Ти си това, което четеш

Прекратява се концесията за летище София

20:13 | 20 март 2017 | 5 коментара

Процедурата за концесионирането на летище София се прекратява. Това съобщиха от транспортното министерство в понеделник. Мотивите за взетото решение ще бъдат обявени от служебния министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев във вторник.

Така след четири удължавания на срока за подаване на оферти за получаване на 35-годишно право за управление на столичния аеропорта процедурата се спира, точно каквито са исканията на БСП, на синдикати и на служители на държавното дружество, управляващо в момента летището.

Предложенията за стопанисване на аерогарата в София трябваше да се подават до 19 май и да бъдат публично отворени на 21 май, като очакванията бяха, че важното решение за бъдещия оператор ще бъде взето от новия кабинет.

Предишните удължавания бяха с мотив "искане на кандидат-инвеститори". Неофициално като такива са сочени турският холдинг "Лимак" (Limak Holding), който строи трето летище в Истанбул. Коментираните намерения бяха той да участва с руската "ВТБ Капитал" (VTB Capital) и швейцарската "Флугхафен Цюрих" (Flughafen Zuerich).

За сигурен се смяташе и операторът на летище Франкфурт – "Фрапорт", който у нас вече управлява на концесия морските летище във Варна и Бургас, заедно с  “Еърпорт Сървисиз България", която е на "Химимпорт", притежаваща авиокомпанията "България Ер" – един от големите длъжници на летище София с борч над 60 млн. лв.

Като претендент се сочеше и турската ТАВ, която управлява истанбулското летище "Ататюрк".

Предишният министър на транспорта Ивайло Московски твърдеше, че интерес към концесията са проявили още преди обявяването на процедурата  операторите на летищата в Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Ванси, Лион, Дъблин, както и инвестиционният фонд зад лондонското летище "Хийтроу".

Изискванията към кандидатите бяха минимално еднократно концесионно плащане от поне 660 млн. лв., с които рябваше да се погасят дълговете на БДЖ и да се купят нови влакове. За железницата обаче вече се готви друг вариант за рефинансиране след проявения китайски интерес за съвместен бизнес. Отделно операторът на летището трябваше да плаща годишно концесионно възнаграждение не по-малко от 7 на сто от общия размер на нетните приходи на летището от всички дейности за текущата година.

Също така концесионерът трябваше да вложи минимум 306.545 млн. лв. в развитието на столичния аеропорт в следващите 35 години. Операторът трябваше да изгради напълно нов пътнически Терминал 1 на мястото на сегашния, който да има седем ръкава и 5 вход-изходи за пътници с капацитет на обслужване 3 млн. пасажери годишно.

Какви действия ще предприеме служебното правителство след прекратяването на концесията предстои да се разбере.

Още по темата
Още от Бизнес