Ти си това, което четеш

Покупката на кораби плава към българска компания

Чакат се оферти на български език от няколко чужди и само една наша компания
Никола Лалов | 07:50 | 11 октомври 2017 | 2 коментара

Сн. БГНЕС

Докато гръмките скандали около покупката на нови изтребители приковат общественото внимание, на заден план бавно, но уверено и без особен шум напредват другите два ключови проекта за модернизацията на армията – за нови патрулни кораби на Военноморските сили и бронирани машини за Сухопътните войски. Планът на правителството е да издейства разсрочено плащане и да може да купи както самолети, така и техника за пехотата и флотата. За да стане възможно това обаче, парламентът трябва да одобри нова финансова схема за модернизацията на армията, което засега не е в дневния ред на депутатите.

Необходимостта от покупката на бронирани машини за Сухопътните войски е безспорна и изтъквана от премиера Борисов като приоритет. "Първо ни трябва сухопътна техника. Такава ни е доктрината", заяви той на 18 септември. Засега обаче този проект е в най-начална фаза. На този фон предходното правителство на ГЕРБ изненадващо форсира покупката на два нови модулни патрулни кораби, въпреки че дотогава основният приоритет бе да се ремонтират старите белгийски фрегати, на които Военноморските сили разчитат от години.

Правителството многократно обяви, че има амбиции в проекта за ВМС, който засега се изчислява на около 820 млн. лева, да участва и българският бизнес.

Възможните изпълнители в България обаче се броят на пръсти и се заговори, че причина да се активира проектът е именно намерението той се даде на съответната предварително набелязана фирма фаворит.

Чакат се оферти от няколко чужди компании и една българска

Министерството на отбраната вече събра информация от преценените като подходящи компании и в средата на август изпрати искания за представяне на оферти (Request for Proposal), които трябва да бъдат подадени до 23 октомври.

В отговор на въпроси на Меdiapool по Закона за достъп до информация от МО съобщиха, че искания са изпратени до корабостроителни компании от България, Германия, Испания, Италия, Франция и Холандия. Според МО имената на конкретните фирми не могат да бъдат предоставени на този етап поради законови ограничения.
Оттам потвърждават обаче, че е изпратено писмо само до една българска фирма.

Така, ако правителството твърдо е решило да даде цялата поръчка или част от нея на българска компания, както твърди вицепремиерът и военен министър Красимир Каракачанов, това едва ли ще стане в условията на силна конкуренция.

Традиционно подобни проекти са по възможностите на големите фирми в бранша като DCNS, Lurssen, BAE Systems и други.

Амбиция към проекта обяви и българската корабостроителница "МТГ Делфин".

Тя е една от малкото, а много вероятно единствената българска компания към момента, която има капацитет да се включи в изпълнението на подобна поръчка. Според източници на Меdiapool именно от нея военното министерство очаква конкретна оферта.

От фирмата отказаха да коментират на този етап дали са получили искане за изпращане на оферта.

"МТГ-Делфин" разполага с технологични възможности и капацитет да изпълни строителство на патрулен кораб, като за доставката на сензори и въоръжение, както и за системната интеграция си сътрудничи с водещи европейски компании в тази област. Доказателство за възможностите на дружеството е проявеният висок интерес към предлаганите продукти от трети страни, потвърден през 2017г. с посещения на чуждестранни делегации и получените от тях запитвания за оферти за такъв тип кораби с водоизместване от 500 до 2‘000 тона", заявиха от фирмата в отговор на въпрос дали имат капацитет и готовност да изпълнят подобна поръчка.

По време на оръжейното изложение "Хемус-2016" фирмата подписа и споразумения за сътрудничество и с три водещи европейски фирми от отбранителната индустрия – "Талес" (Холандия), "Леонардо/Финмеханика" (Италия) и "ДИЛ Дифенс" (Германия).

По неофициална информация по време на предишното правителство на ГЕРБ проектът се ползваше с подкрепата на близкия до премиера Бойко Борисов бизнесмен и шеф на КРИБ Кирил Домусчиев, който има интереси в бранша по линия на предприятието му Български морски флот (БМФ). През 2012 г. съвместното дружество между Параходство БМФ на Кирил Домусчиев и "Варнафери" възлага на "Делфин" преустройство на ро-ро кораб във ферибот. "Делфин" е бил и спонсор на футболния отбор на Домусчиев "Лудогорец".

