Ти си това, което четеш

Половината деветокласници не умеят да работят в екип

Нужни са промени в методите на преподаване
Зорница Латева | 14:03 | 21 ноември 2017 | 1 коментар

Учениците на 15 - 16 години в България искат да работят в екип, но нямат достатъчно добри умения, за да го правят. Причината е начинът на преподаване в българските училища, който не развива уменията за мислене и за работа с други хора. Това показват резултатите от един от модулите от международното изследване PISA, които се обобщават от Международната организация за икономическо сътрудничество и бяха представени във вторник от Министерството на образованието и науката.

Изследването PISA обхваща деца на 15 - 16 години или основно в девети клас. То не показва какви са знанията на учениците по дадени предмети, а уменията им да използват наученото на практика. Българските ученици традиционно имат резултати по-ниски от средните в основните области на препитването - четене, математика и природни науки.

Резултати - под средните

Подобен е резултатът и по допълнителния модул за решаване на задачи в екип. При среден резултат за държавите от ОИСР - 500 точки, България се нарежда сред страните, в които резултатите на учениците са под това ниво. Средно деветокласниците у нас имат 444 точки, което подрежда страната на 40-о място от 51 държави. Най-добри са резултатите на децата от Сингапур - 561 точки, следвани от японските ученици с 552 точки и тези от Хонг Конг - 541 точки. Учениците от тези държави се представят добре и по математика, четене и природни науки.

Европейската държава с най-добри резултати е Естония, която се нарежда на 6-о място. Най-зле са се представили учениците от Тунис, които имат среден резултат 382 точки.

2% се справят с най-трудните задачи

Едва 2% от българчетата, участвали в проучването, са успели да решат най-трудните задачи. 49% са се справили с най-лесните, а още толкова с тези със средна трудност. Това, според Светла Петрова от Център за оценяване в предучилищното и училищното образование, показва "умерени умения" за решаване на проблеми в екип.

Те включват правилни решения за справяне със съответната задача, за разпределяне на работата и ролите, за справяне с конфликтни ситуации, за мотивиране на екипа, за контрол на хората, с които се работи. Това са все качества, които се изискват масово от работодателите при подбор на персонал.

Данните за България показват, че момичетата се справят по-добре с работата в екип. Същата тенденция се наблюдава и в останалите държави. По-лоши резултати имат децата, които редовно бягат от час и отсъстват от училище, такива, които учат в училища, където отсъствията са чести, както и тези, които са били обект на тормоз в клас.

Промяна в преподаването

Според Светла Петрова за подобряването на уменията на учениците да решават проблеми заедно трябва промяна в методите на преподаване по всички предмети. За целта е нужна целенасочена квалификация на учителите. За екипната работа помагат добрите взаимоотношенията на учениците с родители, учители, съученици.

Задачите, с които са оценявани уменията за работа в екип, въобще не се използват в българското училище. Те се решават онлайн, партньорите на ученика са виртуални, а комуникацията става с чат. Единият виртуален съотборник пречи на екипната работа, а другият обикновено съдейства. Според ситуацията детето трябва да избере правилния отговор, който да доведе до успешен край общата работа. За целта трябва да състави план за действие, да разпредели ролите, да се справи с партньора, който спъва работата, и в същото време, да го мотивира да участва. Освен това трябва да контролира кооперативния партньор, който също може да пречи на общата работа.

Примерна задача от изпитването може да видите тук.

Още от България

Подкрепяте ли втори кабинков лифт в Банско?