Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Със строежа на третия лъч София минава от руски на западен тип метро

През 2015 г. метрото ще стигне до летището и Бизнеспарка, през 2018 г. ще се свързва с влака за Перник

54 коментара
Със строежа на третия лъч София минава от руски на западен тип метро

Столичният "Метрополитен" отново се оказа с едни гърди напред в битката за европейските пари за следващия програмен период. Във вторник бе представен проектът за изграждането на третия лъч на метрото от бул."Ботевградско шосе" до жк."Овча купел". Трасето е с дължина 16 км с 19 станции на метрото и индикативен бюджет от 680 млн. евро. Търговете му за строителство могат да бъдат пуснати още през 2014 г., обяви Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен".

 

Метрото и модернизацията на жп линията Варна – Русе са единствените готови проекти, чието изграждане може да започне още в първата година на новия програмен период през 2014 г., каза министърът на транспорта Данаил Папазов. Така при липсата на готови проекти метрото може да се окаже "спасителят" на евросредствата по програма "Транспорт" в периода 2014-2020 г., както се случи през този програмен период.

 

На есен пък тръгва строителството на продължението на метрото до ул."Сребърна", като в момента тече процедурата по избор на изпълнител. Тази отсечка ще се строи със спестените средства от проведените досега тръжни процедури от разширението на метрото до летището и бизнес парка.

 

Третият лъч по западен модел

 

За разлика от първите два лъча, където се залагаше основно на руския опит и техника, третият лъч на метрото ще бъде изграден по западен модел – т.нар. тип "леко метро". Такива са метрата в Ротердам, Франкфурт, Копенхаген, посочи Стоян Братоев.

 

Различното от досегашните два лъча е, че електрическото захранване на влакчетата няма да минава долу между релсите, а ще бъде отгоре както е при трамваите. Това означава, че руската "Метровагонмаш", която досега неизменно печелеше всички търгове за доставка на вагони и влакове, повече няма да може да участва, защото не произвежда такива влакчета. На практика по този начин се дава шанс за доставка на западни мотриси, от където идват и средствата за тяхната покупка.

 

Другата новост при строителството е, че надземната част на метрото от 7.6 км по третия лъч няма да е открита, а ще бъде в тунел заради новия вид захранване.

 

При НДК и Орлов мост се прави връзката с другите две линии

 

Третият лъч на метрото тръгва при бул. "Бовевградско шосе", излиза на бул."Владимир Вазов" като на Герена при стадиона на "Левски" ще има станция на метрото. Стига до театър "Зад канала", където също има станция. В този участък метрото се движи отгоре по естакада.

 

От там се спуска под земята, като минава под бул."Евлоги и Христо Георгиеви" и на Орлов мост се пресича с първия лъч на метрото. От там продължава под земята до НДК, където прави връзката с втората линия на метрото.

 

След това тръгва по бул."България", като станцията ще е на кръстовището с бул."Гешов", от там продължава по улица "Кюстендил"( предвидена станция на "Дойран") и влиза дълбоко под земята на пазара "Красно село" под кръстовището на бул."Цар Борис ІІІ" и ул."Житница". Предвидено е на това място с изграждането на метрото да се направи подземно пресичане на ул."Житница", каза Братоев.

 

От там метрото излиза и поема към жк."Овча купел", където има станция над бул."Президент Линкълн", върви към бул."Монтевидео" и стига до околовръстното шосе и жп линията София – Перник, където ще има малка гара. По този начин се осъществява и връзката между различните видове транспорт, посочи Стоян Братоев.

 

Общата дължина на трасето е 16 км с 19 станции на метрото. От тях 7.6 км с 9 станции са над земята.

 

Паркингите ще са надземни

 

Другата разлика от досегашните два лъча на метрото е, че буферните паркинги на третия лъч на метрото ще са над земята и ще са разположени в двата края на линията.

 

Освен това със строителството на метрото ще бъдат обновени и булевардите "Владимир Вазов" и "Президент Линкълн", ще се ремонтират и няколко улици в кварталите, през които минава, каза Стоян Братоев.

 

Ефектът от пускането на третата линия, която според предварителните разчети трябва да е готова в края на 2018, началото на 2019 г. е над 162 хил. души да я ползват дневно. В момента в столичното метро се ползва от 280 хил. пътници.

 

Следват разклоненията

 

След изграждането на третия лъч на метрото е планирано то да расте само с разклонения, каза инж.Братоев.

 

Вече се работи по отклонението от театъра "Зад Канала" в посока кв."Слатина", като плановете са да има спирка на зала "Арена Аремец".

 

Друго разклонения на метрото е към лифта на Драгалевци, като засега е планирано последната спирка да е на околовръстното шосе при магазина на "Икеа" и новия "Ринг Мол".

 

Трето разклонение е планирано от първия лъч на метрото към бъдещия нов гробищен парк в местността "Факулета" в "Люлин".

 

Втората линия на метрото след централната жп линия пък ще се отклони в посока на пазара "Илиенци".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

54 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #54

    До №1. А улица Георг Вашингтон в центъра на Софи да не би да е израз на голямата ни дружба с "Големия брат"?!? Името й е от преди 9 септември 1944 година, а комунистите не са го променяли. Комплексари смотани.

  2. Анонимен
    #53

    Навсякъде по света има метрополитени, в които има и класическо, и леко метро. Примери са Париж и Рим. Лекото метро не се строи само в "провинциални" градове (Копенхаген е столица на Дания, все пак).

  3. Анонимен
    #52

    Що за глупости говорите? По-шумни влакове на метрото от руските виждали ли сте?! Отидете в Рим или Милано, например, и ще разберете какво е безшумен влак. Лекото метро не се отличава много от класическото и това, че излиза на повърхността, не е негова характеристика. Това е въпрос на проект. И в Москва, например, има линии на класическото метро, които в по-голямата си част са на повърхността.

  4. Анонимен
    #51

    Що за глупаво определение като метро по руски и метро по западен тип. Естествено, че подземното метро е по-добро, но по-скъпо. Метро ли ще имаме и хибриден трамвай? Ами да сложим и кръстовища с регулировчици? Българска работа.

  5. Анонимен
    #50

    Абе хора вие у ред ли сте?? Аиде стига комунизъм. Живеем в 21 век. Това със надземния тип метро е супер идеяа. Като искате подземен тип метро- вървете в Русия.

  6. Анонимен
    #49

    Според мен, лично това е супер идея. Все пак стига само Руско- нека и да прихванем нещо от запада

  7. Анонимен
    #48

    Фандъкова нали беше боркиня срещу корупцията! Що не спре това безумие за скъпия трамвай! СПАСИ МЕТРОТО!

  8. Анонимен
    #47

    Много им пука в СОС-а за софиянци. Важни са кинтите и комисионните!

  9. Анонимен
    #46

    "Битката за европейски пари" обяснява всичко с това абсолютно безобразие! ГЕРБ са готови на всичко, само и само да се докопат до тези спешни за живота им пари. Схемата е ясна - с пари за класическото, ще правим бърз трамвай! Горницата отива за спасяването на политическият проект от банкрут!

  10. Анонимен
    #45

    В Ротердам и Копенхаген не съм бил, но нямам спомен от филми метрото да тропа на главите на хората от естакади. В Чикато обаче е така по стара традиция от времената на парните локомотиви. Отвратително е, повярвайте. А едно от най-неприятните неща е, че разкрива гледката към старите емигрантски квартали и гетата.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.