Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нови играчи ще спасяват закъсалата магистрала "Марица"

Георги Гергов продаде пътния си бизнес на "Агромах", нова офшорка в "ПСТ Холдинг"

0 коментара
Преди дни започна асфалтирането на участъка от Димитровград до Харманли на магистрала "Марица"

Две сделки в пътния бранш, свързани със строителите на магистрала "Марица", станаха в последните дни. При едната има промяна на собствеността с ясени продавачи и купувачи, докато при другатавсичко тъне в мъгла и догадки. Това показват данните в Търговския регистър.

Лидерът на областната организация на БСП в Пловдив Георги Гергов е продал строителната си компания "Пътища Пловдив" на благоевградския предприемач Асен Савев, собственик на "Агромах". Цената на сделката не е ясна. "Пътища Пловдив" е основният подизпълнител на отсечката от Оризово до Димитровград на магистрала "Марица".

"Продавам, този бизнес е много обвързан с държавните поръчки, а аз съм политик. Затова не искам да ме говорят", коментира сделката Гергов пред в."Марица".

Другата сделка е свързана със строителя на отсечката от Димитровград до Харманли на магистрала "Марица" "ПСТ Холдинг".  При нея двете офшорни компани, свързани с мажоритарния собственик Първа инвестиционна банка (ПИБ) на Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев и делът на Васил Божков са изкупени от офшорка регистрирана в Кипър, зад която не е ясно кой стои.

Другото, което предстои да се случи в близките дни, е промяната и в управлението на "ПСТ Холдинг". Така на мястото на Иван Иванов и Иван Шарланджиев ще влязат бившият главен изпълнителен директор на "Трейс груп" Цветан Цонев и бившият зам.-министър на транспорта по времето на ГЕРБ Камен Кичев, разкриха запознати с бъдещите промени пред Mediapool.

 

Търсеният ефект от двете сделки е ускоряването на строителството на магистрала "Марица", което закъснява и обектът вече е в графата рискови, по думите на транспортния министър Данаил Папазов.

 

Дълга сделка за "Пътища Пловдив"

 

Преговорите по продажбата на "Пътища Пловдив" са започнали още в края на 2013 г. и са продължили няколко месеца като спорът е била цената, твърдят запознати. Причината е, че "Пътища Пловдив" има доста дългове към банки. Дружеството тегли и оборотен кредит, за да може да финансира строителството на магистрала "Марица".

 

В крайна сметка пазарлъците са приключили през март и от 21 март вече е собственост на Асен Савев, който държи 93% от капитала. Останалите са собственост на "Кристи строй" на Кристина Иванчева. Капиталът на "Пътища Пловдив" е 1.731 млн. лв., но дружеството има да плаща задължение от 29 млн. евро към "Уникредит Булбанк", което става отговорност на новия собственик.

 

Не е ясно и какви са финансовите резултати на дружеството, защото не е публикувало финансовите си отчети в Търговския регистър, каквито са изискванията на закона. Според регистъра на камарата на строителите оборотът на "Пътища Пловдив" за 2012 г. е бил 31.5 млн. лв., докато година по-рано е бил 12.2 млн. лв. В предприятието работят 380 души.

 

Това, заради което е придобито дружество "Пътища Пловдив" е, че има множество спечелени поръчки по европрограми, предимно по селската, и отговаря за ремонта на улиците в няколко общини в Пловдивска област. Най-големият обект е изграждането на магистрала "Марица" като подизпълнител на италианската "Кооператива Муратори & Чементисти - Чи. Ем. Чи. Ди равенна".

Съгласно подписания договор магистралната отсечка от Оризово до Димитровград трябваше да е готова през ноември 2013 г., но това не се случи и срокът беше удължен до 8 юни 2014 г., което също няма как да стане, според анализа на пътната агенция, представен пред комисията по еврофондовете в парламента. Най-вероятно ще се наложи ново удължаване на срока заради археологически разкопки по трасето.

Новият собственик Асен Савев отдавна е в пътния бранш, но работи предимно по по-малки обекти като ремонт на пътища и му е нужен опит в магистралното строителство, за да може да участва в такива търгове и да не бъде само подизпълнител. Именно това е била основната причина Савев да предприеме рискованата сделка, твърдят хора от пътния бранш.

Нова офшорка изкупи "ПСТ Холдинг"

Смяната на офшорките в "ПСТ Холдинг", която от миналата година е под контрола на ПИБ, е свързана с излизането на Васил Божков окончателно от дружеството и смяната в управлението на компанията, твърдят хора от пътния бранш пред Mediapool.

 

Принципно собствениците на ПИБ искат да се отърват от фирмата, но дълго време никой не искаше да я купи заради големите дългове, натрупани към банката. Последният кредит е от края на 2013 г. и е за 50 млн. лв., сочи справка в Търговския регистър.

 

Въпреки че ПИБ влезе в управлението на "ПСТ Холдинг" няма подобрение във финансовото състояние на дружеството и то продължава да затъва, като изостава и със строежа на отсечката от магистрала "Марица" от Димитровград до Харманли, което трябваше да бъде готово още през август 2013 г., но вместо това получи двукратно удължаване на сроковете и новия пусков е в края на годината, но не е сигурно дали ще успее да го изпълни.

 

Отделно дружеството изпълнява редица инфраструктурни проекти, финансирани от еврофондовете по инфраструктурните проекти.

 

"ПСТ Холдинг" е и в българското обединение, което е избрано да строи "Южен поток" заедно с руската "Стройтрансгаз".

 

Според Търговския регистър новата офшорка собственик на "ПСТ Холдинг" е "Колвик Сървисис Лимитид", регистрирана в Кипър. Тя е изкупила акциите на двете офшорки свързани с ПИБ и делът на Божков за 281 582 лв. по номинална стойност, според книгата на акционерите. Сделката е станала на 26 март 2014 г. Действителната цена на сделката не е ясна, както и кой е скрит зад офшорката. Три независими източника от строителния бранш, както и депутати заявиха пред Mediapool, че зад офшорката стои депутатът от ДПС Делян Пеевски. Той не беше открит за коментар.

 

Според регистъра на строителите оборотът на компанията за 2012 г. е близо 141 млн. лв., а работещите са 369.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.