Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Проверка на НЗОК потвърди нарушения в случая с починала в “Света Екатерина“ пациентка

3 коментара
Проверка на НЗОК потвърди нарушения в случая с починала в “Света Екатерина“ пациентка

Проверката на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) по повод смъртния случай на пациентка в болница “Света Екатерина“ е приключила и са констатирани нарушения, обявиха от институцията в сряда, въпреки че преди два дни болницата отрече да е хваната в нарушения.

Проверката започна след смъртен случай на пациентка, за която се появиха спекулации в медиите, че е починала докато е събирала пари да доплати за скъпо медицинско изделие. От болницата отрекоха причината да е заради доплащането и обясниха, че жената просто не е дочакала процедурата, но въпреки това разкритикуваха наложените от НЗОК нови, по-ниски цени на някои медицински изделия, по които фондът ще плаща през тази година.

Спорът възникна, след като НЗОК обяви, че ще плаща на по-ниски цени на болниците за някои медицински изделия след като е взела предвид най-ниските предлагани цени от производителите и след направен анализ на цените в други европейски държави, който показал, че някои изделия се продават значително по-скъпо у нас отколкото например в Германия. Болници обаче оспорват новите по-ниски цени с аргумента, че ако фирмите откажат да се съобразят с тях, пациентите ще трябва да доплащат по-високи суми за консумативите, за много от които болните и досега доплащат хиляди левове. Доставчиците на изделия пък се оплакаха, че цените са наложени еднолично от касата.

Пациентката е приемана три пъти в болницата

В крайна сметка проверка на НЗОК в “Света Екатерина“ по конкретния казус на починалата пациентка е установила, че на жената е бил даден да подпише празен формуляр, с който се съгласява да доплати за медицинско изделие без да се посочва нито конкретното изделие, нито сумата, а в същото време въпросната аортна клапа, която е трябвало да ѝ бъде поставена не е била налична в болничната аптека. Малко след като е дала писменото си съгласие, жената е починала.

В медицинската документация на пациентката са отразени три хоспитализации в лечебното заведение, в рамките на 30 дни. Пациентката е постъпила за пръв път в “Св. Екатерина“  на 27 март 2018 г. по клинична пътека (КП) №29 “Диагностика и лечение на остра и изострена хронична сърдечна недостатъчност без механична вентилация“. Жената е приета по спешност, с множество заболявания. Болната е изписана от болницата на 30 март 2018 г., като още същия ден – 30 март 2018 г., е приета повторно за лечение, в същото лечебно заведение, по КП 25 “Диагностика и лечение на нестабилна форма на ангина пекторис с инвазивно изследване“, обясняват от НЗОК. 

В епикризата, в частта “Кардиологично обсъждане“, е записано: “На кардиохирургично обсъждане, пациентката се прецени, като показана за кардиохирургично лечение. Предвид възрастта на пациентката и придружаващи коморбидности пациентката следва да бъде обсъдена за включване на чакащата листа“.

От лечебното заведение бе предоставен на контрольорите и протокол от заседание на Кардиохирургичен консилиум (02.04.2018 г.). В  протокола се казва: “Проведоха разширено кардио-хирургично обсъждане въз основа на придружаваща медицинска документация, клинични и лабораторни изследвания, функционални показатели, образно изследване и оценка на риска....Въз основа на цялостната клинична оценка и изчисления перипроцедурен риск се взе решение че пациента е показан за перкутанна клапна реконструкция – TAVI, MitraClip, балонна валвулопластика.“

Пациентката е дехоспитализирана на 2 април.

Жената постъпва за трети път в болницата на 21 април 2018 г., в 17.51 часа, по КП№18 “Инвазивна диагностика при сърдечно-съдови заболявания с механична вентилация“. В 1.30 часа след полунощ на 22 април т.г. тя е починала.

Празна декларация за доплащане

В предоставената от лечебното заведение медицинска документация за пациентката е приложена Декларация за доплащане на медицинско изделие или не реимбурсирани от НЗОК. В Декларацията има положен подпис на декларатор от 21 април Документът съдържа няколко текста, единият от които е: “Информиран съм, че цената, определена за заплащане от НЗОК (съгласно НРД 2018 г.) за медицинско изделие.....е........лв. и по своя воля и доброволно избирам медицинското изделие.........., чиято цена е.......лв., и съм съгласен да доплатя разликата в размер на....лв.“

Декларацията е празна, не е ясно за какво медицинско изделия става дума и каква сума следва да доплати пациентката.

Болницата не е заявявала пред НЗОК нужното изделие

Според магистър фармацевта, управител на болничната аптека, аптеката не е разполагала с транскатетърни клапи. Високотехнологичните импланти се поръчват след заявка от съответното звено и след одобрение на ръководството. До 27 април т.г., когато приключва проверката, в деловодната система на НЗОК не са постъпили документи с искане от лечебното заведение за издаване на разрешение от управителя на институцията за доставяне на медицинското изделие "транскатетърна аортна клапна имплантация – TAVI“ за тази пациентка.

Изследвания от лекар без специалност

И при трите хоспитализации е извършено високоспециализирано изследване – ехокардиография или диагностичен ултразвук на сърце (като при първата хоспитализация са извършени две изследвания) от лекар без специалност, което е отразено в медицински документ, подписан от един и същ лекар. Лекарят е без придобита специалност и не е включен като изпълнител в „Списък на специалистите, извършващи болнична помощ, както и в „Списък на специализантите, оказващи болнична помощ“ - неразделна част от инидивидуалния договор на лечебното заведение с касата.

Изследването е задължителна диагностична процедура за изпълнение и заплащане на клиничната пътека от НЗОК, като има изискване лекарят специалист, който извършва това изследване, да е с придобита специалност и да притежава допълнителна квалификация/сертификат за ехокардиография – базово ниво.

Съставен е протокол от проверката, който е връчен и подписан от представляващите лечебното заведение.

Право на лечебното заведение е да възрази в 7-дневен срок по направените констатации, отразени в протокола.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. trezwomislesht
    #3

    Нека тежи на съвестта на д-р Москов, който въведе списъка с чакащи за болниците. И на кожодерите доставчици на медицинските изделия. И на тези от касата, които избират да се плащат или не медицински изделия, а в същото време да плащат безумни средства за лечение на безнадеждно болни. Аз лично си платих 8000лв. за титанови импланти/касата не ги заплаща/ - около 20гр. при цена н метала много под 100лв/кг.

  2. lindentown
    #2

    Пълна смрад идва на талази от "Св. Екатерина". Дано има Господ!

  3. stefanmg
    #1

    Ало Генчо, много скъпо продаваш тези клапи, пациентите не дочакват да им ги сложат...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.