Ти си това, което четеш

Сагата с "Кугър"-ите се решава извън съда след похарчени 2 млн. лева за арбитраж

Повечето хеликоптери не летят заради липсата на средства за поддръжката им
Никола Лалов | 08:10 | 05 декември 2017 | 3 коментара

Хеликоптер "Кугър", сн. БГНЕС

България и "Еърбъс Хеликоптерс" (бившата "Юрокоптер") преговарят за сключването на извънсъдебно споразумение, след като Министерството на отбраната преди две години предприе съдебни действия срещу компанията заради неизпълнение на дейности по един от най-скъпите военни договори в историята ни. 
 
Заради това заседанието на Международния арбитражен съд е отложено за януари следващата година, научи Меdiapool. 
 
Tака топката отново е във военното министерство, което до момента е "инвестирало" близо 2 млн. лева в делото, което трябваше да реши спорните въпроси по договора за покупката на 18 хеликоптера (12 "Кугър" и 6 "Пантер) за малко над 383 млн. евро. 
 
Oбщата стойност на претенциите на Министерството на отбраната около е за близо 20 млн. евро. 
 
Договорът с "Юрокоптер", която вече е ребрандирана като "Еърбъс Хеликоптерс", е символ за лошите управленски практики на МО, което през следващите години се готви да изхарчи над 3.5 млрд. лева за нова техника. 
 
Освен че близо 13 години МО не може да "затвори" казуса, то не използва и голяма част от придобитата техника заради липсата на средства да я поддържа. 
 
Как се стигна до тук? 
 
Договорът бе подготвен от правителството на Симеон Сакскобургготски и сключен от следващия кабинет на Сергей Станишев (тройната коалиция) през 2005 г. Общата цена на поръчката, договорена с посредничеството на бизнесмена Николай Гигов, бе малко над 383 млн. евро. 
 
Договорът обаче бе предоговорен "на тъмно" от първото правителство на ГЕРБ и бе отказана част от поръчката – последните три машини "Пантер". Миналата година обаче стана ясно, че според Министерството на отбраната компанията не е доставила цялото договорено оборудване, забавила се е, а има проблеми и с изпълнението на офсета. Общата стойност на претенциите на МО е близо 20 млн. евро. 
 
В края на 2015 г. България изпрати до Международния арбитражен съд при Международната търговска камара искане за арбитраж против "Еърбъс Хеликоптерс". 
 
Заседанието на Арбитражния съд обаче е отложено за периода 22-26 януари 2018 г., предвид предприетите действия от двете страни за постигане на споразумение по съществуващите нерешени въпроси между тях, съобщиха от МО в отговор на запитване на Меdiapool. 
 
Амбицията на МО е да се стигне до взаимно изгодно решение, което да бъде оформено в споразумение между страните.
 
Разходите набъбват 
 
МО вече е натрупало сериозни разходи около делото. Първо ведомството сключи договор за процесуално представителство и правни услуги с адвокатско дружество "Симеонов и Дерменджиев" за 1 375 516.61 лева с ДДС.
 
Освен това има над 76 хил. лева разходи за експерти. Платени за и 495 хил. лева за арбитражни такси и съответните банкови разноски. 
 
Така общите разходи по арбитражното дело на МО срещу "Еърбъс Хеликоптерс" от 2015 г. досега са точно 1 947 447.92 лева.
 
Повечето хеликоптери все така не летят 
 
Междувременно военното министерство не успява да използва ефективно и придобитата техника заради лошото планиране и липсата на средства за поддържането й.
 
Според неофициална информация към момента летят само 3-4  от 12-те Кугър-а. Това обаче е много добра новина, като се има предвид, че в края на 2013 г. летеше само един. 
 
Военноморските сили използват и двата останали хеликоптера "Пантер", след като по-рано тази година третият хеликоптер падна в Черно море по време на учение.  
Още по темата
Още от България