Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ректори искат отделно министерство за висшето образование

18 коментара
Ректори искат отделно министерство за висшето образование

Съветът на ректорите поиска отделянето на висшето образование в отделно министерство и създаването на изцяло нов закон по неговите проблеми, в който да залегне по-голяма автономия за ВУЗ-овете, обвързване на финансирането на университетите с оценката от тяхната акредитация, както и да се позволи платен прием на бакалаври в държавните ВУЗ-ове. Предложенията бяха представени в петък на кръгла маса "Висшето образование и науката" в рамките на форума "Български дебати" по инициатива на президента Георги Първанов.

Председателят на Съвета на ректорите Борислав Борисов аргументира искането за отделянето на висшето образование в отделно министерство с това, че проблемите на средното образование са съвсем различни и реално двете системи сега съществуват съвсем самостоятелно.

"При това средното образование на настоящия етап изисква специално внимание и грижи, огромна по обем административна дейност, а пред висшето образование и науката също стоят задачи от изключителна важност за бъдещото развитие на икономиката ни", посочи Борисов.

Съветът на ректорите е на мнение, че новото министерство ще поеме освен висшето образование, науката и новите технологии. По думите на Борисов имало индикации, че тази идея рано или късно ще бъде приета, но не се ангажира дали това ще е при следващото правителство.

Президентът Първанов обаче заяви, че е "леко резервиран" към идеята и въобще към възпроизвеждането на все повече администрация. "Не си струва структурна промяна в навечерието на нови избори, а никой не може да каже какъв акъл ще дойде на следващите управляващи", обясни той.

Полицаи под прикритие срещу ВУЗ-корупцията

Междувременно на петъчния парламентарния контрол просветният министър съобщи, че в борбата с фалшивите дипломи и корупцията във ВУЗ-овете ще бъдат ангажирани полицаи под прикритие. Служителите на реда ще се явяват на изпити в университетите, за да установят схемите за издаване на формални дипломи. Тъй като фалшивите дипломи са два вида - изцяло подправени, и такива, които са издадени формално, без студентът да е учил, от МОН подготвят и въвеждането на

на холограмни стикери и електронен регистър.

Няколко месеца преди да бъдат издадени дипломите, ВУЗ-овете ще изпращат в министерството списък на студентите, които предстои да се дипломират. МОН ще проверява дали те наистина са в електронния регистър, преминали ли са всички курсове на обучение и след това ще се издават номерирани холограмни стикери.

ВУЗ-овете с пакет от предложения за повече финансови облаги

Преобладаващата част от ректорите на родните ВУЗ-ове, зад които застана и президентът, смятат, че е нужен изцяло нов Закон за висшето образование, а не промени в съществуващия. Едно от предложенията е в новия закон да се обвърже държавното финансиране за университетите с резултатите от тяхната акредитация. Тъй като в момента получаването на акредитационна оценка има само известна морална стойност за висшите училища, ректорите предлагат да се завишат санкциите, които Националната агенция по оценяване и акредитация (НАОА) може да налага. Така например има идея университетите с ниска акредитация да осъществяват по-малък прием от капацитета си. Ректорите също така са против дългата и тромава процедура. Те искат да отпадне програмната и да остане само институционалната акредитация, както университетите да не заплащат такса за нея.

Друго искане е държавните ВУЗ-ове сами да определят таксите за обучение на студентите като максималният размер да не може да надвишава този на издръжката на един курсист за съответната специалност.

Предлага се още разрешаване на платен прием на бакалаври от държавните университети като бройката да се определя от разликата между съществуващата държавна поръчка и образователния капацитет на университета, определен от НАОА. Като аргумент за връщането на платеното обучение за бакалавърската степен в държавните ВУЗ-ове ректорите изтъкват това, че трябва да има равнопоставеност на пазара между тях и частните университети.

Настоява се още държавата да прехвърли на висшите училища собствеността върху недвижимите имоти, които те ползват и управляват като публична държавна собственост аналогично на БАН.

ВУЗ-овете искат да им се даде възможност свободно да придобиват недвижимо имущество за учебни, научни или други цели като новопридобитите имоти имат статут на частна държавна собственост.

Колко години да се учи за бакалавър?

Дали за бакалавър да се учи три или четири години се превърна в основен спор по време на дискусията, но по него в академичната общност няма консенсус. Според председателя на образователната комисия в парламента Лютви Местан трябва да бъде наложена формулата 3+2+3, според която за бакалавър се учи три години, за магистър още две и за доктор още три. Според него има специалности, за които може да остане четиригодишното обучение за бакалаври, но като цяло това било разхищение. Той даде пример обучението на медицинските сестри, при които докато е бил тригодишен периодът на обучение, за едно място е имало няколко кандидати, а сега за три места има един кандидат.

В академичната общност обаче има много сериозен отпор срещу намаления курс на обучение за бакалаврите. Спорът е трябва ли да бъде еднакъв статусът на тригодишния и четиригодишния бакалавър не само по отношение на бъдещата магистратура, но и по отношение на възможностите за заемане на длъжност.

