Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новият търг за "Хемус" - след две седмици с нова по-висока прогнозна цена

Павлова: Всичко по спряната поръчка е законно, но искаме да се разграничим от опитите да бъдем вкарани в зависимости

25 коментара
Новият търг за "Хемус" - след две седмици с нова по-висока прогнозна цена

Новият търг за магистрала "Хемус" ще бъде обявен до две седмици с нова по-висока прогнозна цена – 750 млн. лв. без ДДС за 60 км. Финансирането ще бъде с държавни пари от "свръхпечалбата", реализирана от успешната борба на правителството с контрабандата. Това обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, която във във вторник даде разяснения пред Нова телевизия и бТВ.

Обществената поръчка официално беше прекратена в понеделник по нареждане на премиера Бойко Борисов заради "витаещи съмнения", че е спечелена от фирми, близки до депутата Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Борисов не коментира цената – близо 1 млрд лв. с ДДС. В същото време МРРБ посочи като формална причина за прекратяване на процедурата невъзможността да се осигурят европейски пари по програма "Транспорт" – нещо, което е отдавна известно.

След среща с премиера във вторник, на която не е обсъждан прекратеният търг, Валентин Златев заяви, че няма нищо общо с фирмите и процедурата. Той зададе въпроса как се прави поръчка за 800 млн. лв. при липса на пари.

Финансирането – от държавния бюджет

Отговорът дойде малко по-късно от министър Павлова, която каза, че след като няма европейски пари, магистралата ще се строи с държавни. Това нещо се знае още от преди три години, защото проектът не влезе в оперативна програма "Транспорт".

Поради тази причина премиерът Борисов, регионалният министър Павлова, финансовият Владислав Горанов и транспортният Ивайло Московски нееднократно повтаряха, че е необходима санкция от Народното събрание за отпускането на държавно гарантиран заем.

В момента никой от тях не говори, че ще се търси съгласието на парламента за тегленето на кредит.

"Благодарение на борбата на правителството с контрабандата имаме свръхпечалба и ще можем да завършим проекта с финансиране от бюджета", каза Павлова пред Нова телевизия.

Според нея точно това е имал предвид премиерът, който преди ден изненада със съобщението: "Затова по документи днес нямаме пари, но от утре ще имаме. Говорил съм с финансовия министър за утре да ги подсигури, когато пуснем, новият търг да бъде обезпечен."

Цената – 750 млн. лв. без ДДС

Новият търг за 60-км отсечка от Ябланица до разклона за Ловеч/Плевен ще бъде с по-висока прогнозна цена от 750 млн. лв. без ДДС, съобщи Павлова във вторник следобед пред бТВ.

Същата сутрин, но пред Нова телевизия, тя каза, че това е реалната цена след като 11 фирми, независимо една от друга са подали оферти в този ценови диапазон.

Прогнозната цена на правителството беше 434 млн. лв. за 59 км между Ябланица и разклона Плевен/Ловеч, но максималните цени на двамата изпълнители достигнаха 800 млн. лв. или общо със 73 млн. лв. по-високи от офертите на други кандидати.

Близо двойното разминаване между индикативната стойност на проекта в старта на процедура и дадените от компаниите цени Павлова обясни с факта, че стойността е изчислявана преди да е имало реален проект.

Цената на оставащите отсечки от магистрала "Хемус" по думите ѝ не е завишена. Тя е различна от първоначалните изчисления, защото тогава не били готови инженерните проекти. "Сега вече имаме реален проект с три тунела, с няколко големи виадукта, с 34 преминавания на линейната част", поясни Павлова.

Некоректно е според министъра да се изчислява цена за квадратен или линеен метър, без да се взимат предвид стойностите на самите съоръжения, които са далеч по-скъпи от линейната част на магистралата.

Строителната камара: Няма драма

Камарата на строителите не вижда драма в прекратяването на търга, каза председателят Светослав Глосов след срещата с премиера Бойко Борисов.

Обжалването на търга не е свързано с процедурите, а с класирането, като това се случва в 99% при обществените поръчки, допълни Глосов.

Към момента няма яснота дали засегнатите фирми ще обжалват решението за спиране на търга.

Павлова: Всичко е законно, целта е ясно да се разграничим от зависимости

"С решението за спиране на поръчката за магистрала "Хемус" искаме да се разграничим от опитите да бъдем вкарани в зависимости и да покажем, че работим професионално", каза регионалният министър пред Нова тв.

"Посланието на премиера беше много ясно. Ние трябва да се разграничим от всякакви опити да бъдем вкарани в някаква зависимост или каквото и да било. За нас е важно да се разграничим, ако има някакво съмнение, затова трябва много ясно да покажем нашата воля”, заяви министър Павлова.

