Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Радев пробва да "спре" търга за тол системата чрез Фейсбук

Търгът бе временно прекратен след поредно обжалване на фирма, а Борисов нареди на Павлова да разясни на Радев, че поръчката не е нова

24 коментара
Радев пробва да "спре" търга за тол системата чрез Фейсбук

Новата година започна с поредното временно спиране на търга за въвеждане на тол системата за платено преминаване по пътищата, съчетана с неинституционален опит на избрания президент Румен Радев за намеса в процедурата и ответна реакция на премиера в оставка Бойко Борисов, състояща се в изпращането на регионалния министър Лиляна Павлова да дава разяснения на Радев.

Търгът на стойност 200 млн. лв. в крайна сметка се оказа временно спрян поради подадена поредна жалба, този път от чешката фирма "ТоллНет", става ясно от съобщението на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) във вторник.

Невстъпилият в длъжност президент реши да се намеси в работата на АПИ

Румен Радев, който под предлог, че не е встъпил в длъжност, отказа да сподели с настоящия президент отговорността за едно съвместно служебно правителство, реши да се намеси директно в делата на изпълнителната власт, настоявайки да бъде спряна обществената поръчка за тол система, възобновена на 29 декември 2016 г. По конституция държавният глава няма право на такава намеса, а самият Радев не би трябвало да има морално основание да прави това и като гражданин, след като обяви за неконституционно предложението на президента Росен Плевнелиев да посочи състав на служебен кабинет.

"Напомням, че премиерът Бойко Борисов на заседанието на МС от 21 декември 2016 г. нареди на своите министри спирането на всякакви обществени поръчки. В случай, че те са неизбежни, министър-председателят заръча те да се консултират с моя екип", написа Радев във Фейсбук профила си – трибуна, от която очевидно възнамерява да командва държавата.

Отговорът на пътната агенция

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) излезе с позиция в отговор на Радев. От там заявяват, че спазват препоръката на премиера Бойко Борисов да не се обявяват нови обществени поръчки и допълват: "Освен това въпросната обществена поръчка, както и останалите обществени поръчки на АПИ до този момент не са били обект на консултации с президентската институция."

АПИ посочва, че не става въпрос за стартиране на нова обществена поръчка, а за възобновяване на такава, която е обявена преди повече от 9 месеца. В позицията до медиите си припомня, че поръчката за тол системата е обявена на 5 април 2016 г. От стартирането ѝ тя временно е спирана неколкократно. Това се е наложило заради обжалвания. Възобновявана е след произнасяне на компетентните институции - Комисия за защита на конкуренцията и Върховен административен съд.

"Важно е да се отбележи, че размерът на тази инвестиция няма да е за сметка на държавата. Предвижда се изграждането на самата система да бъде за сметка на избрания изпълнител. Той трябва сам да я плати, да я авансира и едва след успешното ѝ заработване да започне изплащането ѝ с пари от събраните приходи", напомня пътната агенция.

Ходът на процедурата от 29 декември до днес

На 29 декември търгът за тол системата беше отново възобновен, след като съдът отхвърли поредната жалба.

На 30 декември 2016 г. е подадена поредната жалби срещу поръчката, която на практика отново блокира търга. На 2 януари 2017 г. избраният, но невстъпил в длъжност президент Румен Радев възрази на възобновяването на търга.

На 3 януари Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие и благоустройството в оставка Лиляна Павлова да разясни на Радев целта на възобновената обществена поръчка, за да отпаднат съмненията на Радев.

Тол системата цели въвеждането на платено преминаване за автомобилите над 3.5 тона, а за леките коли замяната на сегашната хартиена винетка, с електронна. Платеното преминаване ще обхване освен магистралите и пътищата първи, втори и трети клас.

Именно срещу това възразява БСП, според която около 85% от всички републикански пътища в страната ще бъдат платени – нещо, което го няма никъде в Европа. Според депутата от БСП Георги Свиленски Унгария е с най-високия процент на платени пътища – 15% от пътната мрежа в страната, докато във всички останали европейски страни той е между 1 – 3%. По тази причина БСП настоява платено да бъде преминаването само по магистралите и първокласните пътища у нас.

Последната жалба срещу търга е на "ТоллНет"

Последната жалба срещу обществената поръчка за тол системата е внесена от чешката фирма "ТоллНет" на 30 декември. Компанията иска налагането на временна мярка – спиране на търга.

От публикуваната информация на страницата на КЗК не става ясно какви са мотивите за обжалване на "ТоллНет". При предишната си жалба фирмата атакува краткия срок за подаване на офертите.

Най-вероятно сега посочва същия аргумент. Настоящият срок, след възобновяването на поръчката на 29 декември, е 5 януари 2017 г., а отварянето на офертите трябваше да стане на 6 януари.

Радев размаха пръст на правителството

В понеделник вечерта в профила си във Фейсбук избраният, но невстъпил в длъжност държавен глава посочи, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не спазва нареждането на Борисов да не се сключват обществени поръчки.

"Напомням, че премиерът Бойко Борисов на заседанието на МС от 21 декември 2016 г. нареди на своите министри спирането на всякакви обществени поръчки. В случай, че те са неизбежни, министър-председателят заръча те да се консултират с моя екип. Държа да уточня, че въпросната обществена поръчка, обявена в навечерието на празниците, не е консултирана с никого и не може да бъде квалифицирана като "неизбежна", казва Радев.

И продължава: "Без да оспорвам законността му, намирам това решение за политически спорно. Считам, че правителството и държавната администрация трябва да спазват нареждането на премиера Борисов, който зае отговорна позиция на гореспоменатото заседанието на МС".

