Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Прокуратура по руски или румънски модел

4 коментара
Прокуратура по руски или румънски модел

На 21 октомври е крайният срок, в който депутати могат да внасят предложения за промени в Конституцията. Дали някой ще се осмели да обели дума за прокуратурата?

Същата, която има 6% обществено доверие (според представително проучване от юни 2015 г. на Алфа Рисърч), която е свръхцентрализирана и копира казармения модел на съветската система/сега руска/?

При разписването на текстовете в конституцията касаещи прокуратурата, българският законодател е решил да препише прилежно от Руската конституция:

Чл. 129 от Конституцията на Русия: "Прокуратурата на Руската федерация е единна и централизирана структура, прокурорите са подчинени на по-горестоящите прокурори и на Главния прокурор на Руската федерация.”

Чл. 136 от Закона за съдебната власт на България: Прокуратурата е единна и централизирана. Всички прокурори и следователи са подчинени на Главния прокурор. Всеки прокурор е подчинен на съответния по-горестоящ по длъжност, а всички прокурори и следователи са подчинени на административния ръководител на съответната прокуратура”.

Както коментирахме неотдавна и в друга статия, румънският модел е противоположен – прокурорите са оперативно самостоятелни, забранени са писмените указания, а контролът на по-горестоящите прокурори е само по законосъобразност, но не и по целесъобразност. В българския закон за съдебната власт са развити до феодализъм правомощията на по-горестоящия прокурор и на главния прокурор, но основанието за това е най-вече в чл. 126 на българската конституция. В него е записано, че Главният прокурор упражнява надзор за законност и методическо ръководство над дейността на всички прокурори.

Неясното съдържание на института "методическо ръководство“, заедно с текстовете в Закона за съдебната власт, оставя в ръцете на Главния прокурор власт, която не само на гражданите, но и на изявени юристи се струва неконтролируема и безгранична. През 2005 г. проф. Мария Петрова дава особеното си мнение по отказа на Конституционния съд да тълкува именно този институт – "методическо ръководство“, като казва:

„…но (законодателите) не са конкретизирали съдържанието на двете общи понятия: надзор за законност и методическо ръководство и не са определили изрично всички правомощия на Главния прокурор. Съдържанието на тези правомощия не може да се изведе от разпоредбите на ЗСВ, които се отнасят до висшестоящите прокурори. Едва ли може в близко бъдеще да се очаква по законодателен път да се изяснят тези понятия… Убедена съм, че имаше правен и обществен интерес от тълкуването на чл. 126, ал. 2 от Конституцията.“, Съдия Мария Павлова, конституционно дело 10 от 2005 г.

Въпросът за прокуратурата не е само експертен, а основен за държавността. Добре е да се преразгледа "руският модел“ и да се анализират и възприемат полезните принципи и работещите практики в Европа, една от които е тази в Румъния. В тази посока ни водят и самите резултати:

В Румъния има явни резултати на прокуратурата в борбата с корупцията: за 2014 г. са осъдени 1 министър-председател, 2 министри, 5 депутати, 45 директора на публични институции, 24 кметове на общини. За 2013 г. са били осъдени 2 министри, 6 депутати/един от тях е бил председател на правната комисия в Парламента/, 2 председатели на общински съвети, 18 кметове. (Източник: Отчет на дирекция "Антикорупция“)

В Русия има явни резултати на прокуратурата в борбата с гражданското общество и опозицията:
1. Делата срещу опозиционера Алексей Навални от 2013 г. и 2014 г. и срещу брат му Олег Навални от 2014 г.;
2. Искането за екстрадиция на руския активист-опозиционер и социален предприемач Николай Кобляков – 2014 г.;
3. Присъдата срещу Константин Лебедев – 2012 г. Бивш член на комунистическата партия, който през 2005 г. основава движение "Смена”, а по-късно става депутат от опозиционната коалиция „Другая Россия”;
4. Присъдата срещу Сергей Удалцов от 2014г. – ляв опозиционен лидер, един от водачите на протестното движение през 2011-2013г.

Проверките на българската прокуратура срещу журналисти и граждански активисти за последните 2 години също се оказаха доста по-сполучливи от борбата с корупцията.
Не сме открили и няма да открием „топлата вода” в сферата на наказателното производство. Въпросът е кой от двата модела иска българското общество – румънски/европейски/ или съветски. От отговора на този въпрос зависят и резултатите, както е видно по-горе.

Дебатът за Конституцията обаче бе приглушен и поставен единствено на плоскостта „разделяне на ВСС”. Последното безспорно би било важно постижение, ако съдийската и прокурорската колегии могат да кадруват независимо една от друга - нещо, което все още е под въпрос. В тази посока е и докладът на Венецианската комисия, който макар и секретен/неясно защо!/ все пак изтече като информация в медиите. Една от констатациите в него е, че реформите са недостатъчни и че държавното обвинение в България е наследило модела на институциите от тоталитарния период.

На 13 октомври бе представен 11-ия брой на изданието „Юридически барометър”. Самото събитие се превърна в 3-часова дискусия за промените в Конституцията. Бяха защитавани десетки предложения за реформи, но не и някаква теза за работата на прокуратурата. Проф. Пенчо Пенев сподели, че е един от хората, които са писали глава 6 на Конституцията („Съдебна власт“), но професионалният му опит след това е показал, че тя има много недостатъци, които последващите поправки не са преодолели.

Твърде възможно е и с предстоящата 5-та поправка на конституцията тези недостатъци отново да не бъдат премахнати след „историческия компромис“ със статуквото.

Текстът е публикуван на сайта на Института за пазарна икономика.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Александър Тацов
    #4

    Прокуратурата е светая светих на посткомунизма, тя не може да се пипа!Задавали ли сте си въпроса, защо прокуратурата е част от съдебната власт?Ако това е пранилно, защо пък Адвокатурата да не бъде също част?

  2. Борис
    #3

    Прокуратурата не е съдебна, а е изпълнителна власт - следи за изпълнението на закона - и мястото и не е в Глава 6 на Конституцията "Съдебна власт". Съдебна власт са само съдиите - те взимат съдебните решения. Прокуратурата е част от съдебната система, а не от съдебната власт. Тя е част от изпълнителната власт.

  3. Александър Борисов
    #2

    България-за европейският модел!

  4. BLM
    #1

    Така е като нямаше лустрация.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.