Ти си това, което четеш

Платеното паркиране - мярка срещу пришълците в София

Зелената зона преобразявала кварталите в европейски, а в "Лозенец" дори изчистила въздуха
Зорница Латева | 16:34 | 14 февруари 2018 | 11 коментара

Разширението на зоните за платено паркиране в София се оказа основна мярка на общината за преодоляване на последиците от безразборното презастрояване на града в последните години, както и срещу хората от други населени места, които идват с колите си в столицата. Целта е кварталите, близо до центъра на града, да бъдат изчистени от автомобилите, за да има къде да паркират живеещите там и да се подобри инфраструктурата.

Оптимистичната картина беше обрисувана при разглеждането на предложенията за разширяване на зелената зона за паркиране в още четири района на града и с още около 5500 места. Те бяха гласувани от комисията по транспорт към Столичния общински съвет в сряда.

Мотивите на районните кметове на "Красно село", "Лозенец", "Оборище" и "Възраждане" за въвеждането на платено паркиране се оказаха едни и същи - в момента улиците са препълнени от коли, спира се по тротоарите и в зелените площи, а хората обикалят по 20-30 минути, за да спрат до домовете си. Положението беше описано като нетърпимо, а нуждата от ред в паркирането - като крещяща.

Според районните кметове, хората сами поискали да плащат, но да има къде да спират колите си. За зелената зона през седмицата в часовете от 8.30 до 19.30 се плаща по 1 лев на час, а максималният престой е 4 часа. Хората с адрес в зоната могат да си купят годишен стикер. Цената му е 100 лева за 12 месеца или по 10 лева на месец. Ако обаче семейството има две или три коли, цената расте. За втори автомобил се плащат 200 лева, а за трети - 300 лева.

Разбра се също, че настъпването на зелената зона ще продължава. Вече са насрочени обществени обсъждания за разширяването ѝ в район "Средец" - около бул. "Витоша" в района на Южния парк. Имало запитвания от граждани, живеещи около Румънското посолство. Също така е ясно, че разширението на платеното паркиране изтласква колите в съседните улици, които остават безплатни. Решение срещу този проблем засега няма. Ще се чака да се стигне до ситуация, в която зоната вече е толкова широка, че няма смисъл от паркиране на границите ѝ.

Алтернативите за пришълците са или да плащат за паркиране, или да търсят безплатни места по съседните улици, или да ползват обществен транспорт, който все още не е достатъчно добра алтернатива на личния автомобил.

Опит

Настъплението на платеното паркиране в районите "Оборище", "Възраждане", "Красно село" и "Лозенец" ще се случи най-рано през юни.

В презастроения район "Лозенец" трябва да бъдат направени около 2300 нови места в зелената зона. Те ще са в т. нар. "Горен Лозенец", който остана извън последното разширяване на платеното паркиране през октомври миналата година. Тогава зелената зона обхвана долната част на квартала, а колите се изместиха към безплатните улици отвъд бул. "Джеймс Баучер". "След въвеждането на зелената зона в долната част на "Лозенец" улиците се изчистиха, за 2-3 минути се намира място за паркиране, няма го вече безразборният трафик от коли, които се въртят по улиците, за да паркират, което подобри и качеството на въздуха", обясни кметът на "Лозенец" Любомир Дреков. По данни на Центъра за градска мобилност 30 - 40% от местата за платено паркиране в тази част на София остават свободни.

Дреков добави, че се инвестирало в инфраструктура, тротоарите се изчистили от коли и вече не било проблем за родителите с колички да минават по тях, а жителите на района го спирали по улицата, за да го поздравят. Всъщност причината е, че със зелената зона идват и антипаркинг колчетата по тротоарите. Общината няма практика да ги поставя извън зелената и синята зона.

Дреков описа доста по-апокалиптична картина на горната част на "Лозенец" - свади и дори случаи на физическа саморазправа заради безобразното паркиране, тротоари и зелени площи, заети от коли, разбита инфраструктура. "Реновирахме 11 вътрешно квартални улици и тротоарите им. Плаче ми се, като видя паркираните по тях автомобили", каза той. Дреков изтъкна като проблем и бизнес зоната около болница "Токуда", в която няма достатъчно места за паркиране. "Само в "Райфайзенбанк" работят 800 души, които идват с колите си на работа и спират в "Лозенец", добави той.

"Спящи автомобили"

И ако проблемът на "Лозенец" са хората, които работят в или близо до този квартал, за липсата на ред по улиците в "Оборище" виновни се оказаха колите на хора, които идват всеки ден в София от други населени места, както и "спящите автомобили", които заемали паркоместа.