Министър Каракачанов досега се ограничава с коментари, че корабите трябва да се строят в България, но в в качеството си на депутат през май 2016 той обяви, че може да напише името на фирмата, която ще усвои основната част на парите, и да го сложи в плик, който да се отвори след като стане сделката.

Откакто стана министър обаче Каракачанов не се е връщал към темата.

Офертите само на български, за да нямало отклонения в превода

Любопитна подробност е, че проектът се движи изцяло на български език, за което потвърдиха от МО. Оттам обясниха, че поканата за представяне на оферти е изготвена на български език. Аргументите за това са, че така ще се гарантира пълно съответствие между всички основополагащи документи и няма да се допусне каквото и да било отклонение, поради технически грешки в процеса на превода.

"Единствено оферти, подадени на български език, гарантират, че всяка оферта ще бъде оценена изцяло и изчерпателно, тъй като ще може да се използва капацитета на абсолютно всички експерти от Министерство на отбраната, без да има ограничения в притежаваното ниво на владеене на английски език", посочат от МО.

Оттам уточняват, че Министерство на отбраната ще бъде значително затруднено, ако след получаването на офертите се наложи същите да бъдат превеждани на български език, тъй като то разполага с ограничен кръг от специалисти с необходимите технически познания, които са способни да преведат такава документация.

"Не на последно място, дори всички оферти да бъдат преведени на български език, няма гаранция дали всичко това няма да доведе до продължителни процедури по обжалване от страна на участниците, използвайки твърдението, че част от офертата им е била променена в процеса на превода от страна на Министерство на отбраната", посочват от ведомството.

Воденето на кореспонденцията изцяло на български език обаче ще затрудни процедурата, а дори може да се сметне и за знак, че небългарските компании целенасочено се изолират от поръчката.

В същото време не е изключено обаче тя да бъде изпълнена от обединение между българска и чужда компания, каквато най-вероятно е целта на занятието.

Условията не са били променяни

От Министерството на отбраната обясниха, че параметрите на търсените от България многофункционални модулни патрулни кораби са разработени от работна група от 46 специалисти от различни направления.

Ведомството твърди, че изискванията и параметрите не са променяни от началото на проекта, считано от 2013 г. и критериите за търсените от България кораби не са били занижавани.

Тези параметри са основните лостове, чрез които дадена поръчка може се предвижва към определена фирма. От парламентарното разследване на проекта за нов тип изтребители стана ясно, че добавянето на още един задължителен критерий в последния момент е довело до отстраняването на офертата за Ф- 16.

Над милиард и за нови бронирани машини

Паралелно се движи и проектът за нови бронирани машини за Сухопътните войски. За него все още няма никакво решение на правителството и парламента. Въпреки това работата по проекта, който се очаква да излезе общо над 1.2 млрд. лева, продължава.

Той все още е на етап събиране на информация. МО е поискало данни от 7 компании, които обяви официално – американските General Dynamics Land System и Textron, френската NEXTER Group, финландската Patria, германската Rheinmetall Defence AG, италианската Iveco-Leonardo Defence System и турската OTOKAR.

Според процедурата МО ще избере най-подходящите машини на база изпратената информация и ще поиска вече конкретни оферти от въпросните фирми.

Конкуренцията в този проект е изключително оспорвана, като за фаворити се смятат двете американски компании и финландската.

Има ли проблем за имиджа на България?

Несигурността, която съпътства и трите проекта – за самолетите, корабите и бронираните машини, вече сериозно застрашава имиджа на българската държава като нормален и коректен партньор и контрагент на бизнеса.

Проектите се движат без да има гаранция, че някога ще се реализират, а условията често се променят. Пример за това е проекта за закупуване на нов тип изтребител. Заедно с покупката на нови кораби той бе одобрен от правителството и парламента, но впоследствие правителството реши да бъдат стартирани едновременно и трите проекта, като за целта се направи опит да се разсрочат плащанията по тях.

За целта трите проекта ще минат отново през пленарна зала, като вероятно ще се наложат корекции по вече одобрените финансови схеми на проектите за нови изтребители и кораби.

Офертите за новите кораби обаче ще бъдат подадени преди проектите отново да минат през правителството и парламента.

Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли в първите 3 дни от болничните да се плаща 50% от заплатата?