В крайна сметка Първанов се нае предложенията от дискусията да бъдат оформени от неговата администрация и предадени на Народното събрание и Министерски съвет като той лично следи за тяхното придвижване. Той обаче изрази опасения, че заради изборите реализирането им може да отнеме твърде много време.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Nobel
    #18

    e, tova e - polivai pod prikritie shte ni vdigne reitingite na unuversitetite...aman ot maloumnici!!!

  2. Акад. Томашевски
    #17

    Има една огромна опасност при тези дискусии - синдромът "нека и аз да кажа". Този синдром разводнява, или по-точно опорочава всяка една дискусия. А няма как да се избегне, за съжаление.От друга страна, в България все още не е изживяна фазата на примитивизма при оценката на интелектуалните дейности.Жив факт е все още ширещото се неразбиране за разликата между образование и наука. То пък произтича от неразбирането на дефинициите за горните две понятия. Резултатът е хаос и това всеки добре го вижда.Има

  3. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #16

    ЯСНО И ТОЧНО КАЗАНО ОТ Б. БОРИСОВ -http://www.mediapool.bg/show/?storyid=145332&srcpos=1-НАПЪЛНО СПОДЕЛЯМ ВСИЧКО КАЗАНО ОТ БОЙКО БОРИСОВ В ИНТЕРВЮТО МУ ПОМЕСТЕНО В МЕДИАПОЛ !-ЯСНО И ТОЧНО ДА СЕ КАЖЕ ИСТИНАТА ПО ТАКА НАРЕЧЕНИТЕ СМЕНЯВАНИЯ НА ИМЕНА - ТА !-ПРЕСТЪПНИТЕ КОМУНИСТИЧЕСКИ КОПИЛЕТА ОТ ВСИЧКИ НИВА - ТУРЦИ - ПЪРВИ СА СИ СМЕНИЛИ ИМЕНАТА И СА ТРЪГНАЛИ ДА АГИТИРАТ СЪГРАЖДАНИТЕ СИ И СЪСЕЛЯНИТЕ СИ ДА СИ СМЕНИЛИ ИМЕНАТА !-ПО ТОВА ВРЕМЕ Е ИМАЛО И ПОДРИВНА ТУРСКА ОРГАНИЗАЦИЯ И ТРЯБВА ЯСНО И ТОЧНО ДА

  4. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #15

    До Врачански Районен Съд До Ректора на Благоевградски Университет Проф. д-р Иван Мирчев До Министерството на Народната Просвета До Българската общественост ЖАЛБА – ИСК От Стефан д-р Д Чолаков, ул. Р. Княгиня № 20 А-121 3000 Враца – България СРЕЩУ ИСПИТНАТА КОМИСИЯ НА БЛАГОЕВГРАДСКИ УНИВЕРСИТЕТ Другари Граждани Врачански Съдии, желая да потърся от Вас по съдебен ред отговор за проведения конкурсен изпит по български език и

  5. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #14

    До Др. Председател на Врачански Районен Съд До Др. Председател на Врачански Районен Съд До Ректора на Великотърновски Университет ПРОФ. ДПН ПЛАМЕН АНАТОЛИЕВ ЛЕГКОСТУП - Ректор [email protected] http://plamen-legkostup.hit.bg - 62 01 89 До Министерството на Народната Просвета До Българската общественост ЖАЛБА – ИСК От Стефан д-р Д Чолаков, ул. Р. Княгиня № 20 А-12, 3000 Враца – България СРЕЩУ ИЗПИТНАТА КОМИСИЯ НА ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ

  6. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #13

    До Ръководството на Великотърновски Университет До Ръководството на Великотърновски Университет „Свети Кирил и Свети Методий” МОЛБА ИЛИ НЕЩО КАТО ИСКАНЕ От Стефан Димитров Чолаков – Гражданин на Народна република България и Швеция Адрес временен на тази земя – Höstvägen 22 F 3 , 35237 Växjö – SVERIGE Драги и уважаеми Другари / като Кирил и Методий / и Другарки, Дами и Господа или Вие колективното ръководство дето пишете условията за прием на

  7. 07
    #12

    тоз мракобесник, дето му пречи езика светъл на нашите деди?Анадъм, Местан ефенди?

  8. БГ наука
    #11

    в България са домакини на сенилни старци от червената "научна" номенклатура с малки изключения (мед. академия и уасг). Всичко останало е сведено до ранг техникум-пуц в който червени дерибей си делкат парите от държавната субсидия имитирайки някаква дейност. Около тях мощно паразитира огромната университетска администрация, често пъти надминала по брой преподавателския състав (както е в ТУ). За наука е смешно да се говори, защото т.нар "професори" са в огромната си част бивши болшевики, партийци и всякакви тем подобни (само не и учени)

  9. гражданка
    #10

    Само си представете - да завършиш гимназия трябват 5 години, а да завършиш висше образование(да натрупаш много знания, необходими за реализацията ти) само три! Аз предлагам висшето образование да се сведе до 1 година.Така всички турци ще получат документ, че са вишисти.

  10. Акад. Лилипутски
    #9

    рано е за дискусии!след 20-30 г. - може!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.