Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пропастта между професионалното образование и пазара вещае мрачни перспективи

8 коментара
Пропастта между професионалното образование и пазара вещае мрачни перспективи
Професионалното образование в България трябва да бъде модернизирано, така че в по-голяма степен да отговаря на пазарните реалности и да дава по-гъвкави възможности за обучение. Около този извод се обединиха във вторник ръководството на Министерството на образованието и експерти на Световната банка, събрани на кръгла маса по проблема.

Изследване на Световната банка сочи, че през 2025 г. населението на България ще намалее с 1.5 млн. души, което ще се отрази чувствително на работната сила в страната. Населението в работоспособна възраст ще намалее с 9% или със 750 000 души до 2020 година и за да преодолее тези негативни последици, страната ни трябва да увеличи производителността на труда и да повиши участието на работната сила на пазара на труда. Ако България успее да повиши участието на работната си сила на пазара на труда до средното за ЕС, ще успее да сведе намалението на работната сила до 100 000 души.

В момента обаче реалностите никак не са розови. Процентът на населението на възраст между 25 и 64 години, участвало в получаването на образование и обучение през 2006 година е само 1.3%. В същото време критериите на ЕС за 2010 година са 12.5% като професионалното образование и обучението трябва да бъдат едно от решенията на проблема. В същото време образованието на работниците е основен проблем за работодателите като според проучването на Световната банка той е сравним с корупцията и нестабилната политика.

Хуан Морено, старши експерт по въпросите на образованието в Световната банка, заяви, че един от основните въпроси за професионалното обучение в България е финансирането, идващо изцяло от държавния бюджет. Той допълни, че в същото време не се използва ресурсът на публично-частните партньорства и българските фирми не финансират обучението на служителите си.

Като друг проблем той очерта ограничените възможности за учене през целия живот поради скованата структура на системата на професионалното обучение и ранната специализация. Остарелите учебни планове и методи за обучение, недостатъчната ефективност на инвестираните средства и недостатъчното проучване на пазара на труда също са проблеми, с които България предстои да се справя.

Образователният министър Даниел Вълчев призна, че в момента има слабо сътрудничество на професионалните гимназии с бизнеса като от една страна работодателите подценяват тези училища, а от друга директорите не са достатъчно активни в търсенето на форми на сътрудничество. В същото време има професионални гимназии, които са на светлинни години от пазарните реалности и продължават да обучават децата на професии, които не се търсят.

"Училището е, за да се реализират децата в живота, а не за да се реализират учителите и само заради тях да се поддържат остарели специалности", заяви Вълчев. Според него ВУЗ-овете трябва да признават първата година на завършилите професионални гимназии, защото в момента се получава така, че завършилите специализираните училища започват да учат материала от нула в университета. "Това е загуба на публичен ресурс, защото за тяхното професионално образование държавата харчи пари", обясни той. Засега обаче университетите не искат и да чуят за тази опция, тъй като не е икономически изгодна за тях.

Световната банка препоръчва на България да се развива ефективна, универсална и мултифункционална съвременна система за образование и обучение, която дава първоначално, напреднало и продължително професионално обучение за млади хора и възрастни по начин, който непрекъснато да се адаптира към промените на пазара на труда.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 07
    #9

    ..

  2. ha
    #8

    Смях напира като прочетеш , че някакви се били "обединили" на някаква кръгла маса. Обединили са се след това чиновниците безделници около чашата и хапките на коктейла.

  3. Патриот
    #7

    Даниел Вълчев е най - слабото звено в системата на образованието, човекът затворил повече училища от турците за 500 години робство, съдбата не забравя хората затворили училище все едно да затвориш църква!

  4. фф
    #6

    Вълчев е един от малкото, които са "в час" в това правителство. Беше на страната на учителите по време на стачката и се пребори за парите, които искаха. Кой от другите льольвци може да се похвали с такъв успех? Освен това няма голям гаф за разлика от Гагаузовци, Станишевци, Орешарски, дементния Гайдарски, сменен в последствие от селяка Желев и т.н.

  5. Norman
    #5

    и аз мислим, че тоя министър е относително свестен и даже на фона на останалите крадливици от правителството е сравнително смел, много добре постъпи с лигльовците даскали и, кючекаджийките даскалици...ми как ниема да затвори училища като ниема деца.

  6. Лили Василева
    #4

    Не знам защо забивате в това става ли министъра или не и колко училища са закрити. Проблемът е много по-сериозен. Става въпрос за това с какъв ресурс ще работи икономиката ни след 20-25 години. И за да се избегне бъдеща криза, трябва да се мисли отсега.

  7. Einstein
    #2

    Със сигурност при правенето на сметки са пропуснали да отчетат, че почти всички работещи в областта на информационните технологии непрекъснато се обучават на нови неща, предимно сами.

  8. statistikut na dyavola
    #1

    Svetovnata banka i Vulchev razbiha bulgarskoto obrazovanie i nauka. 50% ot dezata ne mogat da pishat pravilno, 60% ne znayat bulgarskata istoriya. Bravo "orli", bravo "reformatori"!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.