Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Премиерът ще контролира службите, управляващите ще решават ролята на президента

12 коментара
Сн. БГНЕС

БСП и ДПС все още нямат обща позиция за ролята на президента в специалните служби, но се очаква в началото на годината с нова сила да разпалят дебата за правомощията му.

 Във вторник вицепремиерът и вътрешен министър Цветлин Йовчев потвърди, че е готов нов вариант на законопроекта за национална сигурност и предстои да мине през съгласуване.

Документът регламентира основно правомощията на Съвета по сигурността към премиера и отново залага идеята за създаване на разузнавателен борд, който да координира и контролира спецслужбите.

Въпросът за подчинеността на службите обаче ще бъде решен в пленарна зала, като БСП и ДПС вече обявиха, че не смятат да се съобразят с постигнатото миналата година съгласие Националната служба за охрана (НСО) да остане под шапката на президента, а цивилното разузнаване да премине към изпълнителната власт. Мястото на службите може да бъде регламентирано чрез рамковия закон за национална сигурност или чрез приемането на отделни устройствени закони.

"Към Съвета по сигурност са необходими още две звена, които са изключително важни. Едното е това, нека да го наречем условно, за да стане по-ясно, аналитично звено, което ще събира цялата информация не само от службите, а и от други организации, ведомства, министерства и на база на които ще прави анализ на риска, ще дефинира зараждането на кризи в зародиш и ще предлага какво трябва да бъде предприето като мерки, за да бъдат управлявани тези кризи успешно. Това е мястото, където при възникване на криза министър-председателят ще може от там ефективно да управлява криза заедно с екип, който му е предложен от Съвета по сигурност или който той е избрал в зависимост от вида на кризата", обясни Йовчев пред БНР.

В качеството си на опозиция БСП и ДПС миналата година разкритикуваха много от идеите на Йовчев, който заедно със сегашния заместник-вътрешен министър Васил Маринов участваше дейно в подготовката на първия вариант на закона докато двамата бяха част от администрацията на президента Росен Плевнелиев. Тогавашният проектозакон, който също бе съсредоточен в Съвета по сигурността, мина на първо четене в парламента, но не получи подкрепата на двете партии.

Във вторник Йовчев не отговори конкретно на въпроса дали очаква промяна в техните нагласи, като коментира, че "в края на краищата народните представители ще решат какви да бъдат текстовете в един такъв законопроект".

"Сега тепърва в комисиите ще има дискусии, предполагам, че ще. . .променят някои от текстовете, и т.н. Но един такъв законопроект е необходим", каза Йовчев.

В парламента ще намери отговор и въпросът за бъдещето на двете служби под шапката на президента – Националната служба по охрана (НСО) и Националната разузнавателна служба (НРС).

В рамките на консултациите по закона под егидата на държавния глава Росен Плевнелиев миналата година се стигна до съгласие цивилното разузнаване да мине към изпълнителната власт, а НСО да остане при държавния глава. След изборите обаче БСП и ДПС обявиха, че смятат да извадят и НСО от президентството, и лансираха идеята да лишат президента от правомощието му да назначава със свой указ шефовете на Националната разузнавателна служба (НРС) и на Националната служба за охрана (НСО).

Въпросът за двете служби ще бъде решен едва в пленарна зала, като от БСП преди време открито   признаха  , че го обвързват с поведението на Росен Плевнелиев.

От ДПС потвърдиха пред Меdiapool, че стоят зад позицията, че мястото на НСО е в изпълнителната власт. Председателят на парламентарната военна комисия Янко Янков (ДПС) коментира обаче, че тепърва започва съгласуването на позициите.

"Не става дума за отнемане на пълномощия на президента. НСО е част от системата за национална сигурност. Тя трябва да обслужва политиката, която се реализира от изпълнителната власт. Президентът също е част от политиката и, ако има орган, който да контролира службите, представители на президента също трябва да бъдат в него", коментира Янков.

