Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Саниране вместо магистрали е новият приоритет на кабинета "Борисов 2"

Нито една нова магистрална отсечка няма да бъде построена до 2018 г.

9 коментара
Саниране вместо магистрали е новият приоритет на кабинета "Борисов 2"

Обновяването на жилищата с програма за 2 млрд. лева се очертава като новия топ приоритет в инвестиционната програма на втория кабинет на Бойко Борисов. Амбицията е това да не бъде за сметка на магистралите, които бяха номер едно по време на първия му мандат.

Преди пет години Борисов обеща да завърши три магистрали - "Люлин", "Тракия" и "Марица". Премиерът преряза лентата на 19-километровата "Люлин" край София, докато тази на "Тракия" го направи "министърката с розовото костюмче" по думите на Борисов. "Марица" все още се строи и трябва да бъде готова до края на 2015 г. за не се загуби европейското финансиране.

Така реално Борисов ще успее да довърши само започната през първия му мандат "Марица". Плановете са още да почне строежа на 60-километрова отсечка от "Хемус" и на последния участък от магистрала "Струма" – пътят през Кресненското дефиле. Тези обекти обаче няма да бъдат завършени до 2018 г. Това става ясно от програмата на правителството, с която Mediapool разполага.

На практика вторият кабинет на Борисов ще довършва започнатото от първия му мандат, след като строежът им беше почти спрял през едногодишното управление на Пламен Орешарски.

Първи копки на отсечки от "Струма" и "Хемус"

Липсващите 250 км на магистрала "Хемус" присъстват в правителствената програма като "завършена подготовка за строителство". Тяхното изграждане е разделено на три етапа. Пари засега има само за първия - от Ябланица до разклона за Ловеч, който е с дължина около 60 км.

Борисов се похвали от Брюксел, че новата оперативна програма "Транспорт" е одобрена от Европейската комисия и 4 млрд. лева тръгват към България. Това е станало обаче при условие, че строежът на 60-те км от "Хемус" ще тръгне само след като приключат и трите тръжни процедури за липсващите 68-км от магистрала "Струма". Целта е да се види колко средства ще останат от отредените 800 млн. лв. за магистрали и тогава да се разиграе търъта за "Хемус".

Причината е, че за ЕК абсолютен приоритет е довършването на магистрала "Струма". За това не е сигурно, че строежът на "Хемус" ще тръгне до 2018 г.

За другите два етапа от магистрала "Хемус" – от разклона за Ловеч до Велико Търново (85 км) и третият – от Велико Търново до Белокопитово (108 км), тепърва предстои да се търси финансиране.

Тунел под Шипка няма да има

Тунелът под Шипка – мечта на няколко поколения българи, също няма да бъде изграден през втория мандат на Бойко Борисов.

Според правителствената програма трябва да бъде довършен обходният път на Габрово с дължина от 23 километра. Неговото строителство също започна по времето на първия мандат на Борисов, но зацикли заради жалби в съда на екорганизации и жители на Габрово. Обектът трябва да е готов до края на 2015 г., защото се строи с европейски средства по старата оперативна програма "Транспорт". В новата няма пари за тунела.

Затова в правителствената програма е записано "завършена подготовка за тунелен участък под връх Шипка".

Западната дъга на София ще бъде довършена

Западна дъга на околовръстния път на София, която трябва да свърже магистрала "Люлин" с незапочнатата още Северна скоростна тангента, трябва да бъде готова според правителствената програма.

Единият участък на този обект започна още по времето на първия мандат на кабинета Борисов, но зацикли при Орешарски и се очаква напролет да е готов. Строителството на втория обаче все още не е започнало. Финансирането на двата обекта е по старата програма "Транспорт" и изграждането им трябва да приключи до края на 2015 г.

Същото се отнася и за 17-те километра на Северната скоростна тангента на София, която обаче се финансира по "Регионално развитие". Нейното строителство все още не е започнало, но регионалният министър Лиляна Павлова е оптимист, че ще успеят да я довършат до края на следващата година.

В търсене на частни инвеститори

Поради липса на пари по оперативните програми за няколко пътни проекта правителството търси частни инвеститори. Това са магистралата от София до Калотина и скоростните пътища София – Видин и Русе – Велико Търново. Те са предложени за финансиране по плана "Юнкер", както и на китайски инвеститори.

Изгледите да се случат не са много големи и за това обектите фигурират като "подготовка" и "осигуряване на финансови източници" в правителствената програма.

Ако се намерят пари, ще се довърши и Южната дъга на Софийския околовръстен път от жк."Младост ІV" до връзката с магистрала "Тракия" и от пътен възел "Бояна" до магистрала "Люлин"

В правителствената програма е заложено до 2018 г. да бъдат ремонтирани и 1300 км републикански пътища. Част от тях ще се финансират по новата програма "Региони в растеж", а другите чрез заем от Европейската инвестиционна банка по програмата "Транзитни пътища VІ"

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. boby1945
    #9
  2. coffee davidov
    #8

    А аз се чудя защо за тунела под Шипка няма пари - както казвате мечтата на поколения българи. Нали и министър Дончев е от Габрово, какъв министър по еврофондове е като не може да защити този проект в града където беше кмет. Но това е национален проект. Въобще пресичането на Стара планина трябва да е приоритет. Прохода от Бургас до Варна - там също един тунел трябва, а това не са скъпи неща. На прохода Троян Кърнаре също един тунел - там е връзката Пловдив - Троян - Ловеч - Плевен

  3. Знайко
    #7

    Много ми е интересно на каква основа се вземат решенията от Тиквата и обкръжението му. Само не ми говорете за експертни технико-икономически съвети.

  4. НаскоКостов
    #6

    Крадене чрез Саниране е новият приоритет на кабинета "Борисов 2"(старият беше крадене чрез строителство на магистрали)...

  5. rihanna
    #5

    Създайте условия за бизнес на тая територия, и парите за магистрали и пенсии ще дойдат сами. Ако не знаете как, питайте.

  6. rihanna
    #4

    Как си говорят само на вятъра. Някой има ли представа за какава бясна бюрокрация иде реч с това саниране? Една камара документи, регистрация на фирми, нови технически проекти, анализи, кой ще ви уйдисва на тая свирка бе хора! Ами откъде пари за 30% САМОУЧАСТИЕ ? От бабите от блока ? Да санираш грохналите разпадащи се панелки с изгнили връзки, си е чисто безумие. Съвсем сте изтрещяли. Най-вероятно отново ще влезе в играта някаква схема с някой Глав-Булгар и някой ще прилапа едни милиарди, а другите ще се пулят насреща.

  7. Milev
    #3

    Ала бала. Тази власт не знае какво най-напред. Розовото костюмче каканиже обещания, които веднага се забравят. Безплатното за гражданите саниране е глупост, която я няма никъде. Че такова е дереджето заради нашите живеещи не е оправдание да се прахосват европейски пари. Сега в Трънския край се асфалтират масово междуселски пътища с по 15-20 жители в селата, вероятно защото "трябва" да се усвояват пари! А да не ти дава Господ да минаваш по северната тангента на София.

  8. Valentin Dimitrov
    #2

    За кабинета Борисов 2 санирането не е сложно, стига да осигури минималните условия за сключването на договорите между компаниите за енергийни услуги /ЕСКО/ и съответните общински сградни асоциации, членки на национална федерация на собствениците. Тогава наистина санирането ще е безплатно за тях.

  9. boby1945
    #1

    Най натоварен и най зле е пътя В.Търново, Русе, мостът на Дунава... с него трябва да започнат.....

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.