Ти си това, което четеш

Общинарите са на път да кажат "да" за "Бронзовата къща" на мястото на мавзолея

Инсталацията ще бъде поставена в центъра на София за европредседателството
Зорница Латева | 12:57 | 08 ноември 2017 | 14 коментара

В по-малък мащаб "Бронзовата къща" е била представяна в Хамбург.

Една крачка остава на Столичния общински съвет, за да разреши поставянето на инсталацията "Бронзовата къща" на мястото на съборения мавзолей на площад "Ал. Батенберг". В сряда две общински комисии одобриха монтирането на сградата-скулптура в центъра на София. Очаква се предложението да събере мнозинство и на заседанието на общинския съвет в четвъртък. Гласуването ще е след пет обществени обсъждания на проекта.

Реално общината и общинският съвет не са избрали сами нито проекта, нито мястото му, а са приели идеите на автора - Пламен Деянофф, и предложението на Австрия.

"Бронзовата къща" е дело на живеещия в Австрия български художник Пламен Деянофф. Предложението е тя да стои на мястото на мавзолея от януари 2018 г. до декември същата година. "Бронзовата къща" привлича вниманието на Столичната община, след като Австрия предлага това да е общ проект и "културен мост" между двете държави, които през следващата година ще председателстват последователно Съвета на ЕС.

"Бронзовата къща" не е масивна сграда, а по-скоро прилича на плетеница от детайли от бронз, които са ръчно отлети и обработени. Тя ще е висока 14 метра, а основата ѝ ще е с размери 7 на 7 метра. Определя се като най-голямата в света скулпутра-сграда. Пространството между стените ѝ може да се използва за различни събития.

Според представянето на проекта той е вдъхновен от дърворезбите в българските възрожденски сгради. В същото време стилистиката на скулптурата е съвременна. Според описанието на автора "Бронзовата къща" трябва да препраща към Хрельовата кула в Рилския манастир.

Проектът на Пламен Деянофф беше представен в Софийската градска художествена галерия преди няколко месеца. Преди години художникът е имал амбиции да постави артинсталацията в родния си Велико Търново, но това така и не се е случило. Деянофф вече близо 12 години прави отливки на орнаменти и макети на "Бронзовата къща", които представя в музеи по света.

Общината ще покрие разходите по охраната и изграждането на основите за поставянето на къщата. Австрия ще плати за транспортирането на инсталацията до София. Пламен Деянофф сам финансира изработването на "Бронзовата къща", обясни председателят на комисията по култура Малина Едрева (ГЕРБ), която е и сред вносителите на предложението за инсталацията на площад "Батенберг".

Въпреки подкрепата сред общинарите за издигането на "Бронзовата къща" в центъра на София, идеята за инсталацията предизвика дебати в последните седмици. Петима художници и архитекти, част от групата "Публично изкуство в България", изпратиха отворено писмо, в което задават серия въпроси на общината и посолството на Австрия във връзка с проекта. Сред тях е питане как точно е избрана "Бронзовата къща", както и мястото, на което да бъде поставена.

Малина Едрева обясни, че общината няма средства да финансира подобни проекти и за това не е обявявала конкурс за идеи, нито е избрала сама мястото. Получила е предложение от Австрия за проект, който вече е готов и с осигурено финансиране. Едрева сравни Деянофф с Христо Явашев - Кристо, който осъществявал проектите си по същия начин. Тя добави, че мястото на инсталацията е посочено от Деянофф, а от общината нямат нищо против предложението, защото така за първи път можело да се покаже съвременно изкуство в такъв мащаб и то на световно признат български автор.

Според Деянофф мястото на бившия мавзолей от години стои празно, а в същото време се свързва само с идеологията на социализма. Идеята била по време на европредседателството то да се превърне в място за дискусии, включително и за бъдещото преобразяване на тази част от центъра на София.

Сред критиките към проекта е и това, че обявен прекалено късно, а обществените обсъждания - форсирани. Едрева отговори, че първото обсъждане и представяне на "Бронзовата къща" е още от юни. Идеята е България и Австрия да се представят с произведение на общ художник по повод европредседателството през 2018 г., която също е и Година на културното наследство.

В писмото си архитектите и художниците питат още дали се предвижда подобна инсталация да бъде поставена на реципрочно място във Виена. Едрева отново обясни, че София няма средства за подобно нещо, а досега не е получила предложение за готов и финансиран проект, за да поиска от Виена да го представи по време не председателството.

Още по темата
Още от Общество

Трябва ли правителството да разреши строителството на втора "кабинка" в Банско?