Ти си това, което четеш

Русия се готви да ремонтира вертолети в България

Двете страни задълбочават военно-промишленото сътрудничество въпреки напрежението с НАТО
Никола Лалов | 18:00 | 12 септември 2017 | 5 коментара
България не е сключвала договор с Москва за ремонт на руски вертолети у нас, но са водени  разговори за подобна поръчка, която да бъде изпълнена в наскоро национализирания завод "Авионамс", научи Меdiapool.
 
Във вторник помощникът на руския президент Владимир Путин по въпросите на военнотехническото сътрудничество съобщи, че Русия ще ремонтира в България вертолети, които се използват в Афганистан, но тази информация така и не бе потвърдена от българска страна. 
 
"На изложения у нас присъстваха и страни, които с оглед политическата обстановка по идея би трябвало да отсъстват, тъй като са членки на НАТО. С делегация от България, например, бе подписано споразумение за ремонт на хеликоптерна техника, използвана в Афганистан", каза Кожин пред ТАСС.
 
Проверка в Министерството на икономиката, което отговаря за повечето предприятия от военно-промишления комплекс, показа, че засега няма сключен договор. Военното министерство, под чиято шапка са заводите "ТЕРЕМ", също отрекоха да има подобен контракт.  Според неофициална информация обаче са се водили разговори за руски поръчки в "Авионамс". Заводът, който доскоро се свързваше с Цветан Василев, има възможност да ремонтира хеликоптерите Ми 17 и Ми 24, които се използват от различни страни в Афганистан. 
 
Все още от Министерството на икономиката обаче не са съобщили официално за разговорите. Традиционно подобни новини първо се съобщават от руски източници, а София часове по-късно след известен смут потвърждава информацията. 
 
Евентуален договор ще доведе до задълбочаване на отношенията с Москва във военно-промишления комплекс въпреки обтегнатите отношения между Русия и НАТО и наложените й санкции заради незаконната анексия на Крим и ролята й в Източна Украйна. 
 
По-рано заместник-генералният директор на "Рособоронекспорт" Сергей Гореславски посочи пред агенцията, че Русия може да ремонтира около 200 афганистански военни хеликоптера, ако се споразумее за това със САЩ и ремонтни предприятия от Източна Европа.
 
По думите му през ноември 2015 г. Държавният департамент е замразил действието на санкциите срещу Русия за случаите, засягащи ремонта на тези хеликоптери.
 
В края на октомври 2016 г. Игор Чечиков от ръководството на холдинга "Хеликоптери на Русия" съобщи за ТАСС, че Русия участва в ремонта на хеликоптерната техника, купена от САЩ за афганистанската армия.
 
По-късно говорителката на руското външно министерство Мария Захарова информира, че Москва и Кабул са постигнали споразумение за поддръжка и ремонт на хеликоптери руско и съветско производство.
 
Русия има интерес и към ремонт на военни кораби
 
България през последните години е изпълнявала и други военни поръчки за руски контрагенти.

В ТЕРЕМ "Флотски арсенал" бяха ремонтирани руски кораби, като от военното министерство обясниха, че договорите са били сключени преди налагането на санкциите.
 
В края на миналата година руският посланик в България Анатолий Макаров каза, че Русия иска да продължи да ремонтира свои кораби във Варна.
 
Бойната авиация не може да излезе от сянката на Москва 
 
Военният министър Красимир Каракачанов наскоро обяви намерението си да модернизира и старата съветска техника на въоръжение в армията, като засега няма информация докъде са стигнали плановете му.
 
Каракачанов изненадващо съобщи, че старите съветски изтребители може да се ремонтират и дори модернизират, като вече е провел разговори с ръководството на руската корпорация РСК "МиГ", за да разбере колко ще струва ремонтът на всичките 15 изтребители MиГ 29, които са на въоръжение в българските Военно-въздушни сили (ВВС).
 
Осъществяването на тази идея ще изисква сериозни ресурси, което поставя под съмнение волята на правителството да завърши проекта за придобиването на нови машини, съвместими със стандартите на НАТО, и така да изкара бойната ни авиация от сянката на Русия.
Още по темата
Още от Бизнес

Трябва ли правителството да разреши строителството на втора "кабинка" в Банско?