Той каза още, че остава открит въпросът как ще се назначават шефовете на службите, но потвърди идеята за участието на парламента в избора им. В момента шефовете на НРС и НСО се назначават от президента по предложение на Министерския съвет.

В БСП още няма твърдо решение по въпроса, който според неофициална информация от левицата предстои да влезе в дневния ред на партията до края на месеца.

Президентът Росен Плевнелиев обаче вече обяви, че не е готов да се раздели с още правомощия по отношение на специалните служби. Още в началото на управленския си мандат БСП, ДПС и "Атака" промениха Закона за ДАНС, с който лишиха президента от правомощието му да има последната дума за назначението на председателя на спецагенцията, превърната междувременно в най-мощната силова структура в държавата. Веднага след това за председател на ДАНС бе избран Делян Пеевски от ДПС.

Освен Закона за национална сигурност парламентът трябва да обсъди и отделни закони за НСО, военното и цивилното разузнаване. Техни проекти бяха изготвени още по време на ГЕРБ, като до политически консенсус се стигна само по отношение на служба "Военна информация" към Министерството на отбраната.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #12

    Президентът всъщност изобщо не заслужава своя пост - по най-бързият начин трябва да му се отнемат правомощията, защото вече му се нагледахме на скандалите. То не би офшорки, то не и връзки с олигарси и какво ли още не..

  2. Анонимен
    #11

    Без въобще да визирам личността на настоящия или бъдещи президенти, считам, че е логично НСО да бъде на подчинение на изпълнителната власт по две причини: първо- президентът като институция има повече протоколни функции, независимо, че е главнокомандващ и че назначава посланици, всичко това е формално и пак зависи от волята на изпълнителната власт; второ- в чисто оперативен план, броят на обслужваните от НСО в президентската институция е незначителен в сравнение с този на лицата от висшия ешелон на изпълнителната власт. Президентът е просто един потребител на услугите на НСО, той няма нито структура, нито компетентност, които да ръководят подобен род полу-военизирано звено.

  3. Анонимен
    #10

    И.Иванов, Швеция

    НАЗНАЧЕНИЯТА - ГОРДИЕВ ВЪЗЕЛ НА БЪЛГАРСКИЯ ПОСТКОМУНИЗЪМ

    """ Управляващите възнамеряват да лишат президента от правомощието му да назначава със свой указ шефовете на Националната разузнавателна служба (НРС) и на Националната служба за охрана (НСО). """

    В случая е разумно - еднолична абсолютно-монархическа власт на политик да назначава висши бюрократи на държавата на гражданите не е демокрация на държавата им.

    Ще е положителна промяна, но ако не бъде последвана от масови подобни

  4. Анонимен
    #9

    Росен Плевнелиев, християнин, а хороскопи продавал. Вярва, че в предишен живот бил ирландска пастирка. Сега вярва, че е президент. И на такъв да му оставиш служби?!

  5. Анонимен
    #8

    4,5,6,7 Президентските защитници биха могли да измислят нещо по-смислено от простотиите, които са написали.Но толкова ви е капацитетът ви.

  6. Анонимен
    #7

    Орешарски Ага - управител на Северозападна Европейска Турска Провинция Булгаристан.

  7. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #6
  8. Анонимен
    #5

    ВЕЧНА ДРУЖБА С КОРЕЙСКАТА НАРОДНА РЕПУБЛИКА!

  9. Анонимен
    #4

    Бавна, но сигурна реставрация на комунистическите порядки. Друго не може и да се очаква, тъй като така или иначе почти абсолютно всички политически образования в България са генерирани от комунистическата партия. От 1989 г. насам в България се разиграва театър, по скоро цирк, че уж нещо се променя или уж нещо ще се промени. Просто няма кой да направи това. Всички, които имаха различно от комунистическото мислене бчха или избити или изгонени от страната. В България не остана критична маса. която би

  10. Анонимен
    #3

    Може да му липсва на Плевнелиев първа дама, но акъл не му липсва, докато на Йовчев и Орешарски им липсва морал, за дамите незнам, може да предпочитат кавалери.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.