Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Намаляват българските фирми в топ 100 в Югоизточна Европа

Печалбата на стоте най-големи компании се е увеличила с над една трета през 2016 г.

2 коментара
Намаляват българските фирми в топ 100 в Югоизточна Европа

Намалели са българските компании, влезли в годишната класация на стоте най-големи фирми в Югоизточна Европа за 2016 г. на агенцията за бизнес информация SeeNews. В най-новото издание са включени девет български фирми, сокато година по-рано те бяха 11.

Повишеното вътрешно търсене, растящите частни инвестиции и заетостта продължават да оказват въздействие върху икономическия растеж в Югоизточна Европа през миналата година, подпомагани и от исторически най-ниската инфлация, сочи анализът.

Голяма част от търговците на дребно и производителите на автомобили - двете индустрии, които са най-чувствителни към промени при разполагаемия доход и потребителското поведение са се възползвали от благоприятните икономически условия.

Същевременно петролните и газови компании, които традиционно доминират в класацията на най-големите компании в региона, продължават да търпят загуби, които влияят върху общия приход на участниците в класацията.

Въпреки това комбинираната нетна печалба на 100-те най-големи компании се е увеличила с 39% в сравнение с печалбата на участниците в класацията от 2015 година.

Девет български компании сред най-големите в региона

"Лукойл Нефтохим Бургас" АД отново е с най-добро представяне в страната и запазва петото си място в общата класация. Дружеството е реализирало оборот от над 2.3 млрд. евро и печалба от 60.9 млн. евро.

"Лукойл България" се изкачва с едно място напред до 16-та позиция през 2016 г. Компанията има приходи за над 1.4 млрд. евро, но за пореден път е на загуба от 2 млн. евро.

Медодобивният комбинат "Аурубис България" АД отстъпва в класацията и слиза на 12-о място спрямо седмо от година по-рано с приходи от 1.68 млрд. евро и печалба от над 100 млн. евро.

"Националната електрическа компания" запазва 14-та позиция с оборот от 1.57 млрд. евро и загуба от близо 66 млн. евро.

Единственото дружество от сектора на търговията на дребно е "Кауфланд България", което се изкачва с осем места напред и достига 45-та позиция с приходи от 851 млн. евро и 45 млн. евро печалба.

"ЧЕЗ Електро България" АД отстъпва с пет места до 66-та позиция с оборот от над 650 млн. евро и печалба от 4.4 млн. евро.

С две места напред до 82-ра позиция се придвижва "Експрес логистика и дистрибуция" ЕООД, която е собственост на британската компания "Бритиш Американ Табако Уестърн Юръп Къмършъл Трейдинг". Тя е реализирала приходи от близо 547 млн. евро през миналата година у нас и е на печалба от близо 2 млн. евро.

Голям срив прави "Булгаргаз" от 59-то място през 2015 г. на 90-та позиция през 2016 г. Приходите на държавната газова компания са се свили до 518.2 млн. евро, а печалбата ѝ е 18.8 млн. евро.

Последното стотно място се заема от "ОМВ България" с приходи от 464.7 млн. евро и печалба от 13.3 млн. евро. Това е отстъпление с 20 места спрямо 2015 г.

В топ 100 при банките има 17 родни представители

Общо 17 са българските банки, които попадат в класацията за 100-те най-големи банки в Югоизточна Европа през 2016 г. Това е с една по-малко спрямо предходната година.

"Уникредит Булбанк" АД е най-големият български кредитор, запазващ шеста позиция в класацията, следван от банка ДСК на 13-то място.

Деветнадесет български застрахователи влизат в класацията за най-големите застрахователи в региона.

Тазгодишният най-голям застраховател е "Лев Инс" АД, който заема 20-то място, вместо миналогодишния представител на тази позиция - "Армеец" АД. На 22-ра позиция се нарежда "Булстрад Виена Иншурънс Груп" АД.

Румъния е най-развитият икономически регион в ЮИЕ

Румъния е регионът с най-развита икономика в Югоизточна Европа (ЮИЕ), като компании от страната продължават да доминират в класацията с 59 представители сред първите 100.

Румънската компания - производител на автомобили "Дачия" (Dacia), която е част от групата на "Рено" (Groupe Renault), е най-голямата компания в Югоизточна Европа. Дружеството отчита ръст на приходите от 8%, достигайки 4.6 милиарда евро и ръст на нетната печалба – до 100.5 милиона евро през 2016 г.

Втората позиция е за словенската компания "Петрол" (Petrol) с 3.214 млрд. евро оборот и 43.7 млн. евро печалба.

Третата позиция е за "ОМВ Румъния" с приходи от 3.211 млрд. евро и нетна печалба ог близо 85 млн. евро.

Румънската "Банка Комерсиала" (Banca Comerciala) е на върха на класацията за банковия сектор.

Информационната агенция SeeNews изготвя годишна класация на най-големите сто компании по общ приход за десета поредна година, както и на стоте най-големи банки по общи активи и на най-големите сто застрахователи по брутно записани премии в Албания, Босна и Херцеговина, България, Косово, Македония, Молдова, Словения, Сърбия, Румъния, Черна гора и Хърватия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kiril Kovatchev
    #2

    Причините вероятно са много. Аз се сещам за една - пазарът в България не е толкова свободно-пазарен, колкото мутренско-монополен.

  2. dgd
    #1

    Хайде пишете че пак Бойко и ГЕРБ са виновни,и им спъват бизнеса. Или този път ще намерите малко вина в бизнеса?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.