наблюдава извратения мазохизъм безучастно

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.