Ти си това, което четеш

Рекордните 1 млн. лв. ще отидат за реклама на софийския завод за боклука

Ще се правят четири филма и обучения на младите да събират разделно отпадъците
Лили Границка | 13:48 | 30 август 2012 | 42 коментара

БГНЕС

Рекордните близо един милион лева ще пръсне Столична община за реклама на софийския завод за боклук, който се строи вече трета петилетка, но към момента е само празна черна дупка погълнала над 100 млн. лв. за този период. Това става ясно от регистъра на обществените поръчки.

 

Така Столична община ще задмине агенция “Пътна инфраструктура”, където също се пръскат внушителни средства за рязане на ленти на магистрали и селски пътища. Ще надмине дори и помпозността по откриването на новия лъч на софийското метро, чиято лента ще пререже в петък председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу.

 

Причината за внушителната сума е, че Столична община е заложила максималния бюджет по тази мярка, разрешен от управляващия орган на оперативната програма “Околна среда”, която финансира завода за боклука. Той е 0.4% от стойността на проекта, по който безвъзмездната финансова помощ от Европа е 256 млн. лв. Проектът за завода за боклука все още не е получил финалното “да” от Брюксел, но се очаква лично Барозу да съобщи добрата новина в петък.

 

За сравнение проектите по оперативна програма “Транспорт”, които също са големи и съизмерими като стойност със завода за боклука, имат право на мерки за “Публичност и информираност” до 0.1% от стойността на проекта. Например, за популяризирането на строителството на магистрала “Тракия”, за която безвъзмездната помощ е над два пъти по-голяма от тази за завода за боклук, бяха заложени 250 хил. лв. Освен това за историята на магистралата, която се строи откакто има българи по тези земи по думите на премиера Бойко Борисов, се прави само един филм на два езика – български и английски. За завода за боклука са предвидени четири, със субтитри на френски, немски.

 

Определянето на процента по мерките за “Публичност и информираност” е в правомощията на управляващия орган на съответната оперативна програма. Максималната сума не може да надвишава 0.4% според европейските правила.

 

Друга оперативна програма, която залага на помпозността и максималния процент средства, е “Регионално развитие”, където за първите копки и рязането на лентите на всеки лот се харчат внушителните средно 30 хил. за една отсечка или общо досега за 30 лота – близо един милион лева, които обаче са по два отделни проекта.

 

Рекордната поръчка за завода

 

Поръчката за рекламата на завода за боклука е разделена на три позиции. Най-малко пари - 240 хил. лв. - са предвидени за разгласа на строителството на завода. Средствата ще отидат за лого, слоган и мисия на проекта. Те ще бъдат на български и английски език. Отделно ще се направи интернет страница на двата езика. Наред с отпечатването на рекламните материали, ще бъдат отпечатани дори 2300 визитни картички на двата езика. Ще се правят дори специални куфари за пренасяне на агитационните материали.

 

Ще се направи и филм за реализацията на проекта с възможност за избор на субтитри на български, английски, френски, немски. Отделно е планирано да бъдат излъчени по национална телевизия 3 междинни и 1 окончателен филм за построяването на завода-мечта на трети столичен кмет. Ще бъде изграден и информационен център, в който гражданите да се информират за хода на градежа.

 

Втората позиция на поръчката е озаглавена “Зелена политика” и по нея са заделени 300 хил. лв. С тези пари ще се правят образователни кампании за младите да събират разделно боклука. За целта ще се изработи образователна програма за опазване на околната среда. Ще се правят семинари и събития с включените в програмата деца и ученици. Ще бъдат изработени и три обучителни филма. Всеки филм трябва да е насочен към определена възрастова група в минимум два варианта и с времетраене до 15-20 минути.

 

Най-много - 420 хил. лв. - са предвидени за кампании за популяризиране на разделното събиране за отпадъци по третия лот на поръчката. Ще има и кампании по "почистване и опазване на околната среда" от типа “да почистим София за един ден”, каквито прави бТВ за цяла България.

 

За целите на кампаниите ще бъдат изработени брошури, платнени торбички,плакати.

 

Всяка година ще се правят и социологически проучвания за ефекта от разделното събиране на отпадъците.

 

Съмнително къс срок за подаване на офертите

 

Обявата за обществената поръчка е публикувана в регистъра на 30 юли. Първоначално крайният срок за подаване на офертите е бил 28 август. Това е породило съмнения, че търга е нагласен за определен участник. Причината е, че за толкова кратко време е трудно да се подготви такъв обем от документация, коментираха фирми от бранша пред Mediapool.

 

Те отчетоха като положителен сигнал факта, че Столичната община се е вслушала в препоръките им и е удължила срока за подаване на офертите до 12 септември.

 

Няма завишени критерии по останалите изисквания и на практика всяка една от по-големите фирми в бранша на българския пазар, включително и родните, без проблеми може да се включи, коментираха компании. Изискването за оборот не е завишено, няма и прекалени искания за различни сертификати.

 

За разлика от други поръчки на Столична община, по които се избира обикновено най-скъпата оферта чрез механизма за комплексна оценка, този път кметството залага на най-ниската цена за избор на победител.

Още по темата
Още от България