Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Морско трасе на "Южен поток" ще има и при "не" на Брюксел

Русия убедена, че строежът е спрян временно, планира отклонение на тръбата до Крим

9 коментара
Първа заварка на тръбата в Сърбия

Акционерите в проектната компания за морското трасе на газопровода "Южен поток" не смятат да се отказват от намерението си да построят участъка, дори и Европейската комисия да има негативно решение за проекта. Това заяви по време на световния петролен конгрес, провеждащ се в Москва, Райнер Зееле, шеф на немската "Винтерсхал" (Wintershall), която участва с 15% в оператора на подводната част от тръбата и в която акционер е руската "Газпром".

 

"Реализацията на проекта е в интерес на ЕС. Ако успеем да убедим Европейската комисия, политиката спрямо потока ще се промени. Претенции има към наземната част от тръбопровода в България, а ние строим морския участък. Засега това е вътрешен въпрос на България. Ако се придържаме към плана, ще започнем строежа в края на годината", каза Зееле, цитиран от ИТАР-ТАСС във вторник. "Винтерсхал" не разглежда възможността за излизане от "Южен поток Транспорт", допълни той.

 

Не става ясно обаче какво се случва с морското трасе в случай, че наземният участък, който тръгва от България и за който Брюксел твърди, че не отговаря на европейското законодателство, не бъде адаптирано спрямо изискванията на Еврокомисията и строежът му бъде блокиран въобще.

 

То и в момента не е ясно дали строежът на българския маршрут е спрян след заведеното от Брюксел наказателна процедура или по проекта се работи, защото на различни позиции по въпроса са премиерът Пламен Орешарски и парламентарният шеф Михаил Миков.

 

Русия обаче е уверена, че спирането на работата по "Южен поток" е временно, тъй като това е единственото системно решение на проблемите с газовите доставки за Югоизточна Европа. Това заяви руският външен министър Сергей Лавров след среща със сръбския си колега и първи вицепремиер Ивица Дачич, предаде РИА Новости.

 

Очакванията на руското енергийно министерство са скоро газопроводът да бъде обсъден с Европейската комисия. По неофициална информация съдбата на замразения от ЕК проект ще е една от темите на срещата на върха между евролидерите в Брюксел в края на юни.

 

"Аз не изпитвам каквито и да било съмнения в това, че прекратяването на "Южен поток" е временно", каза Лавров и добави, че Москва и Белград са потвърдили всички постигнати договорености по "Южен поток", "потвърдихме необходимостта от реализацията на този проект и няма никаква промяна в плановете".

 

Дачич от своя страна каза, че Сърбия не вижда причини, които да не позволяват изграждането в Европа на газопровода "Южен поток".

 

"Ако в Европа е направен "Северен поток", не виждам никаква причина да не бъде направен и "Южен поток", заяви той.

 

Междувременно министърът на вътрешните работи на Крим Олег Савелев заяви, че Русия планира да строи отклонение на "Южен поток" до анексирания от Москва полуостров. По думите на Савелев строежът може да е за сметка на "Гаяпром" и да бъде приключен за две години.

 

Що се отнася до строителството на другия газопровод на територията на Сърбия, който трябва да свърже сръбските градове Ниш и Димитровград със София, който мнозина възприемат като конкурентен на руския проект, по думите на Дачич "е отделен проект, който няма нищо общо с "Южен поток" и строителството на който още не е започнало".

 

Проектът за тръбопровода Ниш-Димитровград-София се финансира от Европейския съюз. Споразумението за строежа му на стойност 120 милиона евро беше подписано от правителствените ръководители на Сърбия и България през 2012 г.

 

В началото на юни сръбският вицепремиер и министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Зорана Михайлович заяви, че страната има нужда от още един газопровод освен "Южен поток", посочвайки именно Ниш-Димитровград-София.

 

Лавров пък уточни, че по време на срещата му с Дачич не са били дискутирани цените на газа за Сърбия. "Цените на газа и въобще цените в рамките на търговските договори не се обсъжда от министрите на външните работи", посочи той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. milan
    #9

    До8Никоя организация,или съд, не може да командва вътрешната политика на всяка държава и съюз,отнасящи се до нейната сигурност.Както и никой не може да влияе на Путин,когато не спазва международните договори,които е подписал и рекетира западните фирми,с представителство в Русия!

  2. boby1945
    #8
  3. борбътъ
    #7

    Това са пълни глупости и поредното напъване на руските агенти да ги вземат насериозно при преговорите за ЮП. Без сухоземното трасе е ясно че никой няма да потопи пари в морско трасе. Просто с подобни изявления руснаците се надяват да поддържат огъня и се надяват междувременно в ЕК да се промени конюнктурата и да подкупят евентуално някой от новите комисари. Друга логика в изказванията им не виждам.

  4. milan
    #6

    Райнер Зееле, шефът на немската "Винтерсхал" ли ще плати санкциите,които ще ни наложи ЕК?Българската екватория в Черно море е част от ЕС,ако руският фен и германски бизнесмен е забравил.Шрьодеризацията на ЕС е опасност за мира в Европа и света.Интересите на България,едва ли,ще защитават Австрия,Италия и Гепрмания,не дай Боже,Сърбия-това е наша работа!Дачич се изпъчи и с цялото си "величие"от ниския ръст и множкото килограми,заяви,че Южен поток е нужен на Сърбия,забравяйки,че без БГ ,ЮП е невъзможен.Западната

  5. Sin
    #5

    Теоретично, морско трасе може да се строи и без сухо такова. Никой не можа да го забрани. За по-интересно предлагам да го направите на осморки.

  6. Dr. Mancho
    #4

    Последен въпрос - ако Брюксел каже "не" (напр. Газпром не пожелае да пусне трети страни до тръбата), във водата ли ще свършва Патока??

  7. Dr. Mancho
    #3

    Европа не е срещу патока, а срещу условията за строежа и ползването му. Тези условия са гарантирани с договори и от българска страна, подписани с ясното съзнание, че нарушават законодателството на ЕС.

  8. Коментарът е изтрит в 17:28 на 17 юни 2014 от автора.
    #2
  9. Fireball
    #1

    Е, тук съм съгласен с путлеристките таваришчи. С напомнянето, че из тия географски ширини временните неща са най-трайни.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.