Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Помак да се наричаш

31 коментара
Помашки събор в Корница

Още през 1842 г. чешкият етнограф Павел Йозеф Шафарик отбелязва, че не става въпрос за старо мюсюлманско население, а за новопомюсюлманчени християни, отказали се от вярата си поради “дълговременно притеснение, но пазещи и сега още родния си език”. Три десетилетия по-късно, през 1875-та, австрийският пътешественик Феликс Каниц пише, че "всяка религиозна омраза е чужда на преминалите към мохамеданството българи, навсякъде тези мюсюлмани помаци живеят в пълна хармония със своите християнски кръвни братя”.

Година след него в своята "История на българите” чешкият славист Константин Иречек ще обърне внимание, че "много българи приели исляма и най-вече районите около Ловеч все още са населени с така наречените помаци, т.е. българи мохамедани.'’

Хора със смесена идентичност...

Проф. д-р Евгения Иванова, етноложка от софийския НБУ, не приема понятието "българо-мохамедани”, тъй като пророкът Мохамед е забранявал с името му да се нарича каквото и да било. Тя предпочита названието помаци, защото повечето членове на тази общност така наричат себе си, макар научното им наименование да е "българи мюсюлмани”. Когато една група е междинна – българи по език, мюсюлмани по религия – обяснимо е тя да бъде маргинализирана и това се случва често при групи със смесена идентичност.

Друг е въпросът, че помаците винаги са ги определяли отвън. Просто не са им позволявали да имат собствена идентичност, самите те да решават какви искат да бъдат. Да не говорим за "възродителните процеси” от 1912-13 година, от началото на 40-те, след което през 50-те, 60-те и накрая 70-те години по времето на тоталитаризма, когато спрямо тази група се води не само политика на определяне отвън, но и на асимилация, на вменяване на идентичност, което по принцип е недопустимо.

Смехотворно от академична гледна точка е твърдението, че помаците са отделен етнос, но подобни опити са разбираеми в светлината на споменатата вече двойна маргинализация и на недопускането на тези хора да определят сами какви са те, казва проф. Евгения Иванова.

... и насилствено асимилирани

Греховете на българската държава към помаците са големи, смята от своя страна доц. Михаил Иванов, съветник по етническите въпроси на президента Желев. Малко се знае, че след първата от Балканските войни, между 1912 и 1920 година, 40 на сто от помаците в Южна България са били принудени да напуснат родните си места, много села били опожарени, имало е редица актове на насилие и това принудително "хигиенизиране” на населението допълнително ги е отблъснало.

Председателят на партията "Свобода и достойнство” от Реформаторския блок Корман Исмаилов също е убеден, че върху помаците са правени много опити за насилствена асимилация, поради което днес те проявяват различни и сменящи се политически предпочитания. Това показва, че нито една политика във времето не е заслужила трайно тяхното доверие за интеграцията им. В България все още има хора, които гледат на нацията като на етнонация, а не като на гражданска общност, смята десният политик.

Патриотично обединение ПОМАК

Проф. Иванова цитира изследвания, според които близо 30 на сто от помаците се определят като българи, а едва 5 процента - като турци. Нямаме точни данни за тези, които се самоопределят като помаци поради крайно непрофесионалното отношение на българската демографска статистика, твърди от своя страна доц. Михаил Иванов. Той изтъква, че при последното преброяване отново е премълчано съществуването на тази специфична група и за нея не са дадени никакви количествени характеристики. Но така или иначе става дума за 60-70, максимум за 100 хиляди българи мюсюлмани в страната, като значителна част от тях са под силното влияние на ДПС.

Така възниква въпросът има ли фундамент за създаването на поредното ново етническо формирование ПОМАК - "Патриотично обединение за многообразие, автентичност и култура”, и доколко то би нарушило деликатните етнически баланси в България?

"Става дума за конюнктурни опити, основани върху вярването, че етнорелигиозната принадлежност предопределя донякъде и политическите предпочитания", пояснява за ДВ Корман Исмаилов. Сиреч, недоверието към съществуващите политически партии евентуално би могло да създаде почва за появата на някаква нова формация, която акцентира и докосва точно тази струна в сегашния емоционален момент.

Толкова много прецеденти

А защо не обръщаме внимание на националистическите формации, които също никнат непрекъснато, пита риторично проф. Евгения Иванова. В една демократична държава би трябвало да има нормални партии с привърженици от всякакви видове религиозни групи. "В България вече направихме прецедент с ДПС, създадохме и "Атака", а след това приехме всичките ѝ разклонения и епигони. Няма защо да се учудваме тогава, че една група, която се чувства непредставена, иска да създаде своя партия", смята българската етноложка.

Доколкото познава населението в Родопите тя смята, че идеите на водещата фигура на ПОМАК Ефрем Моллов нямат почва.