Въпреки това повтори, че процедурата за строителството е законосъобразна, а официалната причина за спирането на поръчката, по думите ѝ е липсата на европейско финансиране.

Едновременно с това Павлова каза, че в последно време много се засилили опитите за манипулиране на общественото мнение, затова се наложило управляващите да се разграничат от фирмите, близки до Пеевски и Златев. Павлова не успя да обясни какво е наложило да се разграничават от въпросните фирми, след като всичко е законосъбразно.

"Виждаме много ясна кампания и опити за дестабилизиране на правителството", заяви тя.

Във всяка голяма обществена поръчка има много интереси, а в случая става дума за ресурс от 800 млн. лв. бюджетни пари, каза Павлова и добави, че анализът за законосъобразност показал, че документите на 11-те консорциума, подали оферти, за правно издържани.

Павлова отрече да има разминаване между думите на премиера и основанията, посочени от регионалното министерство. "Ние се допълваме", каза тя.

За споменатите от Борисов обвързаности, които той отхвърля, Павлова коментира, че не е нейна работа да проверява коя фирма с кого е свързана. На конкретен въпрос дали в поръчката са участвали фирми на Валентин Златев и Делян Пеевски отговорът ѝ бе, че във всеки от 11-те консорциума има поне по четири фирми.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

25 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. pepe
    #25

    За същата "свръхпечалба" ли става дума, заради която се предвижда да се вземе нов държавен заем от над 2 милиарда?

  2. Pilgrim
    #24

    Все още никой не ми е предложил смислен,дори безсмислен отговор защо Хемус-целия не се строи с мъни отеврофондове!? И да я строят цялата от Ябланица до оня прочут и прословут виадукт край Шумен. Ето ти една мечтана огромна инвестиция на Щатите да докажат съпричастност с тази част на България, после за размера на толтаксите не отговарям, а не да замърсяват въздуха и почвата с отрови и печелят стотици млн. от тецовете им и после да искат компенсация защото "си трили зъбите когато са яли". Пред писах

  3. Коментарът е изтрит в 12:05 на 17 февруари 2016 от автора.
    #23
  4. Nikola Nikolov
    #22

    Малко уточнение - седем и половина милиона ЕВРО, приятелю!!!Това си е абсолютен грабеж!!!Но...какво от това - мат'рялът отдавна е обръгнал, свикна да го грабят, а и какво друго да се очаква от партизанска внучка и мутрафон, освен грабеж??!! Е, вече префинен грабеж - може да е абсолютно неморален, но.... вкаран(и изкаран!) в "процедура", демек - "законен"(ха-ха-ха!)!!! Ако имахме нормална правозащитна и съдебна система, тези кърлежи отдавна щяха да търкат наровете в кауша, но....ха-ха-ха - за сега се водят "неизвестен извършител"???!!!

  5. Мони_deactivated_1480055728
    #21

    В ход е изпълнението нов Сценарий! Вчера публикуваха в ДВ новия Закон за обществените поръчки, който бързичко приеха с много ЛИБЕРАЛНИ членчета... Ще има да ни омайват, "че работим професионално" на всеки етап от поръчката. Ще раздават повече пари, въпросът е на КОЙ!?

  6. daskal
    #20

    Земя като една човешка длан, но по-голяма ти не си ми нужна. Щастлив съм аз, че съм ти много нужен да правя магистралите по план! Абе... казАх ви - по седем и половина милиона на километър. Добре, че не строим моста Голдън Гейтс или тунела под Ламанша. Богата държава! Богат народ!

  7. Дядо ми Петър
    #19

    До кога ще седим кротко и ще гледаме как тия разбойници ни баламосват и се разпореждат с НАШИТЕ ПАРИ като с бащиния?

  8. Българофил
    #18

    Този мастен образ кога ще спре да хвърля прах в очите на ,,матряла"?

  9. BubbaSmith
    #17

    Значи как може министерството, в което работят "експерти" да прогнозира цената на проекта да е двойно по-малка. Това е нагло кущунство. Пак същите крадци ще спечелят търга, но сега ще се финансира от бюджета, те с нов заем, на който народа ще плаща лихви. Да не забравяме, че такива като В Златев и сие, не плащат данъци. При приходи от 8 милиарда, те работят вече десетилетие на загуба ( лесно е като Бойко ти е кум), така че тези пари ще бъдат смъкнати от кожата на народа. Тежко ни.

  10. Георги Георгиев_fb_1423397969
    #16

    "Павлова коментира, че не е нейна работа да проверява коя фирма с кого е свързана" А ако е на Ал Багдати!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.