Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Български и гръцки пристанища в общ жп коридор

Засилване на енергийното сътрудничество и превенция на наводнения от наши язовири в Гърция обсъдиха Борисов и Ципрас

11 коментара
Български и гръцки пристанища в общ жп коридор

Гръцките пристанища на Егейско море Кавала и Александруполис и българските на Черно море Варна и Бургас да влязат в общ железопътен коридор, който да бъде разширен и към дунавския порт Русе, се разбраха транспортните министри на двете страни Ивайло Московски и Христос Спирдзис по време на съвместно заседание на представители на правителствата на България и Гърция в понеделник в София. За целта е създадена работна група като намерението е да се кандидатства за финансиране на проекта от Европейската комисия.

Според двамата министри реализирането на такъв товарен коридор “Sea2Sea” би дало възможност за подобряване на транспортните и икономическите връзки между България и Гърция и може да стане алтернатива на преминаването на товари през турския пролив Босфора. Проектът предвижда и два логистични центъра в Александруполис и Бургас.

Сред другите обсъждани теми по време на българо-гръцкото заседание, ръководено от премиерите на България и Гърция Бойко Борисов и Алексис Ципрас, са развитието на българо-гръцката газова връзка и плановете за строеж на общ терминал за втечнен газ край Александруполис, бежанската криза, редовните стачки на гръцките фермери, блокиращи границата между двете държави и разрешаването на проблем с наводнения в Гърция, причинявани от язовирите на българска територия.

Гръцкият премиер Алексис Ципрас е на официална визита у нас с петима свои министри - на икономиката и туризма, на околната среда и енергетиката, на външните работи, на труда и социалното осигуряване, на инфраструктурата и транспорта.

Пред медиите Ципрас обяви, че "в Гърция преразглеждаме Бургас-Александруполис". "Договорихме се да откроим нашите две пристанища в Александруполис и в Бургас, като засилим сътрудничеството си в сферата на транспорта с бърза жп линия, с която да свържем Егейско и Средиземно море с Черно море“, каза той. В същото време гръцкият премиер акцентира върху важността на общите енергийни проекти като изграждането на връзката между газовите системи на двете държави, която може да се захранва със суровина от планирания съвместен терминал за втечнен газ.

За газовата връзка предстои обявяването на конкурс за строител на тръбопровода от Стара Загора през Хасково до Комотини, чийто първоначален капацитет ще е 3.5 млрд куб. м годишно с възможност да стигне 5 млрд. куб. м и дори повече според стари изявления на Бойко Борисов. За терминала за втечнен газ край Александруполис се очаква до края на годината да има готов технико-икономически анализ, на чиято база да се реши дали да се реализира проектът и да се създаде общо дружество между България и Гърция.

На комбинирането на двата енергийни проекта се разчита да се превърне в източник на синьо гориво за проекта за газов хъб край Варна.

Борисов очаква двоен успех на хъба край Варна

"При добра и координирана политика с Гърция газовият хъб може да има двоен успех", коментира Борисов. "Нашата газопреносна система е изключително осъвременена и добра, в нея сме инвестирали над 20 милиарда лева през годините и на практика след Петрич тя влиза в гръцка територия. Така че от там нататък Гърция също ще бъде транзитна страна. А ние чрез интерконектора ще им помагаме, така че ако се развият в друга посока коридорите, също да имат капацитет и двете държави държави да бъдат защитени, че няма да бъдат заобиколени в тази сфера“, заяви още той.

"Надяваме се енергийните министри да са направили всичко възможно да се пуснат конкурсите и да започне изграждането на интерконектора между България и Гърция с всички реверси “, коментира Борисов.

"От Алексис научих, че Александруполис става много важен център за Гърция. Ние на нашата територия жп линиите сме ги изградили и ще вържем двете морета, това би било много добър пример за добросъседство и за стокообмен“, допълни той, като отбеляза, че към момента търговията между двете държави е за 3.5 милиарда евро.

Борисов коментира, че въпреки принадлежността си към различни политически семейства и двете правителства мислят еднакво в критичните сфери, а двустранните отношения се развиват на основата на доверие и взаимно разбирателство.

Общи действия пред ЕС за бежанския проблем

Двете държави действат в абсолютен синхрон в областта на отбраната и ще изразяват общи позиции пред Евросъюза по нерешените проблеми на миграцията, каза още българският премиер.

"В областта на миграцията има все още доста въпроси, които не са решени и трябва да ги решим. Когато говорим в един глас, ще ни чуят по-добре. Защото двете държави са на границата на ЕС и не е честно България да не е член на Шенген, макар че Гърция винаги ни е подкрепяла за това и се надявам сега, в новите условия, тази неправда да бъде решена“, коментира още Борисов.

"Ние не насочваме нашето внимание към други страни, държави, които не са членки на ЕС и НАТО, но така или иначе отчитаме всички рискове, които има за нас“, отбеляза той.

"Ние като държава в момента покриваме всички критерии и можем спокойно да кандидатстваме за чакалнята на еврозоната, защото това е допълнителна сигурност, а и наш ангажимент към ЕС“, допълни министър-председателят на България.

