Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Регулаторни убийства: независимият финансов одит

2 коментара
Красен Станчев

Поради много причини, за които не е тук мястото да се впускам в подробности, състоянието на банките в България е в по-добро състояние от това в много страни от ЕС.

Както беше в случая с фалита на Гърция, така и сега, при банковата криза с необслужваните кредити в Италия, българските банки няма да бъдат засегнати пряко. Те, т.е. чрез тях български фирми и граждани дължат пари на „Гърция“ или „Италия“, а не обратното. Освен това лихвите по банкови кредити тук са по-високи, кредитните портфейли се подобряват. Накъсо: закъсалите системи на Гърция и Италия ще се стремят да запазят тези здрави, макар и относително малки, части на международната разплащателна система.

В тази ситуация българският парламент, а както по всичко изглежда и правителството, прави всичко възможно да затрудни и оскъпи функционирането на банките и кредита у нас. Това е особено видно от проектозакона за независимия финансов одит. Но на пръв поглед не е ясно защо се постъпва по този начин. Ще се опитам да обясня.

Регулирането като ритуал

Събития като провала на КТБ или – не дай боже – като спасяването на банки, финансирали правителства като това на Гърция, стават неочаквано и се преживяват като натиск върху политици, правителства и законодатели „да предприемат нещо“. Натискът от общественото мнение е действително налице.

Спестителите, например в КТБ, са склонни с право да обвиняват политиците в декапитализирането на КТБ. В същото време нямат нагласата да осъзнават вината си за собствените си, оказали се недалновидни, решения да дадат парите си на съхранение в тази, а не в друга банка.

За политиците и прочее, това е удобен повод да се опитат да „спасят положението“ или поне да претендират, че вследствие на техните регулаторни усилия „това повече няма да се повтори“.

Законодаването и фалитите имат различен хронотоп – отнемат различни по дължина времеви периоди и протичат на различни места. Когато дадена банка или правителство изпаднат в неплатежоспособност, парите, поне онези, които са достъпни по нормалните канали на финансиране, вече се свършили. Мобилизирането на нови източници за финансиране с пари на данъкоплатците изисква съгласуване, убеждаване, промяна на бюджетни закони и дори съгласуване на държавната помощ със съответната дирекция на ЕК. Докато всичко това бъде осъществено, всички „мерки“ вече са безпредметни. Новото законодателство най-често се оказва не повече от панделка върху имиджа на политиците, един вид видимо „доказателство“, че са предприели мерки „това да не се повтори“.

Това е ритуал. Очакваните и вероятно отрицателни въздействия от тези действия са вид ритуално убийство. В микроикономиката на регулирането те се наричат „регулаторно свръхубийство“ (на английски – “regulatory overkill”): уж запушваш една възможност за несъвършено функциониране на правилата, но отваряш много други, по-опасни.

Точно това се случва с посочения проектозакон. Ще се спра подробно върху очевидните ритуални убийства, които той ще мотивира.

Двойният одит и сигурните съпътстващи щети

Съпътстващите щети (на английски – “collateral damage”) в регулирането, по аналогия с военното дело, могат да се определят като брой смъртни случаи, наранявания или други увреждания, предизвикани от стрелба по непреднамерени цели. Според въпросния законопроект, те ще са няколко и са свързани преди всичко с изискването за повече от един одитор.

  • Не ясно как повече от един одит ще подобри качеството на финансовите отчети. Одиторската дейност и отношенията с одитираните компании се усложняват. Одиторите ще разполагат с една и съща първична информация и 100-процентен достъп до нея. Макар работата им да изглежда сложна, тя е доста стандартна и добросъвестен одитор би прилагал принципно един и същ стандарт при оценка на информацията.
     
  • Обстоятелството, че би се извършвал одит от повече от едно лице, само на пръв поглед засилва конкуренцията за по-добро качество на изводите и оценките. По същия начин то създава и стимули за сговор между одиторите: най-малкото единият от тях, например вторият по време, има очевидна полза да мине гратис, само преглеждайки или освидетелствайки констатираното от другия одитор.Тъй или иначе работата трябва да бъде свършена в срок и отчетите трябва да бъдат публикувани и предоставени на данъчните, контролните органи и акционерите (собствениците, инвеститорите и пр.) на одитираната компания.
     
