Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Почина една от най-големите балерини на ХХ век – Мая Плисецкая

4 коментара
Почина една от най-големите балерини на ХХ век – Мая Плисецкая
  • Мая Плисецкая като Одета в балета "Лебедово езеро" на Чайковски (1987 г.)
  • Мая Плисецкая в балета "Умиращият лебед" на Сен Санс (1987 г.)
  • Мая Плисецка на сцената на Болшой театър през 1976 г.
  • Мая Плисецкая и главния балтемайстор на Болшой театър Юрий Григорович през 1986 г.
  • Май Плисецкая със съпруга си - композитора Родион Шчедрин през 1984 г.
  • Мая Плисцкая
  • Президентът Владимир Путин връчва орден "За заслуги към отечеството" I степен на Мая Плисецка през 2006 г.
  • Мая Плисецкая на вечер "Aве Мая" в музиклния тетър "Станиславски-Немирович-Данченко" през 2010 г.

Една от най-големите балерини на ХХ век – Мая Плисецкая е починала от сърдечен удар. Това  съобщи генералният директор на Болшой театър Владимир Урин, цитиран от ТАСС.

Плисецкая е починала в Германия.

"Позвъни ми съпругът на балерината Родион Шчедрин. Починала е от тежък сърдечен удар. Лекарите са се борили, но нищо не са успели да направят", каза Урин.

Мая Плисецкая напуска този свят на 89 години. Тя ще бъде погребана в Русия.

Руският президент Владимир Путин изрази съболезнованията си на семейството ѝ и на всички почитатели на таланта на великата балерина.

Творческият ѝ път

Мая Плисецкая е родена на 20 ноември 1925 г. в Москва. Тя е руска и съветска балерина, балетмайстор, хореограф, писател, актриса.

В началото на 30-те години тя живее с родителите си на архипелага Шпицберген в Северния ледовит океан, където баща ѝ ръководи съветските въглищни мини.  По времето на управлението на Сталин през 1937г. баща ѝ е репресиран и година по-късно разстрелян. Майка ѝ - Рахил Месерер-Плисецкая е актриса от руското нямо кино. Тя е екстрадирана в Казахстан.

Малката Мая се връща в Москва два месеца преди избухването на Втората световна война. Отгледана от леля си и чичо си Суламит и Асаф Месерер, които са известни танцьори в Болшой театър. Именно те я вкарват в балетните среди на 9-годишна възраст и тя учи при имена като Елизавета Герд и Агрипина Ваганова.

С уникалните си данни - голям замах, висок скок, великолепен пирует, изразителни ръце и артистичен темперамент, Плисецкая веднага е забелязана от педагозите. Влиза в трупата на Болшой театър на 1 април 1943 г. в кордебалета.

Извоюва си място на примабалерина с "Умиращия лебед" на Сен Санс, който танцува през целия си живот. Необичаща повторенията Плисецкая винаги нещо променя в изпълнението – излиза с лице или с гръб към публиката, филналната поза е с различни акценти. Запазена нейна марка остава лебедовото движение на ръцете ѝ.

По това време обаче усеща и политическите репресии, тъй като семейството ѝ е еврейско и на нея не ѝ е разрешено да участва в турнета извън страната. Забраната продължава цели 16 години.

Прима балерина

Неповторимото ѝ изпълнение на умиращия лебед отваря вратите на Плисецкая към солови партии. Първата ѝ главна роля е на Маша в "Лешникотрошачката" на П.И.Чайковски. Следват Мирта в "Жизел", вълшебната фея в "Пепеляшка", Китри в "Дон Кихот" и  други.

Незабравима остава с ролята на Одета-Одилия от "Лебедово езеро", с която покорява световните сцени и я танцува повече от 800 пъти.  Необикновените ѝ движения с ръцете и извивката на тялото ѝ създават илюзия за плуващия лебед сред вълните. Пластичността на Плисецкая е оценена от критиката като "нечовешка".  Последната си Одета Плисецкая играе на 71-годишна възраст през 1996 г. на гала в нейна чест в Санкт Петербург.

