Подобна на Земята планета е открита в най-близката звездна система

Пътуването до там би продължило най-малко 13 000 години

<i>Художествена визуализация на новооткритата екзопланета</i>

Възможно е най-близката обитаема за човека планета извън Слънчевата система да се намира на самия праг на дълбокия Космос. Учените откриха, че планета с размери близки до тези на Земята обикаля около най-близката звезда до нашето слънце - Проксима от Кентавър.

Тази звезда се намира "само" на 4.3 светлинни години от Земята (1.3 парсека или 40 трилиона км). Планетата, която обикаля около нея, е съставена от скали, а орбитата ѝ допуска възможността на нея да има вода в течно състояние.

Въпреки че става дума за най-близката звезда до Слънчевата система, човечеството все още не разполага с разработена технология, която да позволи пътуването до нея да продължи в рамките на един човешки живот.

С достигнатите до момента от съвременните апарати скорости от пътуването би продължило най-малко 19 000 години. Това е скоростта, постигната от апарата Хелиос 2, изстрелян през 1976 година. Той използва орбитата на Венера, за да се ускори (т.нар. ефект на гравитационната прашка – б.р) до 240 000 км/ч.

С някои технологии, които все още се изпитват, човекът би могъл да достигне до най-близката звезда отвъд Слънцето за 13 000 години. Това може да стане с космически кораб, използваш електромагнитен двигател. Тази технология е разработена, но е изпитана само в лабораторни условия.

Най-бързата ракета с теоретично разработена от човека технология би била тази с двигател, задвижван от ядрен синтез. С подобен кораб най-близката звездна система би могла да бъде достигната за 36 години. Проблемът е, че човекът все още не разполага с достатъчно устойчиви материали, които да озаптят и насочат в правилната посока енергията, генерирана от ядрения синтез.

Подобни скорости теоретично биха могли да бъдат постигнати и от ракета, която да използва тягата на лазерен двигател.

"Да достигнем до тази планета все още е в сферата на научната фантастика, но хората мислят за това. Възможно е да не мине много време и тази тема да излезе извън техния кръг на академичните дискусии. Може някой ден да изпратим проба до там", коментира пред ББС астрофизикът Джуйлем Англада – Ескуде от екипа, който откри планетата около Проксима Кентавър.

Колко обитаема е новооткритата планета все още е само в кръга на спекулациите. Учените имат нужда от време, за да я проучат. Данните досега показват, че тя е малко по-голяма от Земята – 1.3 пъти. Тя обикаля на разстояние от 7.5 млн. км около звездата си. Това е много малко разстояние в сравнение с отдалечеността на Земята от Слънцето – 149 милиона км.

Важното в случая е, че Проксима от Кентавър е звезда от типа червено джудже. Тя има 1000 пъти по-слабо излъчване от това на нашето Слънце. Изчисленията показват, че планетата получава едва 70% от радиацията, която Земята получава от Слънцето. Дали температурите там са подходящи за хората зависи главно от това дали планетата има атмосфера.

"Мисля, че най-важното в случая е самото откриване на тази екзопланетата. Да откриеш планетата, подобна на Земята, която обикаля около най-близката звезда извън Слънчевата система, е изключително вълнуващо. Когато аз бях дете, ние не бяхме сигурни дали изобщо има планети на другите звезди, а сега вече се питаме дали има вода на тях", коментира д-р Каръл Хасуел.

1. Honest John

"Може някой ден да изпратим проба до том". Каква проба ще пращате Медиапул? Секрет ли нещо или за сонда става въпрос? Четете си статиите преди да поствате.

2. blue velvet