"Който е чел книгите му, ще се увери, че те са неаргументирани, в тях липсват източници, а твърденията му за събития и важни исторически лица са необосновани", казва и доц. Михаил Иванов. Той също смята, че идеите на новата формация до голяма степен са несъстоятелни.

Посланието на Каравелов

В излизащия в Букурещ от 1869 до 1873 български вестник "Свобода” енциклопедистът Любен Каравелов помества статия, в която разглежда родството между българи, християни и мюсюлмани и общата им борба срещу турците. "Най-забележителното в песните на помаците е това, че езикът им е чист – без турски думи и без турска конструкция, звучен и съхранил повече своите старобългарски форми, нежели езикът на православните българе. Аз не говоря вече за това, че в езика на помаците се не срещат гръцки думи или гръцко влияние, които са внесени от т. нар. гръцко образование между православния български народ'', пише Каравелов за българите мюсюлмани.

Оценка, която може би е валидна и до днес.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

31 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #31

    Само изкам да питам В Англия има ли партия на Индийците и Пакинстанците? Или в Холандия партия на Суринам? Само да ви кажа, че толкова лишени от идеи нови партии и до такава степен изчерпани морално хора ни управляват. А новите още толкоз по прости като този Ефремов. Такива като него нямаше да ги има Изобщо ако Българите си знаеха историята. Тогава място за манипулации нямаше да има и всички ще са добре мюсулмани и христяни и евреи. Българите не са щестливи защото са РОБИ, на какво може да се радва

  2. Анонимен
    #30

    не познавате тези хорица техните гаражи на колите са 1 км от селата няма кражби достоини и предани дядо ви иван кафето б геран вр

  3. Анонимен
    #29

    Колко мнооооого емисари на чужди интереси: Турци, Цигани, Помаци, Македонци, Арменци, Евреи, Гърци, Руснаци, Украинци, Власи, Румънци, Каракачани, Татари, Черкези, Сърби, Албанци, Гагаузи, Шопи, Тракийци, Добруджанци, Капанци, които са си от много време, а сега и по-нови: чиченци, англичани, виетнамци, индийци, иранци, сирийци, американци, африканци. Имаме и германци, чехи, поляци, французи, италианци, южноамериканци. ИМА ЛИ ОЩЕ? Какво ще стне ако тръгнат да правят политически партии на етническа или верска основа? Болен-Волен вече е казал!

  4. Анонимен
    #28

    дано покварените съдии НЕ РЕГИСТРИРАТ тая новоизмислене етническа партия от Запада и Турция може би,целта е да се приближат и прилапат южна България и даже да ни докарат Гражданска война.

  5. Анонимен
    #27

    Мдаа,"разделяй и владей".....

  6. Анонимен
    #26

    Ползват свободата на изповядане на религия заради невъзможността да ползват политическа партия със сепаратистка платформа. Това е пределно ясно. Само че свободното изповядане на релития, па било то и партийна, не е задължително за всички в рамките на държавата.

  7. Анонимен
    #25

    МЪНИ абе глупендер и исляма е универсална вяра. Защото дава представа кой и как е създал света, какво е мястото на човека в него, как човек трябва да се отнася към създателя си, какво го очаква в живота и смъртта.

  8. Анонимен
    #24

    МЪНИ
    хареса ми обясненето на Евг. Иванова допълнено от Михаил Иванов. Вярно е че именно репресиите върху помаците консолидрат тази етвокултурна общност. Въпросът е там че религиозното при тях е водещо спрямо етничското, така че в крайна сметка те не се чувстват българи мюсюлмани , а просто помаци- хора с някакъв друг етнос (но какъв те трудно могат да обяснят или даже да обосноват) с изразена мюсюлманска вяра. Всяко налагане на ръзбирането че са българи предизвиква в тях ответна реакция в

  9. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #23
  10. И.Иванов, Швеция
    #22

    "ХРИСТИЯНИН", АМА ТЪПАК ! """ Анонимен 23:42 | 08.12.2013 ... Главното тук е религията или по-точно Християнската Вяра, която е универсална човешка и човечна Вяра на смирение и толерантност - говорейки за светски аспекти. Обратно, мохамеданството се е появило към 6ти век след Христа, като вид агресивно и ретроградно арабистко невежество, което чрез османлиите през 14 век превзема България, а през 15ти Константинопол и целия Балкански полуостров. """ ГЛАВНОТО ТУК Е, ЧЕ ТЪПАК НАПРАВО СЕ ДОКАЗВА КЪМ 21-ВИ ВЕК КАТО ЕДИН ВИД АГРЕСИВЕН РЕТРОГРАДЕН БАЛКАНСКИ НЕВЕЖА !

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.