Предложението на районния кмет Васил Цолов е платеното паркиране да обхване карето между булевардите "Христо и Евлоги Георгиеви", "Данаил Николаев" и "Ситняково" и улиците "Черковна" и "Султан тепе". Очаква се местата за спиране там да са около 1100. Кметът обясни, че районът се явява паркинг за хората, които влизат в София по бул. "Ботевградско шосе". "Масово паркират коли с регистрации извън София. Улиците са заети от т. нар. "спящи автомобили" - лекотоварни коли, които стоят трайно там, в тях са се заселили клошари, превърнали са се в боклукчийски кофи", обясни Цолов. Той добави, че сериозен проблем да спрат до домовете си срещали и хората, живеещи около мол "Сердика" заради работещите и посетителите на търговския център.

И Цолов обясни, че опитът от въвеждането на зелена зона в останалата част от района показва, че положението се подобрява скоро след това.

Подобни аргументи изтъкна и кметът на район "Възраждане" Савина Савова. Предвижда се зелената зона там да обхване улиците между булевардите "Сливница", "Константин Величков", "Александър Стамболийски", улиците "Гюешево", "Партений Нишавски", "Българска морава", "Камен Андреев", "Добруджански край", бул. "Ген. М. Д. Скобелев" – ул. "Опълченска" и ул. "Димитър Петков". Новите места за платено паркиране ще се около 700. Част от тях ще са около пазарите в района, сред които и "Димитър Петков", където не можело да се паркира заради търговците, които заемали местата.

Заради болниците - най-вече Военномедицинска академия, Медицинския университет и МВР болница, се въвежда зелената зона в район "Красно село". Тя ще е в карето от улици между булевардите "Иван Гешов", "Пенчо Славейков", "Ген. Тотлебен" и улица "Георги Софийски", както и зад болницата на МВР. Заради посетителите и работещите в лечебните заведения, живеещите в района нямало къде да паркират. "Положението е толкова тежко, че се е случвало дори "паяк" да не може да влезе, за да вдигне автомобил, паркиран в зелена площ", обясни зам.-кметът на района Калин Николов.

Решение от днес за утре

"Нямаме стратегическо решение. Решаваме проблема от днес за утре. Очаквам и други кметове да поискат в районите им да се въведе зелена зона. Утре ще дойде и кметът на "Кремиковци", защото и там сигурно има проблем, и ние не можем да му откажем. Скоро целият град ще стане зона", смята общинският съветник от ГЕРБ Андрей Иванов, който гласува "въздържал се" по предложенията за разширение на платеното паркиране.

Според него този подход за решаване на проблемите с безразборното паркиране създава привилегировани граждани, които срещу заплащане получават възможност да паркират до дома си, и такива, които нямат тази възможност. Районните кметове пък имат стимул да предлагат разширение на зоната в техните квартали, тъй като така печелят благоволението на хората от района. Той добави, че в същото време хората от "Люлин" или "Младост" плащат същите данъци като тези в "Оборище" или "Лозенец", въпреки че средата им на живот е различна.

Според Иванов проблемът с паркирането трябва да се реши като се прилагат законите и се глобят неправилно спрелите шофьори, както и да се търси цялостно решение за задръстения град.

Естествена спирачка

"Кметът на "Кремиковци" няма да дойде да иска зелена зона. Зоните стигат до граница, в която напливът намалява", контрира Зафир Зарков (ГЕРБ), който подкрепя разширението на платеното паркиране. Според него София е презадръстена от коли и затова усилията на общината били насочени към това градският транспорт да стане по-привлекателен от придвижването с кола. Все пак Зарков добави, че това ще стане, но не уточни кога.

Според Прошко Прошков от групата на "Реформаторския блок" общината е длъжник на гражданите за градския транспорт. "Все още най-лесно, бързо, достъпно и сравнително евтино е придвижването с автомобил", смята той. Прошков обаче е на мнение, че зоната за платено паркиране трябва да се разширява и към кварталите, но трябва да има нови правила за цените и работното време - да се плаща, когато има наплив към даден квартал или район. Той дори предложи части от сегашната зелена зона, да минат към по-скъпата синя. Става въпрос за пространства около НДК и ул. "Гурко". Същото мнение се чу за улиците около бул. "Дондуков" и около Софийския университет.

Имаше предложение за платено паркиране и по основните улици в Студентски град, за да се освободят от коли и да се улесни преминаването на градския транспорт.

Тротоарите

Според Прошков обаче са нужни инвестиции в ремонт на тротоарите. "Така ще мотивираш човек да отиде пеша до метрото, без да стане в кал до уши", смята той.

От Центъра за градска мобилност обясниха, че тази година смятат да инвестират 2 млн. лева в ремонт и изграждане на нови тротоари. Парите ще бъдат вложени в районите, където има платено паркиране, а средствата ще са от клиентите на зоните.

Центърът за градска мобилност ще трябва да довърши и паркинга при БНР, който беше построен с метростанцията на Националния стадион, както и да направи подземни буферни паркинги на метростанция "Сливница" и до Централна гара. Към момента паркинги в кварталите не се предвиждат.

Прикачени файлове
Още от България