Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Половината "Хемус" щяла да е готова до края на мандата с пари от контрабанда

"Диамантеният" възел "Белокопитово" излезе 66 млн. лв. на данъкоплатците

5 коментара
Половината "Хемус" щяла да е готова до края на мандата с пари от контрабанда

Половината магистрала "Хемус" ще е готова до края на мандата с парите на "контрабандистите", заяви премиерът Бойко Борисов в понеделник. Това означава в следващите три години да бъдат построени 126 км с неясно финансиране, като към момента все още няма изготвен проект и съответно отчуждителни процедури не се подготвят.

Обещанието премиерът даде при откриването на пътен възел "Белокопитово" – рекламиран като най-големия в България, чиято форма беше сравнена с диамант от министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова.

Строителството на 5-километровия участък от магистрала "Хемус" и пътното съоръжение, което е с разгърната дължина от около 10 км, отне две години и струва близо 66 млн. лв. на българските данъкоплатци.

"Нека този диамант да бъде успешно начало за дострояване на оставащите 250 км от магистрала "Хемус". За тяхното изграждане са необходими над 1.9 млрд. лв. с ДДС", каза Павлова.

Борисов: Без "Хемус" Северна България е загубена

"В рамките на този мандат поне половината от магистрала "Хемус" ще бъде построена", каза премиерът Борисов след рязането на лентата, в което му асистираха министрите на регионалното развитие Лиляна Павлова, на транспорта Ивайло Московски и на финансите Владислав Горанов. Четиримата отидоха на пътния възел след посещение на комплекса "Стара Плиска", където ритуално бе "осветен" от директора на Националния исторически музей Божидар Димитров с "чудотворна вода" от открит преди дни кладенец.

"Без магистрала "Хемус" Северна България е загубена и затова ще бъдат положени максимални усилия тя да бъде изградена изцяло. Събрахме повече пари от контрабандистите. Някои от тях реагират остро, но няма да ни откажат, защото това, което правим, е много видимо", обясни премиерът откъде ще намери необходимите 1.8 млрд. лв. за построяването на липсващите 252 км от Ябланица до Каспичан.

Според Борисов, ако не бил "експериментът Орешарски", строежът на магистрала "Хемус" щял да бъде в по-напреднал стадий.

Сметките на премиера

"Сега новият участък струва 66 млн.лв., а с толкова щяхме да сме финансирали много по-голям участък. Цялата магистрала "Тракия" струва на българите 55 млн. евро, защото е с кофинансиране от ЕС. Тук правим участък на магистрала "Хемус" със 100% изцяло държавни пари", обясни Борисов.

Липсващите 115 км от магистрала "Тракия" от Стара Загора до Карнобат бяха построени по време на първото правителство на ГЕРБ срещу 357.7 млн. евро от европейските фондове. Според публичната система за еврофондовете ИСУН няма съфинансиране от страна на държавата, макар че първоначално беше обявено, че от държавния бюджет се осигуряват 20% от средствата.

Въпреки че съобщи, че се събират "много пари от контрабандистите" Борисов все пак се надява да получи средства и от ЕС за изграждането на "Хемус" между Ябланица и Белокопитово.

"Надяваме се, че с Жан-Клод Юнкер и останалите колеги, с които съм говорил, ще спестим доста пари от магистрала "Струма" и ще ги прехвърлим тук", каза премиерът Борисов.

За Европейската комисия абсолютен приоритет е дострояването на магистрала "Струма". Шансът е България да договори пътят през Кресненското дефиле да не се строи с дълъг тунел през сеизмична област, който подлага на риск и околната среда, а серия от малки тунели и виадукти, за са спести пари и да ги насочи към "Хемус".

По този начин ще могат да бъдат построени две отсечки от "Хемус", стана ясно от думите на премиера.

"В рамките на този мандат двата лота ще започнат да се строят догодина до Ловеч. Паралелно с това знаете, че магистрала "Хемус" въобще не е проектирана. Сега е проектирана, обявяваме тръжни процедури", каза Борисов.

Министър Павлова допълни, че в момента има тръжна процедура за строителството на следващите 66 км от магистралата "Хемус" и изрази надежда, че най-късно до ноември ще е ясен изпълнителя на онтсечката от Ябланица до разклона Плевен/Ловеч с дължина 60 км.

Пътен възел "Белокопитово" с формата на диамант

Новият пътен възел "Белокопитово" е най-големият в Североизточна България с разгърната дължина от 10 километра. "Има има форма като диамант" по думите на министър Павлова.

В участъка са изградени общо 11 съоръжения. Съоръжението е некласически пътен възел, със свободно решение и е съвършено, тъй като осигурява безконфликтно преминаване по всички посоки във всички направления. Останалите видове пътни възли са пълна детелина, полудетелина, тромпет и диамант.

С откриването му ще се облекчи трафикът по направленията София – Варна и Варна – Русе. Пътуването се скъсява с 5 км, падат разходите за гориво. Транзитният и локален транспорт се изнася извън селата Белокопитово и Панайот Волово, с което се повишава безопасността на движение и не се създават неудобства на жителите на населените места.

Общата дължина на отсечката е 4.898 км. Проектът е по програма "Ново строителство" на Агенция "Пътна инфраструктура" и е изпълнен изцяло със средства от републиканския бюджет.

Изпълнител на обекта е "Автомагистрали Черно море" АД. Стойността на договора е 65.76 млн. лв. с ДДС. Строителният надзор е осъществен от "Пътинвестинженеринг" АД. Проектант е "Пътпроект" ЕООД.

Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова благодари на строителите, които са работили при температура от над 40 градуса, за да завършат отсечката колкото се може по-скоро.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Quo
    #5

    Иначе хубаво, ама все пак... ГЕРБ трябва да се прекръсти на ЛУСТРО, защото е много шум за нищо. Кога от ГЕРБ най-накрая ще седнете да решите или поне да предложите решения за нещо ЗНАЧИМО, като върховенството на закона и корупцията например!? С тоя рахат, балансьорство и помирението в името на "стабилността" не виждам как ще спрат докладите. А Румъния? Жалко, че има толкова които се вълнуват от представленията.

  2. Pilgrim
    #4

    "Само с пари от контрабандата" демек със събраните пари от подкупи и затваряне очите пред големите далавери от мита ,ДДС и акциз. Задачка- защо ЕС и Запада е толкоз загрижен да има магистрали само и предимно в Източна Румелия, а в същинска България- по Берлинският договор 1878г.! все още е в сила- няма.Сърбите за кратко време построиха аутобана от Ниш до БГ границата без ЕС, а от Сливница до Калотина няма.Русе - В.Търново е още само на проекти платени с милиони,румънците от Гюргево до Букурещ направиха магистрала 70 км. само за 2-3 год.- изкараха всички безработни,затворници и "роми" с кирки и лопати плюс техника разбира се.

  3. strobo
    #3

    Не само обещава бат Бойко но и строи магистралки..... което е по добре от "правенето" на нищо.....

  4. Александър Борисов
    #2

    Пари на "контрабандистите" ?! Значи с държавни пари.

  5. Kiril Kovatchev
    #1

    На времето бай Тошо обещаваше тази година завод за полу-проводници, а догодина за цели проводници. Сега достойния му наследник Боко обещава половин магистрала до края на мандата и цяла в следващия мандат. Не зная да се смее ли човек или да плаче как се въртим в кръг като кучето дето си гони опашката. Докога ще позволяваме такива титани на мисълта да се забавляват на дебелашките си шегички за наша сметка?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.