Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Партиите висят на държавна издръжка, вместо да се обърнат към избирателите си

ДПС са платили най-висока цена за глас, ГЕРБ – най-ниска, според официални отчети

34 коментара
Партиите висят на държавна издръжка, вместо да се обърнат към избирателите си

Поне наполовина трябва да се свият държавните субсидии за политическите партии, които заради гарантираното им бюджета финансиране са станали много "лениви" и нямат рефлекс да се свързват с избирателите за набиране на средства. Такава позиция застъпва Институтът за развитие на публичната среда, който в неделя оповести, че над половината разходи на партиите за изборите на 12 май са били за медийно отразяване. Това е значително по-различна картина от тази, която имаме на други места по света.

52 процента са твърде висок дял в общите партийни бюджети за медии, коментира Антоанета Цонева - председател на Института за развитие на публичната среда.

Над 9 млн. лв. от отчетените пари за избори са отишли за медии

Разходите общо са 17 903 085.96 лева, от които 52%, или 9 329 536.88 лева, са отишли за медийни услуги.

45 процента от средствата са дадени за медийно отразяване в частните телевизии, 9 процента за онлайн медийте. Делът на обществените медии е съответно 12% за БНТ и 3% за БНР.

Антоанета Цонева определи българските партии като много лениви, защото разчитат почти изцяло на държавната субсидия, която трябва да се намали: "Винаги сме стояли на тази позиция. Субсидии трябва да има, но субсидиите трябва да бъдат редуцирани поне с 50 процента, за да могат партиите да започват да изработват рефлекс да се свързват със своите избиратели и посредством кампании за набиране на средства. Българските партии са станали изключително лениви заради лукса, в който пребивават и голямата субсидия, която получават. Разочароващо е, че в крайна сметка до редукция на тези средства няма да се стигне".

От парламентарните сили ДПС са платили най-висока цена за глас, ГЕРБ - най-ниска

От парламентарно представените партии ДПС е платила най-висока цена за гласа на свой избирател – по 9.95 лв., а ГЕРБ – най-ниска – по 1. 81 лв. Разходите за един глас в полза на Коалиция за България са били в размер на 3.43 лв., а за "Атака” - 2.26 лв.

Това сочат данните на Института за развитие на публичната среда въз основа на отчетите на участниците в изборите пред Сметната палата.

Най-висок разход за един глас е платила формацията на варненския аптекарски бос Веселин Марешки "Либерален алианс” - 33.84 лв. След нето в тази класация се подреждат Коалиция "Горда България” на Слави Бинев (31. 03 лв.), ЕНП (24. 08 лв.), ДСБ/БДФ – (20.35 лв.) и СДС – (15.64 лв.).

"Горда България" на Слави Бинев с най-скъпа медийна цена за глас

Изследването се фокусира и върху разходите за медийното отразяване на предизборната кампания. Топ 10 по медийна "цена" на един глас се води от "Горда България" - 30 лв. Най-ниският "разход" е 7 лв. на "Движение България на гражданите", РЗС и Национал-демократичната партия.

Данните са за 25 партии, седем коалиции и един инициативен комитет.

Антоанета Цонева коментира, че ако субсидията се намали, политическите субекти ще са принудени да засилят връзките си с избирателите, за да получават дарения. "По
света държавното финансиране е пропорционално на собствените приходи,” отбеляза Цонева.


Според нея разходите на партиите за изборите са по-големи, защото извън официално обявените суми те получават средства и от сивия сектор.

"За да има равнопоставеност между участниците в изборите в медийната кампания, която у нас е почти изцяло платена, трябва да се спазва стандарт, който навсякъде другаде се подразбира и въобще не се обсъжда - платеното съдържание да е ясно разграничено от редакционното, и това е нашата основна препоръка за промените в изборното законодателство,” посочи Антоанета Цонева.

Тя обърна внимание, че дори в страни като Италия, където бившият министър-председател е и медиен магнат, въпросът за равнопоставеността на партиите е уреден.

Друга тенденция е, че няма последователност в отчета за сключените договори на медиите със съответните партии, което е задължително. Много често има посредник между медията и партиите - т.нар. медия шопове, които по никакъв начин не се отчитат.

Парадоксът в България е, че обикновено най-малко разходи за медийни услуги се правят по време на местни избори, коментира Цонева и посочи, че през през 2011 г. партиите са дали за медийно отразяване 27% от разходите си, или 3 706 129 лв.

Институтът организира в понеделник дискусия "За медиите и изборите", на която с представители на парламентарните партии, експерти от СЕМ и АБРО ще бъде дискутирана практиката на 10 европейски страни - членки на ЕС, и съседни страни като Албания, Сърбия и Македония, съобщи Цонева. По думите ѝ практиката в България е много далеч от тази в европейските страни като Франция и Германия и много по-близо и в някаква степен много по-лоша в страни като Сърбия и Македония.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

34 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #34

    За да се оправи политическата обстановка, партиите трябва да се субсидират само от членски внос и да се забрани финансирането им от икономически групировки и частни лица ! С държавни средства трябва да се провеждат само изборите !

  2. Анонимен
    #33

    Много точно, 32 !

  3. Анонимен
    #32

    Когато издръжката на партиите зависи от нас избирателите чрез членския ни внос, то те ще имат идиология,програми и ще ни убеждават да членуваме. Сега не и пука . Паричките си взимат от нас без да са ни питали /сами си ги определят/ че освен това всеки от нас плаща чрез бюджета и за тези депутати на партии за които никога не би гласувал.

  4. Анонимен
    #31

    А най-големия тарикат е Витков, излъга маса тъпаци и сега си вее по света! Няма такива малоумници като нас-българите!

  5. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #30
  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #29
  7. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #28
  8. Анонимен
    #27

    24, дори спонсори не би трябвало да им се позволяват, за да не играе такава роля капиталът, иначе всякакви мафиоти могат да си "купят" партия.

  9. Анонимен
    #26

    Отдавна ме гложди съмнението, че масово партиите са се спихнали до фамилно - приятелски ООД-та. Статията потвърждава съмненията ми. Благодаря!

  10. Анонимен
    #25

    Май не към избирателите ще се обърнат, а към хората с големите пари, т.е. олигархията ще цъфти!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.