"Имаме възможността да поставим ново начало в тясно и конструктивно сътрудничество. Намираме се в район, който е център на напрежения. Районът ни е дестабилизиран, но България и Гърция са пример за конструктивни взаимоотношения и чрез сътрудничество могат да защитят интересите си”, коментира от своя страна Алексис Ципрас. "Нашите страни като пилони на стабилността останахме незасегнати от кризата на сигурността“, отбеляза той.

Борисов обяви задоволството си, "че поне в някои сфери вече имаме голям напредък".

Наесен среща за фермерските гранични блокади

По думите му колегата му Алексис Ципрас дал уверения, че още през септември ще се организират двустранни срещи с фермерите и със синдикатите, за да се спре практиката при недоволство от тяхна страна да се блокира българо-гръцката граница, от което страда бизнесът и в двете държави. Темата по-късно е обсъдена и между транспортните министри на двете държави.

Борисов каза още, че е обсъден проблемът, "който им създават нашите язовири и те плащат десетки милиони евро за компенсации". "Ще направим нашите системи за предупреждение, както и 80% от язовирите само да бъдат пълни наесен, за да могат да бъдат буфер и да не заливаме техните територии. Това е изцяло в нашите възможности да го направим“, заяви българският премиер.

"Колегата Ципрас ми заяви, че каквито и балкански формати да решим да направим в София, той предварително е дал съгласие за участие, така че да можем бързо да се организираме и заедно с всички наши колеги и съседи да изградим едни стабилни Балкани. Защото тук най-бързо и най-естествено възникват конфликтите. Това го показва историята. Ние искаме да пазим мирът и стабилността“, каза още Борисов.

По време на съвместното заседание на представителите на двата кабинета бяха подписани споразумения за сътрудничество в селското стопанство, туризма, образованието и културата като очакванията са те да подобрят стокообмена между двете държави и да привлекат повече гръцки туристи у нас..

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мони_deactivated_1480055728
    #11

    Déjà-vu: В центъра на газовите игри е Алексис Ципрас Пред медиите Ципрас обяви: „В Гърция преразглеждаме Бургас-Александруполис. "За нас остава въпросът дали България може да извлече максималното от газовите игри – за момента – решението за газов хъб изглежда печеливш ход. Но ще бъде от изключително значение този хъб да получава газ извън Русия, в противен случай и този проект може да се превърне в задна врата за Кремъл и геополитическите амбиции на Путин." Терминал 3 ЗАШО на обяда с Ципрас Борисов е поканил Станишеф! Като представител на русия или кошаревски свидетел!

  2. Коментарът е изтрит в 10:42 на 2 август 2016 от автора.
    #10
  3. Дядо ми Петър
    #9

    Нашият РЪБ сънува само ХЪБ. И явно не се качвал на влак през последните 25 години. За да ни баламосва с някакви си "високоскоростни" връзки. (Така е, когато общува основно с камерите на пикливите журналистки).

  4. Ако пак случайно стане президент, какво ще правят физкултурника с многото апартаменти и другите калинки ! ?

  5. Дали недочелият и Винету нащ премиер Боко от Банкя през цялото време, на българо-гръцкото заседание, не си е помислил защо да не кандидирa за президент ;-) "Български и гръцки пристанища в общ жп коридор", "Sea2Sea” гениално !!! Само газ да има ... или въздух под налягане.

  6. Димитър Мавров
    #6

    Още по време на Балканаката ройна Фердинанд иска да построи рокадна Ж.П.линия от Бургас до Харманли през Средец,Елхово и Тополовград и ако на някой му кефне като мине по този път и сега може да види реперите,които може би все още стоят,но министрите в двете правителства на Б.Б.може би са като него "доктори на пожарникарските"науки и за това затвориха и отклоненията на линията Пловдив-Бургас Ямбол-Елхово и Нова Загора-Марица(Симеоновград) и не само тях.Европейците където бяха приватизирали Ж.П.линиите

  7. Boriana Boneva
    #5

    Timeo Danaos et dona ferentes.

  8. Милостипросим
    #4

    Ще сме доволни ако при поредната стачка на гръцкото БДЖ ;) има уредени автобуси за извозване на пътниците, зарязани примрно в Солун. Щото аман!

  9. Мони_deactivated_1480055728
    #3

    Уж жп...,a те мислят за руския нефт.Aре нЕмa нуждa! Обрабатывающая промышленность отправилась на поиски нового дна

  10. NORAD
    #2

    фишеци жп транспорта е девета дупка на "Кавала" за Северна Гърция,Ципрас не проблем да обещае - то си го пише а при нас...ха , ами че то и при нас е ЖП транспорта е десета глуха, приоритетите на ГерП са асфалтите ...а те дори и с тях не могат да се справят - изпълниха първоначалните готови проекти, и то калпаво! а в ЖП има няколко млрд дадени за 2007-2013 , и могат и една линия да направят открай-докрай вижте http://www.plovdivsvilengradrailway.com -имат си статуси, със скоростта на охлюв е прогреса - и то при готови пари

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.