Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

По-високи сметки за парно при липса на водомер и неизряден уред

Нова наредба внесе смут за изравнителните сметки

1 коментар
По-високи сметки за парно при липса на водомер и неизряден уред

По-високи изравнителни сметки ще получат клиентите на топлофикационните дружества, които нямат водомер или уредът им е с изтекъл срок на техническа проба за изрядност. Това предвиждат приети само преди два дни от енергийното министерство промени в наредбата за топлоснабдяването, които въвеждат нов начин за разпределяне на разликите между общия водомер на абонатната станция и сбора на показанията на индивидуалните уреди на апартаментите в едни вход.

Заради тези промени е възможно да се забавят поне с месец изравнителните сметки за реалната консумация на клиентите на централното топлоснабдяване през изминалия сезон, предупредиха в четвъртък от топлинния счетоводител с най-голям пазарен дял - "Техем". От енергийното ведомство обаче обясниха, че нововъведението ще се отнася само за изравнителните сметки, които ще се изготвят след влизането в сила на наредбата от 9 юни. Затова и не би трябвало да има забавяне, като потърпевшите от промените с вече готови фактури, нямало да бъдат засегнати.

Целта е да се изчисляват по по-справедлив начин разходите, дължими от абонатите на една станция, за разликите между измерената от общия и индивидуалните водомери, посочват от Министерството на енергетиката.

В момента кубиците, надхвърлящи сбора на показанията на индивидуалните водомери, се разпределяха по равно между всички потребители, при което тези с изрядни уреди поемаха част от консумацията на клиентите, които нямат монтирани водомери или уредите им са с изтекъл технически преглед и има вероятност да не отчитат правилно.

С новите текстове при установяване на разлика в показанията, тя се разпределя само върху сметките на абонатите, които нямат водомер за топла вода, ако той е повреден или стар, не е пломбиран или клиентът не е осигурил достъп за годишен отчет на индивидуалния водомер.

При тези четири случая на клиентите ще бъдат начислени първо по 140 литра на денонощие на ползвател и второ, разликата между показанията на общия водомер и индивидуалните водомери в имотите, но не повече от 280 литра на денонощие на човек, коментира пред журналисти Милена Стоянова, управител на "Техем" . Според изчисленията на фирмата за топлинно счетоводство това означава по около 9 куб. метра вода на човек на месец.

Ако на общия водомер е отчетено по-ниско потребление, то разликата ще се приспада само от сметките на клиентите с изрядни уреди, предвижда още наредбата.

Заради промените се налага пренастройване на софтуера на топлинните счетоводители за изчисляване на изравнителните сметки, което изисква време и ще доведе до забавяне на изготвянето на реалното потребление на топлинна енергия от абонатите на топлофикациите.

За да не се създава хаос, Асоциацията на дружествата за топлинно счетоводство поиска отлагане на влизането в сила на наредбата, но от енергийното ведомство дадоха да се разбере, че няма да направят това.

Така неприятните изненади за клиентите на топлофикация нарастват, след като предишни промени в наредбата за топлоснабдяване, влезли в сила от есента, доведоха до голямо количество енергия, която е изразходвана от клиентите, но не е фактурирана в месечните им сметки и сега трябва да бъде платена.

Общо 42 процента от сградите в София ще имат да получават пари от топлофикация при изравнителната сметка, показват данни на "Техем" на база данни от отчетени 4800 от общо 6834 сгради в София, обслужвани от фирмата.

Общо 1559 сгради или 32 процента от изследваните сгради ще имат изравнителна сметка с отклонение до 10 лв. от фактурираната им енергия или с близка до нулева изравнителна сметка, сочат данните на компанията за топлинно счетоводство.

1257 сгради или 26 процента ще имат да доплащат, а 2028 сгради (42 процента) са плащали по-високи прогнозни сметки и сега топлофикационното дружество трябва да им връща пари. В последната група сгради най-много са тези, които имат да получават над 500 лв. от "Топлофикация София" (1277), а 581 сгради имат да си възстановяват суми между 250 и 500 лв.

От сградите, които имат да доплащат, най-много (435 сгради) са тези, които дължат суми между 250 и 500 лв., 203 сгради дължат суми над 500 лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Гьоце Бамбъшка
    #1

    Това е държавата Абсурдистан.Това има ли го някъде по света -водомерите да се инспектират на 5 години. Поинтересувайте се колко всъщност е живота на един водомер , било български ,немски ,,полски или др. Отговора е -над 20 ,даже над 30 години. Проверката и препломбирането на всеки 5 години не е нищо друго освен сваляне на ризи от гол гръб. А обвързването на потреблението на топлоенергия с водомерите -също е абсурдно-защото нямат нищо общо по между си.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.