Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Парламентарното разследване за изтребителите бързо стигна до Радев

Военновъздушните сили имали противоречие с Института по отбраната около оценката на офертите

22 коментара
Колаж: <i>Mediapool.bg</i>

Още на второто си заседание парламентарната комисия за разследване на проекта по придобиване на нов тип изтребители стигна до ролята на президента Румен Радев. На него бяха изслушани бившите военни министри Аню Ангелов, Ангел Найденов и Николай Ненчев.

Ненчев, който бе министър във второто правителство на Бойко Борисов и придвижи проекта най-много, потвърди публично известната информация за противоречие между Военно-въздушните сили, които в част от това време се командваха от Румен Радев, и Института по отбраната към Министерството на отбраната, който пък се ръководеше от бившия служебен военен министър Тодор Тагарев.

Ненчев отговори положително на депутатски въпрос дали смята, че това противоречие би могло да е причина за освобождаването на Тагарев по време на назначеното от Радев служебно правителство начело с Огнян Герджиков, но не уточни какви са били спорните въпроси. От думите му стана ясно обаче, че конфликтът е забавил проекта.

Служебният военен министър Стефан Янев освободи Тагарев заради "подмяна на тактико-техническите задания" на проектите за закупуване на нов тип изтребител и бронирани машини за Сухопътните войски, въпреки че работата по тези задания бе част от задълженията му. Според неофициална информация конфликтът между Тагарев и Радев е бил за критериите, по които да бъдат оценявани офертите за новите изтребители.

За да се изясни въпросът, парламентарната комисия ще изслуша на следващо заседание и самия Тагарев, но засега няма решение дали да извика и президента Румен Радев.
 
Ненчев потвърди, че по негово време е дал подготовката на проекта на тогавашния командир на ВВС Радев, въпреки че дотогава практиката е била заместник-министър да отговаря пряко за него. Ненчев обясни решението си с желанието му военната експертиза да има възможно най-голяма роля в проекта. Впоследствие обаче се стигна до остър конфликт и взаимни обвинения между Радев и Ненчев кой точно е виновен за тежката ситуация на бойната авиация.
 
В крайна сметка по времето на Ненчев бяха изпратени искания за конкретни оферти (Request for Proposal) до Швеция за нови изтребители "Грипен", до САЩ и Португалия за Ф-16 втора ръка и до Италия за "Юрофайтер" втора ръка. Буквално на едно от последните си заседания служебният кабинет одобри класирането на офертите, като постави на първо място предложението за "Грипен" и дисквалифицира това за Ф 16, тъй като не отговаряло на изискванията за разсрочено плащане.
 
Според Ненчев именно липсата на прозрачност около това решение е довело и до формирането на комисията, която постави проекта "на трупчета" и доведе до поредния завой в плановете на премиера Бойко Борисов. Той обяви, че ще бъдат поискани оферти и за нови изтребители Ф 16 и "Юрофайтър", което на практика върна процеса в самото му начало.
 
Защо цената е скочила двойно?
 
По време на изслушването Аню Ангелов припомни, че проектът е започнал още през 2010 година, като тогава финансовата му рамка е била около 700 млн. лева. Впоследствие обаче по времето на Ненчев правителството и Народното събрание вдигнаха бюджета до 1.5 млрд. лева.
 
Ненчев обясни увеличения бюджет с влошаването на средата за сигурност и решението на част от страните в НАТО да не се освобождават от стара военна техника.
 
По времето на Ангелов са били изпратени искания за информация и за нови, и за стари изтребители, но е станало ясно, че при таван от 700 млн. лева няма голям избор. Така се е стигнало до формирането на шорт листата – "Грипен", Ф-16 втора ръка и "Юрофайтер" втора ръка от Италия.
 
Ангелов коментира, че не знае защо след двойното вдигане на бюджета не са били поискани оферти и за нови изтребители, което по-късно Николай Ненчев обясни с промяната в средата и стесняването на кръга с възможни оферти.
 
Ангелов припомни, че през март 2013 година работната група към МО е изготвила доклад за трите оферти, като по това време сегашният президент Румен Радев е бил зам.-командир на Военновъздушните сили и пряко е работил по темата. В доклада обаче не е имало ясна оценка, а правителството на Борисов тогава подаде оставка и проектът остана незавършен.
 