В репертоара ѝ са още водещите роли в балетите "Спящата красавица", "Спартак", "Жизел", "Раймонда" и други. Всички те се отличават със стила на Плисецкая – изящество, завършеност на всеки жест и поза, на всяко па, на цялата хореография.

Редкият ѝ талант и на актриса проличава в ролята на Кармен от балета "Кармен сюита" - постановка на Алберто Алонсо специално за нея. Образът на Кармен е един от основните в репертоара на Болшой театър.

Последният ѝ спектакъл за Болшой театър е "Дамата с кученцето" на 4 януари 1990 г. След това тя напуска трупата заради разногласия с ръководството, включително с художествения ръководител и главен балетмайстор Юрий Григорович.

На 70-ия си рожден ден участва в "Аве Мая" на Морис Бежар, посветен на нея. Бежар създава за Плисецкая и танцовата миниатюра "Айседора" (1976) и "Болеро" (1961).

Като актриса се снима в "Ана Каренина" (1975), "Чайковски" и в телевизионната екранизация на "Болеро", "Айсидора", "Кармен сюита".

Животът след Болшой театър

Мая Плисецка работи в редица театри в Европа. През 1983-1984 т. е била художествен ръководител на балетната трупа на Римската опера, а през 1988-1990 г. – на "Театър лирика национал" в Мадрид.

От 1990 г. води майсторски класове в чужбина и работи с едни от най-известните световни хореографи – Ролан Пети и Морис Бежар.

През 1994 г. в Санкт Петербург се провежда първият международен конкурс "Мая", посветен на нейното творчество. Същата година излиза и мемоарната ѝ книга – "Аз, Мая Плисецкая...".  Тринадесет години по-късно излиза и продължението на книгата, което е озаглавено "Тринадесет години по-късно".

През 1995 г. Мая Плисецкая става почетен президент на трупата на "Имперския руски балет", създаден по нейна инициатива.

В последните си години е отдадена на творчеството на не по-малко известния ѝ съпруг – композитора Радион Шчедрин.  Излиза и на сцената за изпълнение на специално създадената за нея - "Аве Мая" от Морис Бежар.

Наградите

За незабравимите ѝ изпълнения и дългия ѝ творчески път Плисецкая е награждавана нееднократно в Русия и чужбина. Още през 1959 г. става народна артистка на СССР,  през 1985 г. е удостоена със званието "Герой на социалистическия труд".

Лауреат е на Ленинска награда, пълен кавалер на ордена "За заслуги пред отечеството", прима-балерина и солистка на Болшой театър в Москва.

Освен това е доктор в Сорбоната, почетен професор на Московския държавен университет "Михаил Ломоносов" и почетен гражданин на Испания. Има и литовско гражданство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Пиета
    #4

    Поклон!

  2. анита хегерланд
    #3

    Не бива механично да се сравняват изпълненията на различни танцьори, защото всеки спектакъл се изгражда около определена концепция и това предопределя изразните средства, с които се пресъздава. Някой може ли да каже какво означава елементът "пирует"? Какви идеи може да се изразят с него? Изпълнението на Мая Плисецкая на умиращия лебед изразява връзката на човека с природата, /както литературата прави това чрез басните/, придавайки й човешки образ. Филмът "Черен лебед" пресъздаде идеята за покваряването на младите танцьорки, които, за да пробият на голямата сцена, трябва да "изучават злото", да играят така, че да са психологически достоверни в двата типажа - на белия и черния лебед.

  3. Доналд Дък
    #2

    Отиде си един невероятен човешки живот, който успя да остави невероятно много на световното изкуство в своя непрестанен полет към съвършеното.

  4. В и К
    #1

    Светла й памет! Това е този "умиращ лебед", който не може да се опише с думи https://www.youtube.com/watch?v=Luz5g-doa34

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.