Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Почти никой в Хитрино няма да живее във фургон година след взрива

Делото срещу двамата машинисти е насрочено за 15 януари

1 коментар
Хитрино година след взрива. Снимка: БГНЕС

Нито един жител на Хитрино няма да живее във фургон тази зима. Това заяви кметът на населеното място Нуридин Исмаил по повод първата годишнина от тежкия инцидент на местната гара, при който се взриви вагон-цистерна и помете почти цялото село. Въпреки това обаче сред хората има напрежение около харченето на парите за преодоляване на последиците от трагедията.

В последно време двама души са живели във фургони, но единият вече е настанен в социален център. Единствено жена по свое желание предпочита да остане във временно съоръжение, но регионалният министър Николай Нанков, който е разговарял с нея в неделя, се надява да я разубеди.

Рано сутринта на 10 декември 2016 г. товарен влак с цистерни, пълни с пропан-бутан и пропилен, катастрофира на гарата в Хитрино. 12 вагона дерайлираха и 1 цистерна избухна, сривайки гарата, съседните постройки и част от селото.

В резултат на инцидента загинаха 8 души и 29 бяха ранени.

Жителите на Хитрино бяха евакуирани, за да бъде осигурена тяхната сигурност при разчистването на авариралите цистерни. Повечето от тях бяха настанени при свои близки в региона, а 14 души - в кризисен център в Шумен. Имотите на гражданите или по-точно техните останки се охраняваха от жандармерията. Хората останали без дом получиха на първо време еднократна финансова помощ в размер на 325 лева.

Строителните дейности по възстановяването продължават

Година по-късно няма жители на селото, които да са без подслон, но възстановяването на сградите след взрива все още продължава. При посещение в Хитрино на премиера Бойко Борисов през май тази година кметът Исмаил обеща да следва желанието на Борисов Хитрино да стане "кукла".

Почти всичките от десетте къщи, които се строят безвъзмездно от Камарата на строителите в Хитрино, са построени и до дни ще могат да бъдат обитавани. Изграждането само на една от тях закъснява заради проблем със собствеността на имот, каза Исмаил. 

От 13-те къщи, които ще се изграждат в населеното място с пари от държавата, шест също са почти готови и са на етап груб строеж, а на три са изградени основите. Предстои строителството на останалите четири къщи, чието изграждане закъснява също заради проблем със собствеността на имотите, които са наследствени, отбеляза Исмаил.

По думите му вече са напълно ремонтирани покривите на над 60 къщи в Хитрино, по още 30-40 се работи, а за други покриви, най-малко засегнати от инцидента в населеното място, предстои да се сключат договори за поправката им.

Сменени са покривите на почти всички къщи по улица "Пирин", която пострада при взрива преди година.

В последно време обаче се увеличава недоволството на хората от разпределението на помощите от дарителските акции. "Нито един от хората, чиито къщи бяха разрушени, не е получил по-малко средства от това, което отреди Общественият съвет", заяви в неделя Нуридин Исмаил. По думите му, дори някъде да са допуснати грешки, има финансов ресурс и те ще бъдат коригирани.

ДПС прави курбан

Нуридин Исмаил заяви пред БТА, че е доволен от свършеното за възстановяването на Хитрино за една година. "Ние, като екип, от обществения и общинския съвет, имаме амбицията това, което правим, да бъде като показно за страната как се излиза от подобна тежка ситуация", посочи Исмаил.

На годишнината от инцидента в селото пристигна регионалният министър Николай Нанков, който даде положителна оценка за възстановяването.

По думите на Нанков през цялата 2017 г. държавата е направила немалко и с финансов ресурс, и с възможността, която е осигурила на общината - да кандидатства по европроекти. "От ръководството на общината се убеждавам, че ресурсът се изразходва целесъобразно. Не трябва подобни трагедии да разединяват, не трябва да остава и горчивият вкус сред обществото, че има субективно разпределение на средства. Затова ще проверя и строителството на къщите, и ще се срещна с хора от Хитрино", каза Нанков.

От ДПС пък обещаха пет курбана за всички жители на селото, независимо от етноса им.

Представители на Движението за права и свободи посетиха местата на загиналите при взрива на 10 декември миналата година в Хитрино и оставиха венци и цветя, съобщиха от партията. Две телета е осигурило централното ръководство на движението за жителите на Хитрино. "Курбанът ще бъде раздаден днес на всички домакинства, без оглед на етническия им произход и без значение дали са пострадали от инцидента или не", заяви депутатът д-р Нигяр Джафер.

