Ти си това, което четеш

Сакън да не го пипнем - как ГЕРБ "реформира" Цацаров

Красен Николов | 08:00 | 08 август 2017 | 10 коментара

Снимка: БГНЕС

През декември миналата година международен екип от прокурори, дошъл в България по покана на нашите власти, излезе с предложения за реформа на държавното ни обвинение. Още преди приключването на тяхната мисия, тогавашният правосъден министър и настоящ вицепремиер Екатерина Захариева обясняваше неспирно, че това е страшно важно нещо.

Захариева създаде впечатлението, че европейските прокурори, едва ли не, ще дадат рецепта за дългоочакваната реформа на прокуратурата. От тях се очакваше да кажат какво да се прави с главния прокурор - най-безотчетната и недосегаема фигура в целия държавен апарат.

Прокурорите дойдоха, работиха, заминаха си и накрая излязоха със серия от предложения. Някои от тях бяха много по вкуса на Сотир Цацаров, а други изобщо не бяха. Тези, които бяха по вкуса на Цацаров, вече са изпълнени. За останалите ГЕРБ дори не иска да се говори.

Това се разбира от стратегическия документ за изпълнение на препоръките от доклада на европейските прокурори, изработен в Министерството на правосъдието. Документът е наречен пътна карта.

Различни пътища

Пътят, начертан от тази пътна карта, води към съвсем друго място от пътя, посочен от европейските прокурори.

В своя доклад чуждите обвинители са отразили най-големите скандали в прокуратурата през последните години. Те са ги накарали да погледнат сериозно върху въпросите за отчетността и наказателната недосегаемост на българския главен прокурор. Поради това те препоръчаха шефът на Националната следствена служба (НСлС) да бъде оперативно независим от Цацаров. Целта е независимият магистрат да може еднолично да решава да започне разследване срещу главния прокурор, ако има данни за престъпление.

"(Сега) НСлС работи под надзора на главния прокурор и теоретично главният прокурор може да откаже да разреши провеждането на разследване на действията си", аргументираха се чуждите прокурори.

Вместо това пътната карта предлага друга формула. Там се говори за създаване на механизъм за разследване на главния прокурор, но и на шефовете на двете върховни съдилища. Нещо, за което настояваше самият главен прокурор. Няма подобна препоръка в доклада на европейските прокурори, защото проблем с процедурите за разследване на съдиите няма. Най-малкото те не могат да заповядват на прокурорите, които ги разследват. Може би управляващите от ГЕРБ си представят въвеждането на трибунал за Лозан Панов. Това ще се разбере през октомври, когато механизмът трябва да е готов.

В пътната карта на Цецка Цачева не се споменава друга ключова препоръка на европейските магистрати – създаване на процедура за временно отстраняване от длъжност на главния прокурор, ако срещу него е започнало разследване.

"По наше мнение, главният прокурор трябва да бъде временно отстраняван от длъжност или другояче задължен по закон да отстъпи от функциите си на главен прокурор, докато трае разследването. Ако срещу него бъде повдигнато обвинение и той бъде осъден, следва да му бъдат наложени произтичащите от това наказателноправни и дисциплинарни санкции", се казва в доклада на европейските прокурори. Те разглеждат проблема в светлината на скандалите "Яневагейт", аферата "Банкя" и твърденията на следователя Бойко Атанасов за "шпицкомандите на Цацаров" в столичното следствие.

Тишина и за ВСС

Европейските прокурори смятат, че проверките на ВСС не дават гаранции заради "водещата роля на главния прокурор във ВСС и неговата висшестояща функция спрямо много от неговите членове". Те изрично отбелязват, че ВСС не е започнал проверката "Яневагейт" по своя инициатива. Година по-късно ВСС напълно отказа да провери аферата "ЦУМ гейт". Това само показва, че проблемът с ВСС и Цацаров е системен, а и става все по-остър. Пътната карта на Министерството на правосъдието мълчи.

Европейските прокурори препоръчват още "засилване на отчетността на главния прокурор пред обществото". Те настояват Цацаров лично да поема отговорност за действията на подчинените му по ключови дела. "Не намираме нищо неправилно по същество в това главният прокурор – който отговаря за прокуратурата – или друг опитен висш служител да се включи пряко в работата по делата". Пътната карта мълчи и по този въпрос.

