Ти си това, което четеш

Руснаците още не са решили проблемите около двигателите на МиГ-овете

Каракачанов: Пилотите вече са спокойни
Никола Лалов | 07:54 | 01 ноември 2017 | 15 коментара

МиГ 29

България все още очаква допълнителната документацията от РСК- МиГ за доставените нови и ремонтирани двигатели, които военното министерство отказва да приеме, съобщи  министърът на отбраната Красимир Каракачанов: 
 
”За шестте от двигателите очакваме оригиналните формуляри за техния произход. Срокове не сме давали, изпратили сме им едно писмо, на което очакваме отговор. Фирмата, която е ангажирана с доставката на двигателите е трябвало малко по-рано да подготви тези неща”, каза Каракачанов пред  БНР.
 
МО  прие само първите два ремонтирани двигатели и отказа да приеме останалите четири ремонтирани и четири нови двигатели. Те бяха поръчани на руснаците през българския посредник - фирмата "Авиостарт“ - срещу сумата от близо 22 млн. евро без ДДС. 
 
Основният проблем е липсата на оригинални формуляри на производителя, заради която не се знае кога са произведени доставените ремонтирани двигатели, колко време са работили и най-важното - какъв е остатъчният им ресурс. Освен това според МО липсват и "ключови компоненти" на доставените нови двигатели.
 
Неяснотите около новите двигатели за МиГ-овете станаха и една от причините бойните пилоти от авиобазата ”Граф Игнатиево” масово да откажат да летят миналата седмица.
Според Каракачанов обаче напрежението вече е овладяно.
 
”Аз мисля, че са спокойни, защото още миналата седмица, всъщност миналата сряда, имаше среща с ръководството на авиобазата и беше обяснено защо ние тези двигатели не ги предоставяме”, каза Каракачанов. 
 
Руската корпорация РСК МиГ обаче по-рано отхвърли част от аргументите на българското военно министерство, с които то отказва да приеме поръчаните  двигатели.
 
"Всички авиационни двигатели, доставяни от копорацията "МиГ" в рамките на действуващите договорни задължения, са минали комплексно обслужване в предприятието-разработчик "В.В.Чернишев", след което са били предадени на официалните представители на МО с пълния пакет с експлоатационна и техническа документация, а също така с необходимите бележки за тяхната готовност за полети", се посочва в изявление на корпорацията, цитирано от БТА.
 
Забавянето на доставката на двигателите ще затрудни допълнително и без това бедстващите от години български Военно-въздушни сили, които разчитат силно на поръчаното оборудване. 
 
На този фон проектът за нов тип изтребител, който да е съвместим с НАТО, е на трупчета и бъдещето му все още не е ясно.
 
Той бе на финалната фаза, но управляващите инициираха парламентарна проверка, която установи нередности в подготовката му, довели до елиминирането на офертата на САЩ и Португалия за изтребители втора ръка Ф 16.
 
В крайна сметка Министерството на отбраната обяви, че той се връща отново на фаза събиране на оферти и ще се търсят предложения за нови изтребители Ф 16 и "Юрофайтър", които да се конкурират с предложението за новите шведски машини "Грипен".
 
Каракачанов съобщи, че амбицията му е до началото на ноември да внесе в Министерския съвет предложението си за проекта за нов тип изтребители, но засега няма информация кога точно ще се случи това.
Още по темата
Още от България