На заседанието на правителството на 21 декември 2016 г. Борисов заяви: "Едно нещо препоръчвам, ако искате – забранявам ви: спирате всякакви обществени поръчки. Ако има нещо неизбежно, което да се прави, търсите администрацията на новоизбрания президент Радев и ако са съгласни, за да има приемственост и да не бъдем обвинявани, тогава продължавате.... Така и с обществените поръчки – нека, който иска да ги прави, но ако е неизбежно; иначе всеки един подобен акт ще бъде коментиран и не бива да се дава основание за това", зави тогава Борисов.

Павлова разяснила на Радев, че обществена поръчка за тол системата не е нова

В отговор на Радев Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие в оставка Лиляна Павлова да разговаря с Румен Радев с цел да бъде разяснена процедурата по възобновената обществена поръчка, за да отпаднат съмненията на новоизбрания президент, се казва в съобщение на правителствената информационна служба.

Павлова веднага е изпълнила заръката на Борисов и е провела телефонен разговор с Радев, съобщиха от пресцентъра на регионалното министерство.

Тя го е информирала, че обществена поръчка за тол системата не е нова, а възобновена съществуваща процедура, която е започнала на 5 април 2016 г. Също така Павлова е уведомила Радев, че въпросната обществена поръчка е била обект на много жалби, поради което е била спирана и възобновявана неколкократно досега.

Павлова е уверила Румен Радев, че е възобновила старата процедура без промяна на условията, като единствено е удължила крайния срок за подаване на оферти. Новият срок е 5 януари 2017 г.

Павлова е уверила Радев, че нито МРРБ, нито АПИ нарушават разпореждането на министър-председателя Бойко Борисов да обявяват нови обществени поръчки.

Междувременно Комисията за защита на конкуренцията е уведомила АПИ, че е постъпила нова жалба по процедурата за тол системата и АПИ отново временно ще спре обществената поръчка до произнасянето на КЗК.

От пътната агенция пък информираха, че се предвижда изграждането на самата система да бъде за сметка на избрания изпълнител. Той трябва сам да я плати, да я авансира и едва след успешното ѝ заработване да започне изплащането ѝ с пари от събраните приходи.

БСП е за тол система, но е против да обхваща 85% от пътищата

Въвеждането на тол системата безспорно е най-справедливият начин за заплащане на пътните такси, но сме против това да обхваща 85% от пътищата, заяви депутатът от БСП Георги Свиленски пред Mediapool.

Позицията на БСП е, че тол такси трябва да има само за магистрали и скоростни пътища, но не и за втори и трети клас, както е залегнало в поръчката. БСП е и против въвеждането на електронни винетки за леките коли.

Свиленски заяви, че той не е консултирал новоизброния президент, който беше подкрепен от БСП на изборите, по въпроса за тол системата.

Моделът за платено преминаване по пътищата, заложен от кабинета Борисов, предвижда за около 17 000 км от републиканската пътна мрежа да се плащат винетни или тол такси, а останалите 3000 км, които са малки и локални пътища, движението да бъде безплатно.

По време на първия кабинет на Борисов също беше подготвен търг за въвеждането на тол система, но след идването на правителството на Пламен Орешарски, подкрепяно от БСП и ДПС, търгът беше спрян и поръчка така и не беше обявена.

Срещу платеното преминаване по пътищата са големи пътни компании, извършващи превози с тежкотоварни автомобили.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. lindentown
    #24
  2. lindentown
    #23
  3. lindentown
    #22

    "Контролът на (пътния) трафик е контрол над контрабандата, над бежанския трафик. Поставянето на тази система в меко казано съмнителни ръце е против системата на европейската сигурност”, допълни той ( Радан Кънев). Според Кънев спряната обществена поръчката е корупционна." Е, излиза, че Радев е действал правилно, като е разлаял кучетата. Поне стават ясни повече неща за въпросната поръчка.

  4. Nikola Nikolov
    #21
  5. анита хегерланд
    #20

    Откога Фейсбук има "възпиращи" функции?!

  6. ARROGANT
    #19

    Лиляна Павлова: „Постъпи нова жалба в Комисията за защита на конкуренцията, току що комисията уведоми АПИ и МРРБ. Жалбата ще доведе до това отново временно да спрем тази обществена поръчка до следващото произнасяне на КЗК по отношение на основателността и законосъобразността на поредната жалба“, каза още тя и уточни, че новоизбраният президент Румен Радев е уведомен и за спирането на поръчката. ==================================================== Уж всичко беше наред...а побърза да спре поръчката. Как пък толкова бързо намери кой да обжалва? Воните отвсякъде на смрад!

  7. Филка Русофилка
    #18
  8. Иван Иванов
    #17

    Извинете , но тук нещо не се вързва .
    Нали тези магистрали ги строихме с европейски пари, за да не бъдат платени. Така май ни обясняваше Лили Багера/няма значение ,че е юристка , те юристите могат да работят всичко / Та тези магистрали ги построихме седем пъти по- скъпо от норвежките. Което при десет процента съфинансиране от нашите данъци и отчитане на разликата във заплащането с норвежците, които са поне десет пъти по платени от нас излиза ,че ние българските данъкоплатци сме си ги платили на

  9. lindentown
    #16

    И по какъв точно начин Радев е спрял търга?! Издал е указ, какъвто той няма право да издава? Заповядал е на премиера от неназначеното още правителство са спре търга? Очевидно "Медиапул" а пореден път пресолява манджата. Радев е написал очевидно някаква лична позиция на личната си страница във "Фейсбук". Такава лична позиция против този търг са изразили вероятно и стотици други български граждани. След като не е встъпил в длъжност, той няма как да е нарушил нещо.

  10. Boriana Boneva
    #15

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.