Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Прокурорска проверка на строежа на "Марица" по сигнал на ОЛАФ

В изграждането участва "Пътища Пловдив", която беше собственост на Георги Гергов

15 коментара
Прокурорска проверка на строежа на "Марица" по сигнал на ОЛАФ

Прокуратурата проверява част от строежа на магистрала "Марица" по сигнал на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ), съобщиха от държавното обвинение.

В съобщението не е посочено нито кога е изпратен сигналът, нито по какъв повод е той. Казва се само, че прокурори и следователи от специализираното звено "Антикорупция" и агенти на ДАНС са влезли в сградата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) във вторник. Разследващите са иззели документи по дело, образувано по сигнал на ОЛАФ, за престъпления по служба и безстопанственост във връзка със строежа на лот 1 от магистрала "Марица".

Става въпрос за изграждането на участъка между Оризово и Димитровград. По документи неговото строителство започна през август 2011 г. и приключи четири години-по-късно. За изпълнител на обекта беше избрана италианската компания "Муратория Чементисти – Чи. Ем. Чи. Ди. Равена". Тя спечели търга за 31-километровия лот с цена от 133 млн. лв. без ДДС.

Интересното в случая е, че италианската фирма беше наела българската компания "Пътища Пловдив", по това време собственост на бизнесмена Георги Гергов, да строи магистралата.

В последните дни Георги Гергов е в светлината на прожекторите след като стана известно, че е организирал частна среща между бизнесмена Сашо Дончев и главния прокурор Сотир Цацаров в офиса си в ЦУМ. Поради тази причина лидерът на БСП Корнелия Нинова го принуди да подаде оставка от Изпълнителното бюро на партията, а той обяви, че цялата история е "активно мероприятие" срещу предстоящото правителство "Борисов 3"

Не е ясно защо проверката на точно тази отсечка от магистралата, която беше пусната в експлоатация през октомври 2015 г., започва чак през 2017 г., ако е имало нещо нередно по нея.

"За да не се попречи на разследването, повече информация ще бъде предоставена на по- късен етап", е отговорът, който дават от прокуратурата дори за информация, която по никакъв начин няма да попречи на разследването – от коя година е сигналът и за какво точно.

Инфарктният строеж на Оризово-Димитровград

Строителство на 31.4-километровата отсечка от Оризово до Димитровград започва на 2 август 2011 г. и по договор трябва да приключи до септември 2013 г. (25 месеца).

Но това не става. Напротив, изпълнителят - "Кооператива Муратория Чементисти – Чи Ем Чи Ди, Равена", който печели търга с най-ниската цена от 133 млн. лв. без ДДС, започва да иска още пари, за да довърши магистралата.

Италианците на практика са прехвърлили почти цялата работа на българския подизпълнител "Пътища Пловдив". Към този момент компанията е собственост на бизнесмена и лидер на БСП-Пловдив Георги Гергов.

Първото правителство на Бойко Борисов, а след това и правителството на Орешарски отказват да дадат пари без да гаранция, че обектът ще бъде приключен качествено и в срок.

Междувременно при кабинета "Орешарски" шефът на пътната агенция по времето на ГЕРБ Лазар Лазаров, отива да работи в "Международен панаир Пловдив", чийто мажоритарен собственик е Гергов.

Официално Лазаров не работи в пътната фирма на Гергов, за да няма конфликт на интереси, но най-вероятно го е консултирал. Строителството на магистрала "Марица" по времето на Десислава Терзиева - "министърката с розовото костюмче", по думите на Борисов - не помръдва, а Гергов вече е в преговори за продажба на фирмата.

През април 2014 г. става ясно, че сделката е финализирана и новият собственик на "Пътища Пловдив" вече е благоевградската "Агромах", която по времето на втория мандат на Борисов се явява "спасителят" на магистралите, строени от чужденци, които не могат да ги довършат.

Изпълнителят иска допълнително 76 млн. лв., за да довърши магистралата. В крайна сметка през 2015 г. на "Пътища Пловдив" са отпуснати 42.8 млн. лв. без ДДС и на 29 октомври същата година Бойко Борисов реже лентата на отсечката между Оризово и Димитровград.  Три месеца след откриването магистралата "стандартно" пропада.

Европейското финансиране за магистрала "Марица" от 260 млн. лв. обаче е спасено. Другият участък - между Димитровград и Харманли - е пуснат половин година по-рано.

Атаката по "Агромах"

След като благоевградската "Агромах" довърши инфарктните отсечки на "Струма" и "Марица", строени от чужденци и закъсняващи със сроковете, започна да печели търгове за нови участъци от магистрали, финансирани през настоящия програмен период 2014-2020 г. Тя е изпълнител на участъка между Благоевград и Крупник за 186 млн. лв. без ДДС. Договорът е подписан още в края на 2015 г., но и до днес строителството не е започнало, а причините за това са противоречиви.

За това пък "Агромах" попадна под прицела на прокуратурата. В началото на март 2016 г. държавното обвинение започна разследване за укрит от фирмата ДДС.

Досега няма публична информация за хода на делото.

Половин година по-късно изпълнителният директор на строителната компания Методи Бачев беше задържан от МВР за "пиянска" обида към Борисов. След този случай настъпиха тежки дни за компанията. Търгът за тунел "Железница", за който като фаворит се сочеше "Агромах", защото тунелът се намира посредата на нейния участък на магистрала "Струма", първо се забави подозрително дълго по времето на ГЕРБ. При служебния кабинет изчезнаха и документи от оферти на участници – нещо, което не се беше случвало през последните десетина години в пътната агенция.

Отсега може да се прогнозира, че едва ли прокуратурата ще успее да изкара нещо за магистрала "Марица" и по-скоро всичко е за отвличане на вниманието от скандала Цацаров – Дончев. Показателно за работата на обвинението е делото срещу бившия пътен шеф Веселин Георгиев, станал популярен с аферата "Батко и братко", който окончателно беше оправдан от съда.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Nikola Nikolov
    #15

    А Пловдивския панаир да не би аз да съм го харизал/подарил на свинаря??!! Някой спомня ли си КОЙ и кога извърши това престъпление ??

  2. Освен това от тогава и до сега ТАЗИ И ДРУГИ фирми на Гергов са ЦУНАЛИ десетки милиона от държавната банка, които няма да върнат НИКОГА!

  3. 2011 е голямага поръчка на италианците и КО. 2015 Руският консул -комунист Гергов е поискал 50 милиона да "оправи" мноого влажната почва след зимата..? Дори няма Количествено-стойността сметка към договора. И точно 50 милиона са платили за нищо на Пътища Пловдив. 2015-рязане на лентички-има клипове и много снимки.

  4. milan
    #12

    Кога прокуратурата ще провери Лукойл България,за години неплащаните данъци?

  5. [email protected]
    #11
  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #10
  7. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #9
  8. Pavlova
    #8

    Павлова що не \"изригва\"? Предният път по това време беше публикувана във всички Пеевски бухалки, а сега....

  9. ARROGANT
    #7

    Лилито пак шъ я напрай и АЗ отново шъ и резна лентата.

  10. Entdecken
    #6

    Що се отнася до магистрала Марица е редно да се знае че първоначалният и вариант по времето на Тошо-каскета е построена с парите на Шаха на Иран - Мохамед Реза Пахлави за да облегчи връзката с Европа, така че днешните комунета да не се фекат с помен от чужда пита. За съжаление Ислямската революция в Иран, инспирирана от Сибирската джамахшрия, е отрязала възможността за довършването на магистралата.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.