Според Ангелов обаче тогава не е имало друг изход освен покупката на Ф 16 от САЩ или Португалия.
 
Може ли правителството да придвижи всички сделки?
 
Той коментира, че правителството не може да придвижи напред едновременно и трите големи проекти за модернизацията на армията – за нов тип изтребител, нови патрулни кораби и бронирани машини за Сухопътните войски, и че трябва да се определят ясни приоритети.
 
Трите проекта общо ще излязат най-малко 3.5 млрд. лева и ще се сериозно изпитание за бюджета.
 
Ангел Найденов, който беше министър в правителството на Пламен Орешарски, обясни, че е продължил работата по проекта от времето на Аню Ангелов, но по неговото време са се отворили нови възможности. От Израел са предложили Ф 16 втора ръка, а САЩ са извадили още една оферта за стари Ф 16.
 
По думите му събраната информация в МО показвала, че офертата за "Грипен" е била за 489 млн. евро, за "Юрофайтър" – 536 млн. евро и за Ф – 16 от САШ и Португалия – около 420 мл. евро. Реалните цени обаче се постигат в процеса на преговори, който така и не е започнал.
 
Тогава обаче правителството на Орешарски не е било готово да финансира проекта, който на практика не се придвижва значително напред.
 
Така проектът стига до второто правителство на Бойко Борисов и военният министър Николай Ненчев, когато за пръв път е одобрен от правителството и Народното събрание и е подготвена финансова рамка за изплащането му.
 
Преговорите и подписването на договора обаче остават за третото правителство на Борисов, което спря работата по проекта и управляващата коалиция ГЕРБ и "Обединени патриоти" инициира създаването на парламентарната анкетна комисия. Бъдещето на проекта не е ясно засега, като кабинетът обяви, че първо ще изчака да види заключенията на парламентарната проверка.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. АлександърНиколов
    #22

    Медиапул, защо изтрихте това което публикувах в 10:02? Не ви прави чест да се занимавате с цензура в 21 век даже и когато става въпрос за техника.

  2. АлександърНиколов
    #21

    Ако решат да закупят Грипен българските техници трябва да проверят дали наистина става въпрос за нови машини или това са стари "замразени" Грипени произведени преди 20-28г. Електрониката им също трябва да е ъпгрейдвана и по последните НАТО-стандарти. Освен това цената която се спомена е много висока даже и да включва въоръжение поддръжка и обучение.

  3. [email protected]
    #20
  4. АлександърНиколов
    #19

    За авиационната техника понятията стар и нов не са релевантни. Важни са коя генерация са самолетите и колко летателни часа имат. Ако се закупят "нови" Грипени те може да са и на 29 години но да не са летели и да изглеждат като нови. Шведската авиациа поръча навремето 204 самолета но 100 от тях не влязоха на въоръжение поради разоръжаването извършено в Швеция през 90-те. Нормално е шведската авиация да е получавала по-новопроизведените машини а по-старите да са отивали за Чехия,Унгария,Ю.Африка и

  5. Bлaдo
    #18

    общото е, че и Гримчо (като тебе) показа пред всички, че (освен че не може да чете) не може и да смята... общото е, че ти (сдг), гримчо и nлъxa ползвате една и съща опорка, според която някой щял да ни продаде 60!!!???!-годишни F16-ки... общото е, че и тримата сте толкова тУпи, че и един другиму не си разбиране безсмислените писания.. общото също е, че и тримата несретници (ти, гримчо, плъxa, а и подобни) много държите баш на мен да ми обясните точно каква ви е диагнозата... ... питай още нещо, нecpeтниko.

  6. [email protected]
    #17
  7. Pilgrim
    #16
  8. [email protected]
    #15
  9. Pilgrim
    #14
  10. Pilgrim
    #13

    Станахме за смях пред хамериканците че и пред руснаците с тези т.н. изтребители. Това може да се сравнява само с оня виц за Дявол и българите в казана.Ето Бойко построи магистрали с европари,на които могат да кацат и Мигове,Фантоми,Грипени е евро-не знам кви си файтери, а за тях от ЕС няма пари!Предлагам българските ВВС да се състоят само от дронове,то и без това вече пилотите са кът.А Лалов има да си лалосва и преразказва без да споменава,че еФовете които ни предлагат може да са на неговите години.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.