Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Настоящето е прекалено късо и доста тясно" - ретроспектива на Лъчезар Бояджиев

1 коментар
"Настоящето е прекалено късо и доста тясно" - ретроспектива на Лъчезар Бояджиев

Софийската градска художествена галерия (СГХГ) представя (14.02. - 11.03. 2018) първата ретроспектива в България на Лъчезар Бояджиев - един от най-влиятелните и известни съвременни български художници. Откриването е в сряда в 18 часа.

Един от основателите на Института за съвременно изкуство в София и автор с огромна международна практика, Бояджиев е публична фигура с особено значима критическа позиция на българската сцена. В качеството си на художник, критик, лектор той спомага за изграждането на нови дефиниции и практики на изкуство в страната.

Под надслов SIC TRANSIT MEDIA MUNDI (Настоящето е прекалено късо и доста тясно)
настоящата изложба показва опита от над 20-годишната му художествена практика. В нея са включени произведения от началото на 90-те до днешния ден, сред които авторски реплики и реконструкции на ключови и рядко показвани творби.

Ще могат да се видят едни от най-ранните работи на художника, създадени в хаотичното време на еуфория и надежди за промяна веднага след събитията от 89-а. Те са показвани преди всичко извън страната и са били включени в исторически международни изложби като "Отвъд вярата. Съвременно изкуство от източноцентрална Европа", 1995, "След стената: изкуство и култура в пост-комунистическа Европа", 1999, "Кръв и мед / Бъдещето е на Балканите", 2003 и много други.

През годините художникът е участвал в биеналета, групови изложби и конференции от Сао Пауло и Санта Фе до Гванджу, както и в почти цяла Европа. Творбите му са част от множество музейни колекции по света, като в България Софийската градска художествена галерия притежава най-много от тях в колекцията си за съвременно изкуство.

Цялостната дейност на Лъчезар Бояджиев представлява прецизно, изпълнено с хумор, със задълбочено знание и критика, визуално изследване на настоящето. В него прозират мащабни познания както за българската и международната история на изкуството, така и за актуалните проблеми на съвременността.

Произведенията му са свързани с пренареждане на социалните, идеологическите и религиозните властови йерархии, с промяна на стойностите и с изследване на връзките между лично и публично пространство, глобални и местни територии, с търсене на пресечните точки на капитализма и демокрацията, консуматорството и новите модели на живеене.

Художникът се интересува както от проблемите на паметта и миналото, определящо лицето на различни места и обстоятелства, така и от възможните проекти за бъдещето. В работите му двата вектора заедно дават индивидуалността на настоящето.

Неговата медия са инсталацията, фотографията, рисунката, обектът, текстът, видеото и перформативните лекции.

Куратори на изложбата са Яра Бубнова, Мария Василева, Владия Михайлова и Даниела Радева. Тя се осъществява с подкрепата на СП "Култура" на СО, ИСИ – София, Фондация "Едмонд Демирджиян", Фондация "Отворени изкуства", FAC Design, Фондация MUSIZ, Дана и Георги Войнови, Гауденц Б. Руф, Колекция "Контакт" – Виена, Колекция "Хохентал и Берген" –Берлин, Колекция "Рене Блок" – Берлин.

***

Лъчезар Бояджиев е роден през 1957 г. в София. Завършил е Националната художествена академия през 1980 г.

Някои избрани изложби на автора от последните години са: индивидуалните "Места на мъдростта", Галерия ИСИ-София (съвместно с Отворени изкуства – Пловдив, 2016); "Не съм библиотечен художник", SALT, Истанбул (2013); "Художник в депото" от серията "Другото око", СГХГ, София (2010); груповите през 2016-17 "Economize", Музей "Лудвиг", Будапеща и "Симптоми на обществото", Гуангдонг (Гуангжоу) и Жежианг (Жежианг Шенг) Музеи за изкуство, Китай; през 2016 "Студен вятър от Балканите", Музей "Пера", Истанбул; "С главата надолу: домакинстване на критиката", Музей за съвременно изкуство, Белград и "Ниско-бюджетни утопии", Модерна галерия, Любляна; през 2015 "Наопаки", Градска галерия, Любляна; "Граматика на свободата", Музей за съвременно изкуство "Гараж", Москва и "Изкуство за промяна", СГХГ, София; през 2014 "Несъгласие", ЦСИ "Баня Старинна", Пловдив; през 2013 "Икономика и изкуство", MOCAK, Краков, Полша; през 2012 "Най-добрите времена, най-лошите времена", 1-во биенале, Киев и "Окото само себе си никога не вижда", 2-ро биенале, Екатеринбург, Русия; и през 2011 "Глобалното съвремие", Център за изкуство и медии (ZKM), Карлсруе, Германия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    Модерното изкуство не съществува за "да изтрие" класическото, а за да го надгради. Да се разрушават митологеми още не е връх в изкуството, защото остава празнота у зрителя. То трябва да даде нова посока, а не да ни кара да се чувстваме глупави в лудо време. Модерното изкуство трябва да тълкува, да придава смисъл на съществуващото, а не да прекъсва тенденции, да се бори с миналото или да го преформатира?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.