Призив за отмяна на "мажоритарния елемент"

Eкип на Mediapool | 16:54 | 16 април 2009 | 61 коментара
Приетият в сегашния му вид т.н. "мажоритарен елемент“ в избирателния закон грубо нарушава политическите и гражданските права на българските граждани. Това е мнението на екипа на електронното издание Mediapool, който заедно с Института за маркетинг и социални изследвания MBMD и Българския хелзинкски комитет смята за свой публичен дълг да даде гласност на поредния груб опит за подмяна на демократичните принципи и за манипулация на политическия процес.

Управляващото мнозинство имаше на разположение четири години, за да изготви цялостни промени в избирателната система, или поне две, ако считаме, че стартът на този процес е даден от призива на президента Георги Първанов през 2007 г. Всичкото това време обаче бе прахосано, а от гледна точка на "компромисния" резултат (според меката квалификация, дадена от "поръчителя" на "мажоритарния елемент") явно целта е била просто да се симулира активност.

В крайна сметка нововъведенията в изборното законодателство не са изненадващи. Те отговарят на политическите, моралните и идеологическите представи на мнозинството за това как трябва да се употребява властта.

Последните дни показаха недвусмислено, че това са методите на хунтата – безогледно сключване на сделки със съмнителен обществен интерес; щедри бюджетни подаръци за безсмислени проекти в определени общини; обявяване на изкуствени кризи там, където ги няма с явна пропагандна цел, но за сметка на данъкоплатците; разправа с опозицията чрез съдебната власт, с подставени лица вътре в нея и, разбира се, чрез стъкмени в последния момент поправки в изборния закон.

За пазарлъците, дали живот на "мажоритарния елемент" и двойно по-високата бариера за коалициите няма смисъл да се говори – те дори не бяха скрити, а "експонирани" и дори посочени от премиера като аргумент защо БСП приема по-високия изборен праг. Зле скроените процедурни хватки и трикове, осигурили прокарването на "чрезвичайното" законодателство, щяха да изглеждат като жалка пародия на пропаганден филм от болшевишките времена, ако не бяха част от опасната подмяна на демократичните процедури.

Въведеният "мажоритарен елемент" е следствие и резултат именно на тази порочна политика. Но дори да се абстрахираме от конюнктурните цели на тази политика, разписаният в закона "мажоритарен елемент" е носител и на собствен "фабричен дефект".

Законът нарушава конституционни и граждански права

Приетите разпоредби за избор на 31 мажоритарни депутати грубо нарушават конституционно гарантираните права на гражданите. Освен това те са пряко и тежко нарушение на гражданските и политическите права на хората у нас, права, които България е длъжна да спазва по силата на конституцията и на участието си основополагащи договори по правата на човека като Международния пакт за гражданските и политическите права (МПГПП) и Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи (ЕКПЧОС).

Най-простата сметка показва, че с това нововъведение открито, явно и брутално се нарушава принципът на равенство на гражданите пред закона, провъзгласен от чл. 6-ти на конституцията, който гласи: "Чл. 6. (1) Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права. (2)Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние.“

С гласуваното изменение всеки от 31-те избирателни района ще излъчва по един мажоритарно избран народен представител. Но те са несъпоставими по население и така 367 хиляди избиратели от 23-ти софийски избирателен район, ще избират един депутат, а 3 пъти по-малко избиратели от райони като Видин, Смолян, Разград, Силистра или Търговище ще избират също по един мажоритарен депутат.

Така гласът на един човек от тези (и от други) избирателни райони, става 3 пъти "по-тежък“, става много по-значим от гласа на един човек от някой от големите градове.

Това е очевидна неравнопоставеност, явна дискриминация, която конституцията изрично забранява. От друга страна, тя е в очевидно противоречие с изискванията на чл. 25, ал. 2 от МПГПП, който постановява, че всеки човек има право "да гласува и да бъде избиран в истински, периодично провеждани избори, при всеобщо, равно и тайно гласоподаване, гарантиращо свободното изразяване на волята на избирателите“.

Не можем да говорим за равно гласоподаване при наличието на тази дискриминация.

По същия начин положението за 31-те мажоритарни избраници драстично нарушава и чл. 3 от Допълнителния протокол към ЕКПЧОС, който изисква "провеждането на свободни избори през разумни периоди с тайно гласуване и при условия, осигуряващи свободното изразяване на мнението на народа при избиране на законодателното тяло“.

При положение, че чрез това нововъведение мнението на малка част от народа е много по-важно от мнението на други, големи негови части, можем ли сериозно да говорим за "свободно изразяване на мнението на народа“?

Ние, Български хелзинкски комитет, екипът на МБМД и на Mediapool смятаме, че мнозинството в Народното събрание нанесе тежък удар върху политическите права и свободи на българските граждани.

Той, заедно с вдигането на изборния праг за коалиции и с драстичното увеличение на паричния залог за участие на партии в избори, които фактически лишават от правото да участват в избори малките и нововъзникващите партии и така орязват правата на хората, които биха искали да гласуват за тях, представляват очевидна заплаха за самото съществуване на демокрацията и за спазването на човешките права у нас.

Затова ние призоваваме всички политически и обществени сили, които ратуват за запазването на демокрацията и за спазването на правата на човека в България да осъдят тези законодателни новости.

Призоваваме президента Първанов да наложи вето на тези изменения. Отправяме призив към него, към народните представители, които не са подкрепили измененията, към Омбудсмана на републиката, призван да брани правата и свободите на хората, към главния прокурор, който според конституцията осъществява върховен надзор за законосъобразност, незабавно да се обърнат към Конституционния съд с искане той да отмени казаните по-горе изменения в избирателния закон като противоречащи на основни конституционни принципи.

Този призив е отворен за всички, които искат да се присъединят към него и молим да го потвърдят на следните телефони за контакт.


Пишете или се обаждайте на:

943 4876, 944 0670, 943 44 05 – Български хелзинкски комитет; bhc@bghelsinki.org  

944 20 26, 946 11 83 – МБМД; office@mbmd.net

Още по темата
Още от България

Как оценявате първата реч на президента Радев?