Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Парламентът разреши на общините да печелят от паркирането

Рехав протест срещу узаконяването на "уличния рекет"

2 коментара
Неколцита протестираха пред парламента заради промените, засягащи паркирането

Паркирането в платените сини и зелени зони в градовете става търговска дейност, от която общината вече ще може да печели, а не само да покрива разходите за поддържането на местата за паркиране с такса. Десетократно се вдигат и глобите за паркиране в зелени площи и те вече стават до 200 лв. Това решиха депутатите от управляващото мнозинство, с изключение на Патриотичният фронт, след като одобриха на второ четене промени в Закона за движението по пътищата, внесени от ГЕРБ и Реформаторския блок.

Най-вероятно местната власт засега няма да се възползва от възможността да вдигне цените заради кметските избори наесен. Не е изключено обаче да го направи през 2016 г. Столичани да очакват увеличение на цените за паркиране, каза Дора Янкова, депутат от БСП. Според нея до изборите ще се помълчи, но след това увеличението е неизбежно.

Целта на промените е да се сложи край на многобройните съдебни спорове между общините и гражданите относно какво точно плащат шофьорите, на кого се предоставя управлението на местата за паркиране и в чий бюджет влизат събраните пари. Към момента съдебната практика в различните градове е различна.

Час преди да одобри парламентът промените в Закона за движение по пътищата имаше рехав протест пред Народното събрание. Около десетина души бяха издигнали плакати с надписи "Улиците на са за продан", "Не на рекета", "Вън търговците от храма".

Печалба или услуга е паркирането

Способ за печалба или предоставяне на обществена услуга е паркирането беше най-спорният текст в промените в Закона за движение по пътищата. Той беше породен от замяната на думата "такса" с "цена" като по този начин се даде право на търговските дружества да събират сумите за платено паркиране.

Досега заради думата "такса" в закона, общините, в които има платени зони за паркиране, трябваше да доказват, че събраните пари отиват за конкретната дейност. В София например с тях се покриват и разходи за градския транспорт.

В момента таксите от паркирането се събират от общински фирми, което според Софийския административен съд е неправомерно. Освен това местните такси трябва да влизат в общинския бюджет, а не в касите на търговска фирма. За столицата това е Центърът за градска мобилност. С промяната на "такса" с "цена" това отпада.

Депутати от Патриотичния фронт обаче бяха против и съзряха лобиски и корпоративни интереси в промяната. Димитър Байрактаров от Патриотичния фронт поиска да бъде изрично записано, че право да събират приходи от платено паркиране имат само общински предприятия. Аргументът беше, че така в цената ще бъдат калкулирани само разходите за "депортирането" на неправилно паркирания автомобил, без да се формира печалба за търговското дружество.

Предложението получи подкрепата на БСП, "Атака" и БДЦ, но не успя да събере необходимия брой гласове.

Вносителите от ГЕРБ и Реформаторския блок за промяната на "такса" с "цена" получиха подкрепата от присъстващите в зала депутати от ДПС. Групата на АБВ се въздържа при гласуването на спорния текст.

Според Реформаторския блок и ГЕРБ, контролът върху приходите от паркирането остава в правомощията на съответния Общински съвет. Той ще може да одобрява и инвестиционния план на съответното дружество, което евентуално ще може да събира таксите за платеното паркиране. Това, според ГЕРБ и Реформаторския блок, е достатъчна гаранция, че няма да има злоупотреби.

С други текстове от Закона за движение по пътищата  глобата за паркиране в паркове, градини, детски площадки и тротоари в населени места вече ще бъде от 50 до 200 лева, като ще се определя по преценка на общината. В момента санкцията е 20 лева.

Рехав протест срещу промените

Едва около десетина граждани от Софийския обществен съвет протестираха срещу промените в Закона за движението по пътищата пред парламента. Те се обявиха против превръщането на паркирането в градските зони да стане търговска дейност.

Ако остане порочната практика "приемане на цена", улиците ще бъдат узаконени като паркинг, а те не са, защото улиците не са направени за търговска дейност, казаха от Софийския обществен съвет.

Те се заканиха да продължат със съдебните дела, ако законът бъде променен в полза на търговеца, а не на обществения интерес.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. alexdbalexdb
    #2

    Супер. Значи вече няма да имат основание да ми заключат колата или да я местят. Търговската дейност е между равнопоставени субекти и ако някой има претенции се решават по общия ред в съда :).

  2. Коментарът е изтрит в 20:24 на 30 май 2018 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.