България остава сред лидерите в злоупотребата с европейски средства заедно с Румъния и Унгария. Това става ясно в от годишния доклад на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) за миналата година, който беше разпространен във вторник.
Над 888 милиона евро от бюджета на Европейски съюз са били раздадени неправомерно през 2015 г. Въпреки че злоупотребите с евросредства намаляват с 13 млн. евро спрямо 2014 г., сумата остава около 0.6% от целия бюджет на ЕС от 141 млрд. евро за 2015 г.
Нарушенията са основно свързани със земеделските фондове и субсидии, както и с програмите за подпомагане на бедните региони.
ОЛАФ се похвали, че през 2015 г. е приключила най-голям брой разследвания за последните години и е помогнала за ограничаване на трансграничните измами. Сред посочените сложни разследвания са измама с екологичен проект в Африка, сътрудничество с японските и малайзийските власти за предотвратяване спестяването на няколко милиона евро от антидъмпингови мита и разбиване на престъпна мрежа за производство на фалшиви шампоани в Испания.
България попада с италиански фермер
Примерът от България е свързан със земеделски проект за изграждане на хладилна инсталация за плодове и зеленчуци за 1.3 млн. евро. Сигналът за измамата до ОЛАФ е подаден от Генералната дирекция за развитието на земеделието и селските райони към Европейската комисия.
Евроекспертите се усъмнили в манипулиране на поръчката за оборудване. Последвалият анализ на документи от българската разплащателна агенция показал, че става въпрос за изкуствено завишаване на цените на техниката. След проверка на място в сътрудничество с българските разследващи органи е потвърдена схема за подставена компания, която е действала само като посредник при доставката на техниката на високи цени. На практика чрез свързани фирми компанията сама си продала оборудване, финансирано от ЕС.
Получател на средствата у нас е италианска компания, която се управлява от италианец. Имената им обаче не се посочват в доклада на ОЛАФ. Съобщава се само, че в България и Италия са започнали наказателни производства по случая.
Българските власти са засекли общо 513 случая на нередности в периода 2013 – 2015 г., което е 1.5% от бюджета на всички реализирани проекти през този период. До ОЛАФ са подадени 34 случая, като два от тях са от българските власти, а останалите от "частни източници".
Специално внимание на България и Румъния
В доклада е обърнато специално внимание на България и Румъния по отношение на предприсъдинителната програма САПАРД, която трябваше да подпомогне двете страни в усвояването на земеделските фондове и субсидии.
Отбелязано е, че ОЛАФ е била изключително натоварена в България и Румъния заради големия брой разследвания по САПАРД. Причината е, че национални органи в двете страни са поискали ОЛАФ да отвори отделни разследвания за всеки проект.
У нас са били проверени два проекта по САПАРД, които са приключили с препоръка за образуване на наказателни производства, а в Румъния от 12 проекта, за 10 е установено, че има нарушения.
Отделно ОЛАФ са разследвали още 17 случая на злоупотреби с еврофондове в България, като за 10 от тях има съмнения за злоупотреби и препоръка за образуване на наказателни производства.
В Румъния ОЛАФ е проверила 33 проекта с европейско финансиране и за 12 е излязла с препоръка за образуване на дело.
ОЛАФ: Нужна е европейска прокуратура
При представянето на данните на службата генералният директор на ОЛАФ Джовани Кеслер коментира, че все пак не смята, че в ЕС има масова корупция. Рязкото увеличаване на засечените измами след 2013 г. показва, че агенцията постига успехи в убеждаването на хората да докладват подобни съмнения.
"Разследванията през 2015 г. за пореден път доказаха, че незаконните дейности не спират на националните граници... Това, от което се нуждаем сега, е подходящата рамка, която дава възможност на страните да работят заедно и ефективно в борбата срещу измамите, така че е нужен напредък в създаването на Европейската прокуратура", отбеляза Кеслер.
ОЛАФ вярва, че Европейската прокуратура ще помогне за по-бързо предаване на измамниците на съда. Това значително ще повиши защитата на бюджета на ЕС и ще намали сегашната разпокъсаност на националните усилията на правоохранителните органи в тази област, е посочено в доклада.
ОЛАФ отчете, че през 2015 г. по съдебен път са били възстановени само 187 милиона евро, което е с 10% по-малко спрямо 2014 г.