Обвинени са инцидента са двамата машинисти

Междувременно, продължават действията на правоохранителните органи във връзка с инцидента. На този етап обвиняеми са двамата машинисти на влаковата композиция, като се счита, че основната причина за трагедията е високата скорост, с която транспортното средство е навлязло в гарата.

Разпоредителното заседание по делото за Хитрино е насрочено за 15 януари 2018 г., от 9.30 часа, в Окръжния съд в Шумен, съобщиха от съдебната институция. Подсъдими са машинистите Димитър Ангелов Михнев и Радослав Стоянов Петков, и двамата от Русе.

Делото ще се разглежда по новия процесуален ред, който е в сила от 5 ноември 2017 г. На заседанието освен прокуратура, подсъдимите и техните защитници, са призовани и всички пострадали, допълват от съда.

На 25 октомври 2017 г. Окръжна прокуратура-Шумен внесе в съда обвинителен акт срещу двамата машинисти от първия локомотив на влака. Те са обвинени за това, че на 10.12.2016 г. при управление на подвижен железопътен състав – товарен влак са нарушили правилата за движение, уредени в Закона за железопътния транспорт, в Наредба № 58 от 02.08.2006 г. за правилата за техническа експлоатация, движение на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт и по непредпазливост са причинили смъртта на 7 лица, телесни повреди на 14 лица и случаят е особено тежък.

При наредено влизане в гара Хитрино на трети отклонителен коловоз локомотивният машинист Димитър Михнев не е изпълнил незабавно, точно и безусловно указанията на сигнала на предупредителния семафор. При навлизане в гарата управлявал влаковата композиция със скорост 78 км/ч и не намалил скоростта до 40 км/ч, съобщиха от прокуратурата.

Вторият локомотивен машинист Радослав Петков не предприел действия за незабавно спиране на влака, след като Михнев не показал с действия, че управлява безопасно влака. В резултат на допуснатите нарушения от двамата машинисти е последвало дерайлиране на влака и повреждане на вагон-цистерни от състава на композицията, изтичане на превозван газ пропилен и последвал взрив. По непредпазливост и при независимо съпричиняване двамата са причинили смъртта на 7 лица и телесни повреди на 14 лица.

Разследването е установило, че произшествието не е предизвикано от повреди в жп инфраструктура; не се дължи на повреди в осигурителната техника; не е предизвикано от техническа неизправност на подвижния състав; не се касае за техническа неизправност, свързана с превозвания товар - претоварване, респ. недостатъчно натоварване на вагоните цистерни. Причина за настъпилото жп произшествие е движението на влака с висока скорост –двойно по-висока от разрешената от 40 км/час по криви при влизане в отклонителния трети коловоз на гара Хитрино, което е довело до претоварване и разрушаване на железния път и дерайлиране на част от вагоните. При дерайлирането е настъпил пробив в десетата цистерна от влака, натоварена с пропилен, изтекъл е газ, който се е смесил с въздуха и се взривил, при което разрушил сгради и последвал пожар.

Налице е пряка причинно-следствена връзка между допуснатите от двамата подсъдими нарушения на правилата за движението на подвижен състав и настъпилата смърт на повече от едно лице (на 7 лица) и съставомерни телесни повреди на повече от едно лице (на 14 лица), се твърди в обвинителния акт. Материалите по делото, което е от изключителна фактическа и правна сложност, са 40 тома, а обвинителният акт срещу двамата подсъдими – 75 страници. При разследването са били назначени и изготвени десетки експертизи – съдебномедицински, съдебнопсихиатрични, за установяване на средни и тежки телесни повреди, токсикологична, за алкохол и наркотични вещества, химическа, пожаротехническа, компютърна, на железопътния път, техниката и скоростта на движение на композицията, която е извлечена като информация от черните кутии на влака.

В разследването са участвали 13 следователи от Националната следствена служба. Димитър Михнев е с мярка за неотклонение "парична гаранция" 10 000 лева, а Радослав Петков - с "подписка". Наложена им е забрана за напускане на страната.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Знайко
    #1

    Да, човешка грешка, но за това са предвидени съответни системи. Ако НКЖИ и БДЖ бяха въвели на участъка (и в локомотивите) Автоматична локомотивна сигнализация с контрол на скоростта и автоматично принудително спиране, това можеше да бъде избегнато. За АЛС в БДЖ се говори от края на 80-те години, доста пари се хвърлиха, но резултатът е налице. Пък и не струва чак толкова пари.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.