Европейските прокурори препоръчват съдебният инспекторат да се превърне в основен гарант пред обществото за това, че прокуратурата не е безконтролна. Иска се прокуратурата да бъде подлагана на редовни проверки, включително с участието на чуждестранни експерти. Чуждите обвинители смятат, че прокурорските действия трябва да се проверяват и в отговор на обществени петиции. Пътната карта не отразява тези настоявания с едно изключение. Възлага се на съдебния инспекторат да проверява защо някои прокурори са спрели дела за корупция. Това все пак е нещо, но не е ясно как инспекторът би могъл да се бърка във вътрешното убеждение на прокурорите, без промяна в закона.

За да се намалят зависимостите в прокуратурата, европейските прокурори предлагат телефонните разговори между висшестоящия прокурор и техните подчинени да се записват. Пътната карта мълчи и по тази тема.

Позовавайки се на аферата "Банкя", европейските прокурори настояват за публична отчетност на дейността на главния прокурор във връзка с мерките, предприети по важни разследвания от обществен интерес. И такава мярка не е предвидена за изпълнение.

Европейските прокурори настояват България да въведе и т.нар. частно обвинение. Това би била огромна реформа, защото ще отнеме монопола на прокуратурата върху наказателния процес. Частното обвинение е възможността частни лица да повдигат и поддържат обвинения пред наказателен съд. Пътната карта не отразява тези идеи.

Бързи услуги за наши хора

Какво обаче е предвидено? Светкавично е изпълнена препоръката за прехвърляне на делата за корупция по високите етажи на властта от Софийския градски съд в спецсъдилищата. Мярка, която главният прокурор подкрепя с две ръце. Тя бе предложена още от Екатерина Захариева през септември миналата година. Това е три месеца преди европейските прокурори да предложат на българските власти да се замислят по въпроса. Е, те не мислиха дълго и приеха промените в НПК, където това бе уредено.

Изпълнена бе и препоръката главният прокурор да ходи да се отчита на всеки три месеца в парламента. Европейските прокурори обаче поискаха и нещо друго – да се създаде специална парламентарна комисия, която да се занимава с прокуратурата. Това не бе изпълнено и ако се вярва на пътната карта, няма да бъде изпълнено.

Чуждите обвинители предлагат пълно отпадане на имунитет срещу наказателно преследване за депутатите. Ако човек чете пътната карта на Цецка Цачева, би останал с впечатление, че никой не е предлагал подобно нещо.

Европейските прокурори поискаха прокуратурата да може да се съсредоточи върху работата си върху наказателните дела и да бъде освободена от голяма част от работата в другите сфери на обществените отношения. В пътната карта подобно обещание няма. Вероятно то стои зад идеята на Цецка Цачева да напише нов Наказателен кодекс (НК). Писането на нов НК е идея на всеки един министър на правосъдието в последните поне десет години. Резултатът е, че нов НК няма от 1967 година.

Прокурорската колегия на ВСС започна да работи по въпроса за закриване на по-малките прокуратури и създаване на големи окръжни прокурорски центрове. Идеята е да се разбият зависимостите в по-малките населени места. Хубава идея, но тя не само не засяга властта на главния прокурор, а дори я централизира.

Европейските прокурори поискаха намаляване на формалността на наказателния процес. Нещо, за което Цацаров настоява, откакто е избран за главен прокурор. Управляващите от ГЕРБ светкавично прокараха поправки в Наказателно-процесуалния кодекс в услуга на държавното обвинение и в ущърб на обвиняемите. От написаното в пътната карта може да се заключи, че предстои още много в този дух.

Съвсем в този дух е и идеята да се възстановят разследващите правомощия за служителите на ДАНС. Дали това ще се случи, ще се разбере през октомври, когато работната група трябва да приключи работа.

В доклада на европейските прокурори изрично се казва, че техните препоръки биха свършили работа, ако се разглеждат като едно цяло. Те са предупредили българските власти, че няма никакъв смисъл да правят това, което им е изгодно, и да игнорират онова, което не се вписва във властовия им пъзел. Разбира се, българските власти смятат да направят точно обратното.

Още по темата
Още от България