През последните години само половината от препоръките на ОЛАФ за съдебно преследване от националните органи на реда и правораздаването са довели до реални процеси, сочи още доклада.
През 2015 г. ОЛАФ е отправила 317 препоръки към съответните органи на държавите-членки и ЕС за възстановяване на неправомерно получени европейски средства и по-бързото предаване на измамниците на правосъдието
ОЛАФ е дала препоръка по 37 случая у нас, по които българските власти са започнали работа по 21. От тях за 12 вече има предявен обвинителен акт и са внесени в съда. По останалите 8 препоръки на ОЛАФ българските власти не са предприели действия.
ОЛАФ с рекорден брой разследвания през 2015
ОЛАФ е приключила 304 разследвания през 2015 г., което е рекорден брой за последните години, е отбелязано в съобщението.
Европейската служба за борба с измамите е започнала нови 219 разследвания през изминалата година на фона на намаляване на служителите на ОЛАФ.
Подобрените резултати се дължат на реорганизацията на службата от 2012 г., като само в рамките на два месеца служителите на ОЛАФ успяват да преценят кои от 1442 сигнала за нередности заслужават да бъдат разследвани.
В съобщението е посочено още, че ОЛАФ е напреднала в битката с незаконната търговия с тютюневи изделия. Чрез своите следствени дела и в хода на съвместни митнически операции, които ОЛАФ е организирала с държавите-членки на ЕС и трети страни са заловени 619 милиона къса цигари през 2015.
ОЛАФ е отправила и няколко искания до българската служба за борба с измамите АФКОС по повод контрабандата на цигари, стана ясно от доклада на АФКОС за миналата година.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
3 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
От некадърни и некомпетентни управляващи друго не може да се очаква.
И нито дума, че „Селската програма” е напълно спряна в частта й за финансиране на ВЕИ, които няма да се платят от страна на ЕК…… а от бедния български данъкоплатец.ГРАНДИОЗЕН СКАНДАЛ, СКРИТ ОТ БЪЛГАРИТЕ! СПИРАТ ЕВРОПАРИТЕ ЗАРАДИ НАРУШЕНИЯ С ВЕИ! ТАНДЕМЪТ ПОРОЖАНОВ – ГРУДЕВ VS ЕК
РУМЕН ПОРОЖАНОВИ НА БОЙКО МЕТОДИЕВ БОРИСОВ МУ СПИРАТ ЕВРОПАРИТЕ!!!! НА 19.06.2015 ПРОГРАМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ Е ЧАСТИЧНО СПРЯНА ПОРАДИ НАРУШЕНИЯ С ВЕИ
България е изгубила над 136 млн. лева, заради санкция на …
ЕК. Наказанието представлява отказ на Комисията да изплати средства, които са били инвестирани в изграждането на ВЕИ електроцентрали и са финансирани по Програмата за Развитие на Селските райони /ПРСР/ 2007-2013. Тежката мярка е предизвикана от отказ на държавата ни да се съобрази с европейските директиви, забележки и коментари. В тази ситуация парите за строителството на олигархични ВЕИ-та ще трябва да бъдат поети от бюджета. Причината за реакцията на ЕК е преференциалната цена, която ВЕИ енергетиците получават от НЕК и е гарантирана от ДКЕВР. Според ЕК това е недопустима държавна помощ. Отделно въпросното „наливане“ на пари в супер скъпия ток от ВЕИ, предизвиква драстичното увеличаване на електроенергията за крайните потребители и води до взривоопасно социално напрежение.
Грандиозният скандал остава скрит от българската общественост. ЕК обаче не си е затворила очите, защото всъщност европейски средства са използвани, за да направят по-богати определени политически кръгове, произвеждащи и търгуващи със „зелена“ енергия. Схемата е разкрита от ЕК, но се крие упорито от гражданите в България преди местните избори 2015 г..
Всъщност, към края на 2009 година, когато започна първия мандат на ГЕРБ, в България има мощности за производство на електроенергия от възобновяеми енергийни източници в размер на 200 мегават часа. 4 години по- късно мощностите са нараснали до над 1000 мегавата от ВЕИ. Енергията, която те произвеждат, се изкупува от НЕК на преференциални цени. Естествено за сметка на българския потребител. Това лавинообразно нарастване на мощностите от ВЕИ обаче не се е случило спонтанно. Според мнозина експерти, то преди всичко е резултат от лошото управление на „Програмата за развитие на селските райони 2007-2013“ , която ние за по-кратко ще наричаме „селската програма”.