  • Ако това не се случи в предвидените срокове, възможни са санкции, репутационни и най-важното - финансови щети, ако например акциите на дружеството са търгуеми на борсата и процедурата забави търговията със съответните книжа на борсата (за която отчетите са задължително условие).
     
  • Иначе казано, одитираното дружество има всички стимули да изисква извършването на одита в срок и гарантиране на едно и също или поне непротиворечиво съдържание на одиторските доклади. Ако това по някаква причина не се случи, възниква необходимостта от „арбитриращ одит“, извършен от нов одитор. В крайна сметка одитът може се превърне в скучна безкрайна дейност. Макар изгледът за репутационни щети да е достатъчно основание и един одитор да констатира допуснати нередности, да изисква отстраняването им и включи всичко това в доклада.
     
  • Цялата процедура по одита ще трябва да бъде извършена от всеки ангажиран одитор поотделно. В идеалния случай те могат да работят заедно. Тази работа е трудна за организиране, одитираното дружество ще трябва да задели поне два пъти повече ресурс за осъществяването ѝ. Най-вероятно обаче разходът да нарасне повече от два пъти, защото цената на одиторската услуга ще нарасне поради административно постановеното удвоено търсене.
     
  • Специализираният държавен орган по надзора върху тази дейност - Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори, е единственият играч в новите правила на играта, който със сигурност печели. Неговата работа се удвоява. Вероятно ще трябва да се увеличи и неговата издръжка, защото неговите служители ще могат да започнат работа в частния сектор, където възнагражденията ще бъдат увеличени, а изискваните знания и умения са същите. Ако възнагражденията на служителите на Комисията не бъдат увеличени, те най-вероятно ще започнат съревнование помежду си за улесняване на разрешителния режим, проверките и регистрирането на резултатите от дейността на одиторите.
     
  • Увеличението на разходите на одитираните дружества, ще намали тяхната ефективност: те ще опитат да ги прехвърлят върху клиентите – цените и лихвите ще трябва да бъдат увеличени(или задържани на относително високи равнища). Никой не знае дали пазарът е готов да плати тази нова цена. Конкретен анализ на тази хипотеза не е правен. Но пресата е препълнена с неразбиращ вопъл срещу „високи“ премии по застрахователни услуги и „непосилни“ проценти по кредитите.
     
  • Законопроектът е намеса в суверенното право на собствениците на одитираните дружества да определят най-добрия начин на проверка и контрол върху тяхната работа. Това е част от тяхната конкурентност и отчетност, информираност на потенциалните клиенти и пр. Собствениците са свободни да изберат втори алтернативен одитор, да го сменят и като правило са задължени да имат вътрешен одитор. Препоръките на Банката за международни разплащания в Базел изискват това от всички банки и банкови регламенти. Но такава е нормалната логика на управлението на всички дружества за финансови услуги. Отнемането на права за решения по управлението им или намесата в тях дори и със закон противоречи поне на два члена от конституцията на България. Конституционният съд обаче няма практика да навлиза чак в такива подробности.
     
  • Новата уредба по никакъв начин не води до деконцентриране на пазара на одиторски услуги. Точно обратното: „голямата четворка“ има и репутацията, и ресурсите да се справи с новите задачи по-добре от новопостъпилите на този пазар.
     
  • Всичко казано по-горе ще се превърне в основание за нови законодателни идеи за регулиране на цени, такси и лихви… Сметката частично ще бъде пратена от данъкоплатците, частично – от конкретните потребители на услугите на одитираните дружества.

    *Анализът е публикуван на страницата на Института за пазарна икономика.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Калико Джо
    #2

    Този е тотален лобист за тези които му платят. Странното е, че се подвизава като някакъв експерт, а не просто като лобист каквато му е ролята тук.

  2. 1)Бълха го охапала банките с още едно одитче! Дали има смисъл? Да, едва ли! И най-важнотo, което авторът НЕ споменава, одитът НЕ отменя нуждата от контрол в движение на всеки голям банков кредит от банковия надзор. КТБ се случи първо по политически причини, второ заради политически подчинената БНБ чрез Искров. Която БНБ не надзорваше КТБ! Опасявам се, че вторият одит е само прах, в очите на хората. А когато се хвърля прах, то е за да се скрие нещо, което може скоро да се случи! Не дай Боже същите

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.