Тя се реализира и контролира от Министерството на земеделието и храните и Държавен фонд „Земеделие“. Всичко това обаче не остава скрито за Европейската комисия. На 19.06.2015 година в Министерство на земеделието и храните и ДФЗ е получено поредното писмо от комисията по темата. Писмото без основание е заведено в секретните деловодства на ведомствата.
Информацията, която писмото съдържа е крайно неприятна за управляващите във фонда. То съобщава кратко и ясно, че плащанията по мерки 311 и 312 на Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 са временно спрени на основание член 41, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013. Въпросният член 41 гласи: „Комисията може да намали или да спре междинните плащания на дадена държава член, ако след като е поискала от въпросната държава да представи допълнителна информация или евентуалните си забележки, оцени получения отговор като незадоволителен или показващ, че разходите не са били направени в съответствие с правилата на Съюза.”
Спирането на разплащането на средствата е в резултат на „последователната политика” на Порожанов и Грудев, като директори на ДФЗ. С писмо от 2 декември 2014 Комисията е уведомила българските власти (Министерство на земеделието и Държавен фонд „Земеделие“), че вследствие на извършена проверка от одитните служби на Комисията през 2012 г. (за времето на Порожанов) с номер RD/2012/806/BG, ЕК възнамерява да приложи финансова корекция в размер на 28 000 000 евро за проекти свързани с ВЕИ. Санкцията е защото българските власти не са предприели съответните мерки за разрешаването на проблема.
Това обаче не е краят, а по-скоро начало на големи ядове.
На 2 март 2015 г. Комисията изпраща следващо писмо, но отново няма ответни действия от Порожанов и Грудев. Така се стига до унизителната развръзка – спиране на парите по всички проекти за ВЕИ. Същите, които са реализирани по мерки 311 и 312 на Селската програма. ЕК отказва удължаване на срока за разплащане по Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. Така очакванията са Комисията да наложи 100% корекция върху плащанията по проектите за ВЕИ. Това са 341 обекта, финансирани с 68 000 000 евро от ДФЗ.
Кой носи вина за загубените пари?
Корекцията от 28 милиона евро, която официално беше призната наскоро от земеделския министър Десислава Танева, се отнася към периода 29 април 2011 – 15 октомври 2013 година. Той попада от части в предходния мандат на Румен Порожанов, като директор на ДФЗ и в този на Васил Грудев. Порожанов е назначен за директор на Държавен фонд „Земеделие“ на 01.04.2011 и освободен на 30.08.2013. Наследен е от Васил Грудев за кратко – в периода 01.09.2013 – 07.11.2013 г. В този период председател на Комисията по земеделие в 41-то Народно събрание е сегашната министърка Десислава Танева.
В настоящия мандат на Танева, като земеделски министър, Порожанов, отново е на чело на ДФЗ. Васил Грудев пък е заместник министър на земеделието с ресор Програмата за развитие на селските райони и наблюдение на Разплащателна агенция –ДФЗ. Усещането за кадруване на свързани лица се изостря от още един факт. През 2014 – та година Грудев и Порожанов влизат в управата на сдружението „Център за стратегически анализи, финансиране и европейски фондове“. По късно обаче Грудев е поканен да оглави земеделското ведомство в служебния кабинет на Георги Близнашки, а Порожанов – финансовото. След публикации в пресата, става ясно, че Грудев не е излязъл от НПО – то при встъпването си в длъжност. От търговския регистър личи справка, в която Грудев, Порожанов и Иван Иванов Капитанов излизат, като управляващи на НПО-то. Тя е свалена веднага след скандала. Според информационната система Daxy, днес Капитанов е в борда на директорите на Пристанище Бургас. Странно е, че към днешна дата, нито в Daxy, нито в Търговския регистър има следа, че Грудев, Порожанов и Каитанов са били управляващи на „Център за стратегически анализи, финансиране и европейски фондове“.
Тандемът Порожанов – Грудев vs ЕК
Още през 2012 г., по време на първия одит на ЕК по мярка 311 и 312, евро-инспекторите констатират следния порок в българската практика:„…Съдът на Европейския съюз потвърди (дело С – 379/98), че преференциалните цени наложени от публичния орган (ДКЕВР – в случая регулаторен орган), са икономическо предимство с публичен характер. Службите на Главна дирекция „Земеделие и развитие на селските райони“ считат, че разликата между редовната енергийна цена и преференциалната цена за зелена енергия, определена със закон, представлява допълнителен източник на финансиране, предоставен от държавата чрез националното и законодателство, тъй като предполага гарантирани печалби без никакъв търговски риск. Тези допълнителни приходи следва да бъдат взети под внимание от българските органи при проверка на спазване на таваните за съфинансиране от ЕЗФРСР. Въпреки, че е напълно приемливо бенефициенти да реализират печалба от продажба на електроенергия, произведена чрез финансово подкрепяни инвестиции (всяка съфинансирана инвестиция в селското стопанство би трябвало да има същия ефект), това следва да бъде постигнато с продажби на пазарна, а не на преференциална цена…“
С други думи Европейският съд е казал директно, че е недопустимо държавата да облагодетелства точно определени производители, защото това е неправомерно, противоречи на свободния пазар и ощетява обществените ресурси като се наливат държавни пари в корпоративни структури. Последното силно смърди на грозна държавна корупция с картелен нюанс.
Печалбата само от преференцията на цената на зелената енергия е, както следва за централа пусната 2011 г – 209%, за пусната 2012 – 121%, за 2013 – 64%. С други думи европейските средства са послужили, да направят по-богати определени политически кръгове, произвеждащи и търгуващи с „зелена“ енергия, без самите те да инвестират свои средства в това начинание. Още в началния период на програмата, ЕК е открила горепосочения порок, но никой от чиновниците в МЗХ и ДФЗ не си е направил труда и да го отстрани. 3 години подред ДФЗ под ръководството на Порожанов изпраща следния отговор на комисията: „Българската страна не приема констатацията на ЕК“. Съответно изискванията се бойкотират и не се предприемат никакви корективни действия. В крайна сметка ЕК спира плащанията по мерки 311 и 312 на Програмата за развитие на селските райони.
Очакваната корекция по мерки 311 и 312 ще се покрие естествено от българския национален бюджет – сиреч от джоба данъкоплатеца. Как обаче подобна санкция би попречила на заинтересованите кръгове да печелят от зелена енергия?
Според експерти Порожанов и Грудев следва да преизчислят субсидията получена от всеки проект за възобновяема енергия и да приспаднат от нея разликата от преференциалната печалба между цената за зелена енергия и пазарната цена. Такъв ход би бил много прост и ясен, но и неизгоден за бенефициентите по въпросните енергийни проекти. Дори и в този случай сумата, необходима за изграждане на едно подобно съоръжение би била безлихвен инвестиционен кредит от ДФЗ, при условие че има пазарна ниша за проекти с възвръщаемост 209%. Европейската комисия в доклада от одита през 2012 г. е заключила, че финансирането на възобновяемите енергийни източници под такава форма е незаконно:„…При подаването на заявлението за подпомагане, трябва да бъде приложен бизнес план. В този бизнес план се описват приходи, включително продажбите на преференциални цени. Заявлението за плащане трябва да съдържа договора, подписан между бенефициента и доставчика на електроенергия. В резултат на тава, когато разплащателната агенция избира бенефициентите и определя размера на помощта, която следва да бъде предоставена от ЕЗФРСР, тя е запозната със съществуването и размера на допълнителното икономическо предимство с публичен характер. Следователно без всякакво съмнение, именно финансовата подкрепа, предоставена от ЕЗФРСР (помощ по линия на ПРСР), трябва да се намали или отмени, за да се вземе под внимание този допълнителен източник на финансиране….“
И нито дума, че „Селската програма” е напълно спряна в частта й за финансиране на ВЕИ, които няма да се платят от страна на ЕК…… а от бедния български данъкоплатец.
Отново сме отрицателен пример: "Водещите държави по злоупотреби и измами с европейските фондове са Румъния, България и Унгария". Ама в Ръмъния пак подгониха 3-ма министри. "Злоупотреби и измами" за мен са стотици милиони откраднати от данъкоплатците /европейски и български/ и точно толкова влезли в джобовете на корумпирани власт имащи типове и шефовете на обръчите им! До кога ли ще ги търпят от Европа. Мат*,риала е ясен-важното да е "стабилно" .